کد خبر: ۲۹۶۴

حکیم مهرخبرهایی از دامپزشکی خراسان شمالی، هرمزگان، ریگان ، کرمان و قزوین

 

صنعت مرغداری خراسان شمالی جایگاه مطلوبی ندارد
 
معاون فنی دامپزشکی خراسان شمالی گفت: صنعت مرغ داری و طیور خراسان شمالی از میان کل استانهای کشور در جایگاه آخر قرار دارد.
حمید رمضانی شرایط اقلیمی، نبود سرمایه وسرمایه گذار، نوسانات بازار را در عقب ماندگی این صنعت دخیل دانست.
وی در اختیار قرار دادن سرمایه از سوی دولت به سرمایه گذاران را در بخش تولید مرغ موثر دانست و گفت: یکی از عمده دلایل ضعف در صنعت مرغداری استان نبود سرمایه است.
وی در ادامه 65 درصد واحدهای مرغداری استان را فعال دانست و اظهار داشت: این مرغداریها در هر دوره سه بار جوجه ریزی می کنند.
وی افزود: در سال جاری غریب به یک میلیون و 400 هزار جوجه ریزی انجام شده که تلفات مرغها نسبت به سال گذشته بیشتر بوده است.
وی با اشاره به آمار 12 ماهه جوجه ریزی سال گذشته گفت: پارسال سه میلیون و 500 هزار جوجه ریزی کردیم که تنها شش درصد تلفات داشتیم.
وی واکسینه کردن طیور را در برابر انواع بیماری موثر دانست و بیان کرد: در سال جاری با وجود اینکه همه طیور را واکسینه کردیم اما تلفات زیادی داشتیم.
وی افزود: عوامل همچون نبود بهداشت زیست محیطی در مرغداریها باعث تلفات طیور می شود.
رمضانی برگزاری کلاسهای بهداشت در راستای کاهش آمار تلفات طیور را موثر دانست و اعلام داشت: هم اکنون برای همه عوامل اجرایی و صاحبان مرغداریهای استان کلاسهایی توسط دامپزشکی گذاشته شده است.
معاون فنی دامپزشکی خراسان شمالی گفت: با آموزشهای که به مرغداران داده می شود پیش بینی می شود میانگین جوجه ریزی 15 تا 20 درصد افزایش داشته باشد.

 

-----------------------------------------

 

مدیر کل دامپزشکی استان هرمزگان:

