کد خبر: ۲۹۴۶۹
حیوانات، بخشی از محیط زیست هستند باآنان مهربان باشیم

حيوانات از اجزاي بسيار با اهميت محيط زيست هستند كه در خلقت هر كدام حكمت هايي نهفته است. امروزه بسياري از روش هاي زندگي انسان منجر به آزار و يا نابودي حيوانات بي‌پناه شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، گرچه انسان به عنوان اشرف مخلوقات به واسطه تفكر برتر، تسلط خود را بر سرنوشت بسياري از حيوانات تحميل مي‌كند، ولي اين تفكر مي‌تواند به شكلي تغيير کند تا فرزندان ما را ازوجود حيوانات امروز محروم نسازد.

دراین راستا انجمن حمايت از حيوانات شکل می گیرد که يك انجمن مردمي و زيست محيطي از گروه تشكل‌هاي غير دولتي (NGO ) است كه با شماره ثبت ۱۰۷۱۹ از ابتداي زمستان ۱۳۷۷ آغاز به كار کرده است.

دبیر انجمن حمایت از حیوانات مشهد درباره این انجمن می گوید: اين انجمن از نظر قانوني، به تاييد وزارت كشور و اطلاعات نيروي انتظامي و اداره ثبت شركتها رسيده است .

«دکتر سعید ضمیری اخلاقی» می افزاید: انجمن حمايت از حيوانات پس از ۶ سال فعاليت در جلسه ماه نوامبر (آذرماه) ۲۰۰۵ پس از بررسي مدارك و فعاليت‌ها با اكثريت قاطع آرا به عضويت جامعه جهاني حمايت از حيوانات  (WSPA)  پذيرفته شد، البته  wspa در چندسال اخیر با تغییر نام به  wap نحوه فعالیت خود را در جهان به سمت مشارکت های عمومی تغییر داد .

وی هدف از تشکیل این انجمن را چنین عنوان می کند: انجمن حمايت از حيوانات كه با نام بين‌المللي  IRAN S.P.C.A به جهانيان معرفي شده است، تنها انجمن ايراني رسمی و ثبت شده با هدف حمايت از حيوانات مورد آزار، بي‌پناه و در حال انقراض و تلاش براي ايجاد شرايط مطلوبتر زندگي براي حيوانات است .

ضمیری اساسنامه و مرامنامه موجود درمورد این حیوانات را ممانعت از جور و ستم به حيوانات و جلب توجه عامه نسبت به حقوق حيوانات، توسعه معلومات و تشويق افراد درباره حقوق حيوانات، ايجاد مسئوليت فردي، معرفی کرده و می گوید: تلاش و همفكري در جهت تهيه و تدوين مقررات جديد منطبق با اوضاع اجتماعي روز، براي تصويب در مراجع ذي صلاح به منظور تامين رفاه كليه حيوانات، اقدام در جهت تامين آسايش، بهداشت، غذا، آب و جاي كافي براي نیز جزء اساسنامه است. 

وی ادامه می دهد: همچنین نظارت بر نحوه استفاده از حيوانات به منظور پيشرفت علم، مسابقات و سرگرمي، شكار و تربيت، كشاورزي، توليد مثل، دامپزشكي، حمل و نقل به شكلي كه رفاه حال آنها در نظر گرفته شود، امداد رساني به حيوانات در سوانح و حوادث پيش بيني نشده و فراهم نمودن امكانات، تغذيه، نگهداري و معالجه آنان تا ايجاد وضع عادي، جلوگيري از تخريب زيستگاهها و انقراض گونه‌هاي جانوري، جمع آوري، ساماندهي حيوانات ولگرد بدون صاحب و مبارزه با شكار بي‌رويه، قاچاق فروش غير مجاز حيوانات و جد و جهد مداوم براي ترويج مقاصد و مرام انجمن، از دیگر مفاد این اساسنامه به شمار می رود .

ضمیری می افزاید:انجمن بر این اعتقاد است که پناهگاهی که برای حیوانات احداث می‌شود حتما بایستی شرایط مناسبی برای نگهداری از حیوانات را داشته باشد، زمینی که فقط بدور آن فنس کشیده شده باشد را میتوان زندان حیوانات نامید نه پناهگاه.

وی در مورد پناهگاه حیوانات معتقد است: حیوانات بجز غذا و محل زندگی نیاز قابل توجهی به محبت دارند چیزی که در مجموعه های پرتعداد عملی نیست، لذا انجمن فقط نگهداری جمعی از حیوانات را در طول دوره درمان مجاز میداند و پس از آن حیوانات را بسته به وضعیت فیزیکی به افراد علاقمند واگذار می کند .

ضمیری می گوید: در حال حاضر پناهگاهی با شرایط مناسب که انجمن از آن حمایت کند در مشهد وجود ندارد البته تاکنون تعدادی افراد با نیت کمک به حیوانات اقدام به جمع آوری سگ ها کرده اند که متاسفانه بدون هماهنگی با انجمن و بدون بهره گیری از حداقل استانداردها در برخی موارد خود باعث بیماری و تلفات فراوان در این حیوانات بی پناه شده اند .

وی با اشاره به فعالیت های انجمن در حيطه حمايت از حيوانات، توضیح می دهد: دفتر مشهد در راستای محقق شدن بستر فعالیت های خود، تا رسیدن به شرایط استاندارد مصوبه وزارت کشور، پیگیرخواهد بود.

ضمیری می افزاید: همچنین ایجاد جلسات متعدد با اداره دامپزشکی و وزارت بهداشت و دیگر نهاد ها در بهبود و تسریع رسیدن به اهداف انجمن کماکان در دستور کار است .

وی در خصوص حمایت از انواع حیوانات، تصریح می کند : طبق اساسنامه انجمن، حیطه فعالیت‌های انجمن کلیه حیوانات را در بر‌می‌گیرد و در طول سالیان گذشته نیز فعالیت‌های انجمن کلیه حیوانات اهلی و حیات وحش را شامل شده است .

ضمیری همچنین از حمایت نشدن این انجمن از طرف سازمان هاي دولتي همچون سازمان محيط زيست، انتقاد می کند.

دبیر انجمن حمایت از حیوانات مشهدبا اعلام راههای ارتباطی با این انجمن می گوید: در تهران وب سایت رسمی به نشانی؛  http://www.iranspca.com است و در راستای ایجاد فضای تعاملی در مشهد نیز تمهیداتی در نظر گرفته شده، در همین خصوص آدرسhttp://vetrade.ir/hami و کانال  https://telegram.me/vetrade در حال حاضر در نظر گرفته شده است .

همچنین شماره تلفن 09355986686 نیز بصورت تمام وقت آماده دریافت نظرات، پیشنهادات و گزارشات است .
 
 
نظر شما
ادامه