کد خبر: ۲۹۳۵
تعداد نظرات: ۳۸ نظر

حکیم مهر -  ماهنامه دام، کشت و صنعت در شماره 124 خود در مطلبی با عنوان "چرا علیه گاوبازی نوشتیم؟!" نوشت :

یکی از خوانندگان ماهنامه متاثر از پخش تلویزیونی گاوبازی از صدا و سیمای کشورمان، نوشته‌ای احساسی به نقل از یک گاو قربانی با نثری پرسوز و گداز روایت کرده است که اگرچه برخی از جملات آن با عرف نوشتار مطبوعاتی سازگار نبوده و تلخیص شده است، اما به احترام احساس تعلق خاطر وی به رعایت حقوق حیوانات- فارغ از هر گونه قضاوت و دخل و تصرف بیشتر- اقدام به چاپ آن در این شماره نموده‌ایم.
شادروان دکتر علی شریعتی جمله‌ای ماندگار دارد با این مضمون که «انسان، صفتی برای آدمی شمرده می‌شود، نه مترادف بامعنی آن!» در واقع به بیان دیگر، انسان‌ها به واسطه ادعای برخورداری از عقل و درک بشری، متمایز از حیوانات وحشی و حتی اهلی هستند، اما برخی از همین انسان‌ها در قماش انسان به معنای عام آن قرار نمی‌گیرند و حتی روی برخی از جانداران وحشی را که خشونت در قاموس ذات غریزی و طبیعی آنها نهفته است سفید می‌کنند! ماهنامه «دام، کشت و صنعت» اگرچه در اصل به منزله‌ی تریبون کشاورزی و صنایع غذایی است، اما به دنبال تماس برخی خوانندگان که ماهنامه را حامی حیوانات نیز می‌دانند؛ پخش صحنه‌های مشمئزکننده گاوبازی از تلویزیون (به گزارش کامران نجف‌زاده مجری سابق20:30 و اخیرا مقیم خارج) را بهانه کرد تا در کنار نامه احساسی یکی از خوانندگان ماهنامه به نام سید نجم‌الدین دانیالی (فرهنگی بازنشسته) که مطلبی را از زبان فرضی یک گاو قربانی روایت کرده، مطلبی دیگر از فضای مجازی اینترنت را برگزیند که در آن مشخص می‌گردد یکی از تولیدکنندگان نوشیدنی حرام آبجو نیز حامی اصلی تفریح کثیف و خشونت‌پرور گاوبازی است! 
تحریریه «دام، کشت و صنعت» 
     