80 درصد مرغداری‌های هرمزگان فاقد حصارکشی هستند
 
مدیر کل دامپزشکی استان هرمزگان گفت: 80 درصد واحدهای مرغداری در سطح استان فاقد دیوار و حصارکشی هستند که این مسئله قرنطینه را با خلل جدی مواجه می‌کند.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگاندر ابتدای همایش بررسی راه‌های مقابله با شیوع بیماری نیوکاسل در مورد اهمیت تولیدات دامی گفت: استان هرمزگان دارای 233 واحد تولیدی است که در هر دوره 4 میلیون و 200 جوجه ظرفیت این واحدهاست و در طول سال توانایی تولید 9 میلیون جوجه‌ریزی را داراست،
ابراهیم طغرلی افزود: از آنجا که تولید همیشه با آسیب‌هایی همراه بوده است تاکنون مرغداران نتوانستند از تمام ظرفیت موجود استفاده کنند.
وی افزود: برگزاری چنین همایشی‌هایی می‌تواند با به اشتراک گذاشتن تجربیات و اطلاعات کارشناسان و تولیدکنندگان به ارتقای تولید در سطح استان کمک کند.
معاون بهبود تولیدات سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان از تولیدکنندگان خواست تا اطلاعات مربوط به واحدهای خود را به نحو دقیق به معاونت بهبود تولیدات دامی اطلاع دهند تا سازمان بتواند در راستای ارتقا و بهره‌وری آن استفاده مثمرثمر کند.
طغرلی همچنین نقش بیمه را در امنیت تولید مرغ بسیار مهم ارزیابی کرد.
مدیر کل دامپزشکی هرمزگان نیز در ادامه این همایش گفت: بیماری نیوکاسل در دو سال گذشته تلفاتی را در برخی استان‌ها نظیر خوزستان و فارس به همراه داشته است که شدت آن موجب شده تا نیوکاسل امروز به عنوان معضلی در این صنعت مطرح شود.
ذبیح‌الله غریب نسبت به وجود برخی بیماری‌ها در کنار نیوکاسل هشدار داد و افزود: هر چند ممکن است بیماری‌های دیگری از قبیل برنشیت به تنهایی در گله‌ها تاثیر چندانی نداشته باشد، اما با بروز بیماری نیوکاسل مشکل گله‌ها دو چندان می‌شود؛ چرا که وجود چند بیماری تلفات را 40 تا 70 درصد افزایش خواهد داد در صورتی که به تنهایی تلفات بیماری مثل برنشیت 17 درصد بیشتر نخواهد بود.
وی از وجود بیماری نیوکاسل در پرنده‌های وحشی نظیر گنجشک و کلاغ خبرداد و افزود: این نشان دهنده این موضوع است که همیشه مرغداری‌ها در تمام دنیا با تهدیدهایی مواجه هستند و این وضعیت برای ما تنها در حد یک تهدید باقی خواهد ماند؛ چرا که در صورت رعایت نکردن مسائل بهداشتی ما هم در استان با مشکل استان‌های همجوار روبه‌رو می‌شویم.
مدیر کل دامپزشکی هرمزگان از تلفات 3.1 درصدی طیور در استان خبر داد و افزود: این حجم تلفات نسبت به کشور آمار بسیار پایینی است.
غریب از انجام بیش از یک‌هزار آزمایش از واحدها طی چندماهه اخیر سال جاری خبرداد و افزود: در سال گذشته 18 مورد مثبت بوده که امسال این میزان به چهار درصد رسیده که این چهار مورد نیز با مدیریت مناسب کنترل شده است.
وی مدیریت بهداشتی را مهم‌ترین عامل جلوگیری از بروز بیماری نیوکاسل برشمرد و افزود: سه عامل رعایت کامل و دقیق مسائل بهداشتی، واکسیناسیون به موقع و دقیق و همچنین رعایت ضوابط قرنطینه‌ای مثلث ایمنی مرغداری‌هاست که در صورت رعایت نشدن هر کدام امنیت واحدها مورد هجمه قرار خواهد گرفت.
این مسئول به رعایت تاریخ و زمان تزریق واکسیناسیون در دام تاکید کرد و افزود: 80 درصد واحدهای مرغداری در سطح استان فاقد دیوار و حصارکشی هستند که این مسئله قرنطینه را با خلل جدی مواجه می‌کند، همچنین تردد به هرشکل و نحو باید تحت کنترل باشد و بهتر است هرچه سریع‌تر بهسازی و حصارکشی واحدهایی که فاقد این دیوار هستند در دستور کار قرار گیرد.
وی همچنین خرید واکسن را از فروشنده‌های معتبر مهم ارزیابی کرد و تصریح کرد: 70 درصد ایمنی جوجه در هفته نخست اعمال می‌شود در صورتی که تاکید تولیدکنندگان در هفته‌های آخری است که جوجه در حال افزایش وزن است.
غریب تراکم بیش از اندازه را یکی از دلایل بروز بیماری‌ها عنوان کرد و افزود: باید پس از خرید واکسن اثربخشی آن را آزمایش کنیم چراکه تغییر دما واکسن را از بین می‌برد.
وی همچنین نسبت به ریختن جوجه دوساله در یک سالن هشدار داد و افزود: زنده فروشی مرغ توسط تولیدکننده در واحد و رعایت نکردن مسائل بهداشتی از جمله مواردی است که بیش از هرچیز تولیدکننده از آن متضرر می‌شود.
مدیر کل دامپزشکی هرمزگان در پایان تاکید کرد: در صورت بروز هرگونه بیماری تولیدکننده نباید این خبر را از دید کارشناسان دور نگه دارد چراکه در صورت اطلاع به موقع می‌توان هر بیماری را بهتر کنترل کرد.

------------------------------------

 

مدیر دامپزشکی ریگان: بیماری پاستورلوز شتر در ریگان مهار شد
 
مدیر شبکه دامپزشکی ریگان گفت: با اقدام به موقع شبکه دامپزشکی شهرستان ریگان بیماری پاستورلوز در این شهرستان مهار شد.
مسعود اسدی‌پور با اشاره به بیماری پاستورلوز شتر اظهار داشت: تعداد پنج نفر شتر که در شهرستان ریگان مبتلا به بیماری پاستورلوز شده بودند، با اقدام به موقع شبکه دامپزشکی این شهرستان بیماری آنها مهار شد.
وی افزود: این بیماری از شهرستان‌های همجوار از طریق تعدادی شتر قاچاق وارد ریگان شده بود که این پنج نفر شتر را مبتلا کرد.
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان ریگان تصریح کرد: با توجه به اینکه این بیماری از بیماری‌های واگیر است، با اقدام به موقع کنترل شد.
وی خاطرنشان کرد: اگر این بیماری مهار نمی‌شد، احتمال داشت، تعداد 100 نفر شتر را دچار بیماری کند.
اسدی‌پور گفت: برای جلوگیری از ابتلا به بیماری پاستورلوز شتر تعداد 100 نفر شتر در شهرستان ریگان واکسینه شدند.
همچنین غلامرضا زیدآبادی مدیرکل دامپزشکی استان کرمان با اشاره به بیماری پاستورلوز در یکی از گله‌های شتر در شهرستان ریگان اظهار داشت: بر اساس گزارش اداره مبارزه با بیماری‌های دامی در سیستم جامع و پویای مراقبت از بیماری‌های دامی استان کرمان علائمی از بیماری پاستورلوز در بین شترهای شهرستان ریگان مشاهده شده است.
وی افزود: این بیماری یک بیماری باکتریایی است و بیشتر هنگام حمل و نقل دام در شرایط نامطلوب و ایجاد استرس در دام شیوع پیدا می‌کند.
مدیرکل دامپزشکی استان کرمان گفت: با توجه به خسارات اقتصادی که این بیماری در پی دارد و همچنین احتمال انتقال این بیماری به سایر دام‌های منطقه اداره کل دامپزشکی پس از دریافت گزارش مربوطه سریعا اقدام به نمونه‌برداری و ارسال به آزمایشگاه برای تائید نهایی کرده است.
وی در پایان تصریح کرد: همچنین در راستای پیشگیری از سرایت بیماری به سایر نقاط استان این اداره کل طی دو هفته آینده واکسن مورد نیاز را تهیه و واکسیناسیون این بیماری را انجام می‌دهد.

