کد خبر: ۲۹۵۸
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهرخبرهایی از دامپزشکی اردبیل و آذربایجان غربی

 

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل:
اردبیل قطب تولید جوجه یک‌روزه در کشور است


مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل گفت: استان اردبیل قطب برتر کشور در تولید جوجه یک‌روزه در کشور است.

سبحانعلی علوی در نشست با مسئولان جهاد کشاورزی شهرستان مشگین‌شهر اظهار داشت: در حال حاضر 15 واحد مرغداری مادر گوشتی در این استان وجود دارد که با ظرفیت کامل در حال فعالیت است.
وی تصریح کرد: این استان همچنین با تولید 400 هزار قطعه جوجه یک‌روزه توانسته است جایگاه ممتاز خود را در سطح کشور پیدا کرده و برای این فعالیت رتبه‌ای در کشور به دست آورد.
علوی استان اردبیل را قطب مهم دامپروری کشور اعلام کرد و افزود: بیش از یک میلیون واحد دامی کشور در این استان قرار دارد.
وی به دیگر وجه ممتاز و مشخصه استان اشاره کرد و ادامه داد: بعد از آذربایجان‌ غربی استان اردبیل در باب پرورش گاومیش رتبه دوم کشور را دارد.
علوی با یادآوری این‌که در حال تبدیل کشتارگاه‌ها و پرورش دام از حالت سنتی به صنعتی هستیم، خاطر نشان کرد: در استان اردبیل زمینه برای این تحول نیز فراهم است.
به گزارش فارس، مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل فعالیت 62 واحد گاوداری صنعتی را در این استان یادآور شد و اضافه کرد: وجود دو شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان و پارس ظرفیت بسیار خوب و ممتاز در این بخش است.
علوی از فعالیت 15 واحد مرغداری مادر گوشتی خبر داد و گفت: این واحدها با ظرفیت 400 هزار قطعه مرغ مادر گوشتی مشغول فعالیت است.
وی همچنین به فعال بودن 278 واحد پرواربندی گوساله، 23 واحد مرغداری‌های تخمگذار و 340 واحد مرغداری گوشتی اشاره کرد و افزود: در استان اردبیل پنج واحد جوجه‌کشی، چهار کشتارگاه صنعتی طیور و یک کشتارگاه صنعتی فعال است.
در این جلسه مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مشگین‌شهر نیز از انتخاب دامدار مشگین‌شهری به عنوان پرواربند نمونه کشور خبر داد.
یوسف جهانی تصریح کرد: این دامدار که بیش از چندین سال است در این حرفه مشغول فعالیت است با تولید 30 تن گوشت قرمز در سال به عنوان پرواربند نمونه کشوری اخیراً از دست وزیر جهاد کشاورزی لوح تقدیر و جایزه ویژه دریافت کرده است.
وی خاطرنشان کرد: اگر صاحب دامداری‌های ما به توصیه‌های کارشناسان در تأمین خوراک مناسب زمانبندی برای تغذیه دام و واکسیناسیون به موقع و رعایت بهداشت محیط توجه کنند، قادرند به چنین موفقیت‌هایی دست یابند.

 

----------------------------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی خبر داد:
بهره‌برداری از 2 کشتارگاه صنعتی طیور در آذربایجان غربی

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی گفت: دو کشتارگاه طیور تمام اتوماتیک در آذربایجان غربی به بهره‌برداری رسید.

شهرام دیلمقانی اظهار داشت: این کشتارگاه‌ها در شهرستان‌های بوکان و نقده مورد بهره‌برداری قرار گرفته‌اند.
وی ایجاد کشتارگاه‌های تمام اتوماتیک را راه حلی برای جلوگیری از فروش گوشت در معابر در برخی شهرهای استان اعلام کرد و افزود: ظرفیت این دو کشتارگاه 2 هزار قطعه در ساعت است.
این مقام مسئول تصریح کرد: کشتارگاه صنعتی شهرستان خوی نیز تا پایان سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.
دیلمقانی با بیان اینکه در ارومیه نیز دو کشتارگاه صنعتی طیور فعال است، خاطرنشان کرد: کشتار این دو کشتارگاه مجموعا 6 هزار قطعه در ساعت است.
وی با اعلام اینکه در حال حاضر هیچ کشتارگاه سنتی طیور در استان فعالیت نمی‌کند، خاطرنشان کرد: 12 کشتارگاه صنعتی طیور در آذربایجان غربی وجود دارد و با بهره‌گیری از توان این کشتارگاه‌ها گوشت تمام طیور عرضه شده به بازار از کشتارگاه‌های صنعتی عرضه می‌شود.
مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی ادامه داد: در سه ماه نخست سال جاری 84 تن و 775 کیلوگرم انواع فرآورده‌های دامی از استان آذربایجان غربی صادر شده است.
دیلمقانی این فرآورده‌ها را گوشت کبک، ماهی منجمد و زنده‌، پشم، عسل، خوراک ماهی، تخم مرغ خوراکی برشمرد و گفت: علاوه بر ین یک میلیون و 43 هزار و 500 قطعه جوجه یک‌روزه، 346 هزار و 960 عدد تخم‌مرغ نطفه‌دار، 150 کندوی زنبور عسل، 4 هزار قطعه ماهی تزئینی، 478 رأس دام زنده به دیگر کشورها صادر شدند.
وی با بیان اینکه این فرآورده‌ها بعد از کنترل‌های بهداشتی، انجام آزمایش‌های لازم و صدور گواهی حمل بین‌المللی اجازه صادرات پیدا می‌کنند، افزود: این فرآورده‌ها به طور عمده به کشورهای عراق، جمهوری خودمختار نخجوان و آذربایجان صادر شده‌اند.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
0
0
ناگفته درباره اردبیل جوجه
نظر شما
ادامه