کد خبر: ۲۹۸۲۵
 

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های طیور، آبزیان، زنبورعسل و کرم ابریشم اداره کل دامپزشکی استان اصفهان از اجرای طرح مراقبت غیرفعال آنفلوآنزای فوق حاد طیور (H5H7 ) در مرغداری های مادر، گوشتی و تخم گذار استان اصفهان خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان اصفهان، «دکتر توکلی» ضمن اعلام این خبر گفت: یکی از بیماری های مهم که باعث ایجاد خسارت فراوان به صنعت پرورش طیور صنعتی می شود بیماری آنفلوآنزا می باشد بخصوص سویه هایی که بصورت فوق حاد علایم را نشان می دهد و باعث افزایش تلفات در گله می شود.

وی در ادامه در خصوص بیماری آنفلوآنزا بیان کرد: بیماری آنفلوآنزا یک بیماری ویروسی است که بیشترین علایم را در دستگاه تنفس پرندگان می توان مشاهده کرد. این بیماری جزو بیماری های مهم در فصول سرد می باشد ولی در صورت حضور عامل بیماری در گله ها و عدم تهویه مناسب در فصل گرم هم می توان این بیماری را مشاهده نمود.

رئیس اداه بهداشت و مدیریت بیماری های طیور، آبزیان، زنبورعسل و کرم ابریشم در ادامه افزود: به همین منظور مقرر گردیده، گله های طیور گوشتی که بیش از سه درصد تلفات در شبانه روز دارند و گله های طیور تخمگذاری که با کاهش تولید در آنها مواجه می شوند، براساس دستورالعمل هایی که وجود دارد، نمونه های سوآب و خون از تعداد مشخصی از گله اخذ و با رعایت شرایط زنجیره سرد، به آزمایشگاه اداره کل دامپزشکی استان ارسال می گردد.

وی در خصوص چگونگی برخورد با این گله ها گفت: نمونه ها پس از ارسال به آزمایشگاه، به روش های سرولوژی و PCR  مورد ارزیابی قرار می گیرند و تا حصول تایید سلامت، این گله ها در قرنطینه باقی می مانند و در صورت عدم مثبت شدن اجازه بارگیری جهت اعزام به کشتارگاه داده می شود.

دکتر توکلی در پایان خاطر نشان کرد: ستاد آنفلوانزا در استان به ریاست استاندار و دبیری مدیرکل دامپزشکی استان تشکیل شده تا در صورت مشاهده موارد مثبت در کمترین زمان ممکن اقدامات مدیریتی لازم صورت گیرد. همچنین این نکته را باید مورد نظر قرار داد که در سال گذشته هیچگونه گزارشی از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان اصفهان مشاهده نگردید، ولی این اداره کل آمادگی دارد که در صورت مشاهده موارد مثبت علاوه بر اجرای دستورالعمل قرنطینه ای برای مبارزه با این بیماری، نسبت به معدوم سازی گله مذکور اقدامات لازم را انجام دهد.
 
 
نظر شما
ادامه