 

--------------------------------------

 

دامهای قاچاق و بدون مجوز در کرمان به نفع دولت ضبط می شوند
 
مدیرکل دامپزشکی کرمان با اشاره به برخورد شدید با قاچاق دام گفت: هر گونه جابجایی دام بدون مجوز دامپزشکی قاچاق دام محسوب شده و به نفع دولت ضبط می شود.
غلامرضا زید آبادی اظهار داشت: جابجایی هر گونه دام در سطح استان به مقصد کشتارگاه فقط با مجوز دامپزشکی بلامانع است.
وی ادامه داد: با توجه به در پیش بودن ماه مبارک رمضان و ضرورت تامین گوشت مورد نیاز مردم و با توجه به بیماری تب برفکی هر گونه جابجایی دام زنده صرفا بومی به مقصد کشتارگاههای دام استان پس از اخذ مجوزهای بهداشتی لازم از شبکه های دامپزشکی صورت می گیرد.
زید آبادی افزود: یکی از مهمترین دلایل بروز بیماری تب برفکی قاچاق دام از مرزهای شرقی است که با هماهنگی های صورت گرفته به شدت با این مسئله برخورد می شود.
مدیرکل دامپزشکی کرمان اضافه کرد: بیماریهای مشترک بین انسان و دام و همچنین شیوع بیماری های نوظهور سلامت جامعه را تهدید می کنند و دامدارن باید از خریداری هر گونه دام قاچاق و بدون پلاک خودداری کنند.
وی گفت: در صورت جابجایی دام بدون مجوز دامپزشکی این دامها به نفع دولت ضبط می شوند و قاچاقچیان نیز مطابق قانون مجازات خواهند شد.

 

------------------------------------

 

ممانعت اداره کل دامپزشکی قزوین از پرورش طیور، در اماکن غیر مجاز

 

در راستای مراقبت واحدهای پرورش  طیور و متعاقب مشاهده پرورش طیور رنگی در یک واحد گاوداری، در شهر اسفرورین ، با اخذ دستور قضایی و همکاری پاسگاه انتظامی شهر اسفرورین نسبت به انجام اقدام قانونی و ممانعت از پرورش طیور در واحد دامداری مزبور اقدام گردید .

لذا بدینوسیله اداره کل دامپزشکی استان قزوین به اطلاع کلیه افرادیکه در زمینه پرورش طیور فعالیت دارندمی رساند:  که از هرگونه پرورش طیور در مراکز غیرمجاز که خلاف مقررات وضوابط بهداشتی دامپزشکی می باشد خودداری نمایند. در غیر اینصورت این اداره کل مراتب را از طریق مراجع قضایی پیگیری خواهد نمود .

 دکتر کشاورز رئیس اداره مبارزه با بیماریهای طیور دامپزشکی قزوین در این رابطه گفت :پرورش طیور در اماکن غیر مجاز، باعث بروز بیماری در این واحدها وانتقال عامل بیماری به واحدهای پرورش طیور صنعتی خواهد شد که در نهایت صنعت طیور استان وکشور را متحمل هزینه های سنگین اقتصادی می نماید. وی همچنین از کلیه مدیران واحدهای پرورش طیور در خواست کرد که ضمن تقویت ضوابط بهداشتی – قرنطینه ای در واحد خود ، در صورت مشاهده موارد مشابه، موارد را به نزدیکترین اداره دامپزشکی گزارش نمایند.

 

واکسیناسیون رایگان دام های سبک وسنگین علیه بیماری بروسلوز (تب مالت) در شهرستان آبیک


رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان آبیک با اشاره به اهمیت تب مالت که به عنوان یک بیماری مشترک بین انسان ودام محسوب می شود ، تب ،لرز ،ضعف ،بی قراری عمومی ،ریزش عرق ،سردرد ،کمردرد ،دردهای عضلانی ومفصلی را از علائم تب مالت، در انسان وسقط جنین را مهمترین علامت این بیماری در دام ذکر کرد وکنترل آن را به ریشه کنی این بیماری در منشا آن ،یعنی حیوانات  دانست.

دکترمرتضی یعقوبی همچنین گفت: همزمان با اجرای این طرح ،کلاس باز آموزی با حضور واکسیناتورها ومسوولین فنی مراکز مایه کوبی شهرستان، در مورخه 9/5/89 در محل شبکه دامپزشکی آبیک برگزار شد که تدریس این دوره را  دکتر عامری، کارشناس مبارزه با بیماریهای دامی دامپزشکی آبیک برعهده داشت.

 

نظر شما
ادامه