تولیدکننده نوشابه الکلی، حامی کثیف‌ترین تفریح دنیا! 
همانطور که میدونین گاوبازی یکی از تفریحات بخشی از مردم اسپانیا و یکی از به اصطلاح جاذبه‌های توریستی اون کشوره! خوشحالم به اطلاعتون برسونم که بر اساس خبر منتشر شده در ایسنا، تلویزیون‌های اسپانیا از پخش مستقیم گاوبازی خودداری کردند که شدیدا هم مورد حمله قرار گرفتند!
گوساله‌ نر آماده رفتن به زمین گاوبازیست که هنوز مورد آزار و اذیت قرار نگرفته. برخلاف تبلیغات گاوبازان، گوساله نر اصولا آرام و ساکته و فقط زمانی عکس‌العمل نشون میده که می‌خواهد از خودش دفاع کنه. قبل از اینکه وارد زمین گاوبازی بشه، آن را در یک سلول کوچک و تاریک، بدون آب و غذا نگهداری می‌کنند. این عمل سیستم عصبی‌اش را به هم می‌ریزد. درست قبل از ورود به زمین، به گوساله افسار می‌بندند و اون شروع می‌کنه به تقلا کردن جهت آزادی...!
اسب‌ها هم به نوعی قربانیان گاوبازی هستند. به آنها چشم‌بند می‌زنند که نتوانند حرکت کنند. این اسب‌ها عادت دارند که گوساله را برای جنگیدن تحریک کنند. یک یا دو مرد هم بر پشت اسب، سوار و شروع به فرو کردن نیزه‌های تیز به کمر و شانه‌های گوساله می‌کنند..!
این اسب‌ها هم با اینکه به وسیله سپرهای مخصوصی پوشیده شده‌اند، ولی اکثرا توسط گوساله زخمی می‌شوند و گاهی در همان زمین گاوبازی کشته می‌شوند. 
اسب‌سوار به طور مرتب نیزه خودش را به کمر و شانه‌های گوساله فرو می‌کند و باعث سوراخ شدن عضله و پارگی تاندون‌ها می‌شود. این عمل که با خونریزی شدید همراه است، باعث عصبانی‌تر شدن گوساله و دفاع بیشتر می‌‌شود!
زخم‌ها و خونریزی‌ها واقعا غیرقابل تحمل هستند و با قاطعیت فلسفه یک جنگ برابر بین انسان و حیوان را رد می‌کنند....
مردهای پیاده که آماده جنگ نابرابر هستند در پشت تابلوهای تبلیغاتی پناه می‌گیرند تا جدال بین مرد اسب‌سوار و گوساله به تضعیف گوساله منجر شود. آنها همیشه آماده فرار به پشت تابلوهای تبلیغاتی هستند (در این عکس به خوبی تبلیغ شرکت آبجوسازی Corona به مدیریت Anheuser-Busch (که اسپانسر این مبارزه ناعادلانه و یکطرفه هست را می‌بینید).
با رفتن خون بسیار از بدن گوساله و خستگی آن، قاتلین از مخفیگاهشان بیرون می‌آیند و با نیزه‌هاشان به سمت قربانی حمله ور می‌شوند.
در واقع شرکت Corona از سیستمی حمایت می‌کند که حامی قتلی بدین شکل و شمایل و فعالیتی غیرقانونی است و در تمام دنیا از جمله آمریکا مورد نقد قرار می‌گیرد و در جرگه کثیف‌ترین تفریحات شناخته قرار دارد!
تعدد نیزه و خنجرها باعث شدت آسیب‌دیدگی عضلات کمر، شانه و گردن گوساله می‌شود و گوساله را در حالت شوک، بیحالی و زاری قرار می‌دهد. 
هر چه بر تعداد نیزه‌ها افزوده می‌شود، خون بیشتری از حیوان بیچاره فوران می‌کند و باعث ضعف بیشترش می‌شود. هر چند هنوز به سختی قادر به حرکت و بالا گرفتن سرش هست، ولی دیگر قدرت دفاع را از دست می‌دهد.
 در این مقطع، نمایش قاتلین که اعتقاد واهی به نبرد برابر دارند، در برابر حیوان ناتوان شروع می‌شود! از پشت مخفیگاه‌ها بیرون می‌آیند و احساس قدرت هم می‌کنند!
قاتل اصلی پارچه را در جلوی صورت گوساله می‌گیرد و شمشیر خودش را تا انتها در بدن گوساله فرو می‌کند. اگرچه آنها باور دارند وقتی شمشیر در قلب گوساله فرو می‌رود باعث کمتر زجر کشیدن و مردن ناگهانی‌اش می‌شوند، ولی گوساله باید خیلی خوش‌شانس باشد تا این اتفاق بیفتد. در بیشتر از 90 درصد مبارزه‌ها (قتل‌ها) نیزه به احشای داخل شکم گوساله فرو می‌رود که این را می‌‌توان از فریاد دردی که از دهانش بیرون می‌آید، فهمید....! گوساله قدرت حرکت را از دست می‌دهد و به زمین می‌خورد... در این لحظه «تیر خلاص زن» از پشت خنجری را پشت سر گوساله وارد می‌کند و نخاع آن را قطع می‌کند....!
گرچه گوساله دیگه قادر به حرکت نیست،ولی همچنان زنده و هوشیار است....!
لاشه گوساله توسط اسبی به دور زمین کشیده می‌شود تا همه تماشاچی‌ها لذت وافر ببرند....!
همین طور که در تصویر می‌بینید، خنجری که نخاع حیوان بیچاره را قطع کرده، داخل لیوان آب جو شرکت Corona قرار دارد. جالب‌تر اینکه آقای Anheuser-Busch تولیدکننده آبجو Budweiser Beer و سهامدار اصلی شرکت Corona مدیر یک پارک آبی حیات وحش است و ادعا می‌کند که به مراقبت از حیوانات و جلوگیری از انقراض آنها کمک می‌کند! 
Anheuser-Busch درخواست‌های مکرر قطع کمک به گاوبازی را رد کرده و این کار را دارد در آمریکا و کانادا هم به عنوان یک سنت اسپانیایی رواج می‌دهد.
ای گاوباز، ای نامرد، چرا مرا می‌کشی؟! 
ای گاوباز! مرحله‌ی اول سوار بر اسب به سمت من می‌آیی، اسبی که چشمش را بسته‌ای، چرا که از انصاف بیدار و بکر حیوان هم وحشت داری!
تا بالاتر از قد من گاو، اسبت را زره فولادی پوشانده‌ای که من نتوانم با سر و شاخم اسبت را بیندازم تا بتوانم به حسابت برسم!
از دور نیزه‌ات را بر دوشم فرو می‌کنی ! و هی فشار می‌دهی که رگ‌هایم بریده شوند و خونم بریزد و بی‌حال و بی‌حال‌تر گردم!
ای گاوبازهای مرحله دوم که دسته‌جمعی با پارچه‌های قرمز به سمت من می‌آیید و از دور و بر احاطه‌ام می‌کنید، پارچه را جلو می‌گیرید که سر و شاخم را به پارچه بزنم و مرا مدام فریب و بازی می‌دهید، مرا مسخره‌ می‌کنید تا تعدادی عاشق «وحشی صفتی»! یا تعدادی بی‌خبر به نام تماشاچی ببینند و لذت ببرند! و در کنارش نیزه‌های کوتاه را بر دوشم نشانده و بر جای می‌گذارید. من هم که زخمی‌ام و از دوشم، خون فوران می‌کند‌، من که خونم ریخته و می‌ریزد، من که ناخوشم، من که نیاز به دارو، پزشک و کمک دارم!
ای بیماران روانی!شما من مریض را به مسخرگی،بازی می‌دهید تا کاملا خسته‌ام نمایید،
اُف برغیرت و فهم و ارج شما!
و بالاخره ای ماتادور! ای گاوباز مرحله سوم و ای سرکرده‌ی گاوبازها، ای سرهنگ و سرلشکر گاوبازها و ای رئیس...!
به سمت من می‌آیی، در حالی که در اطرافم پنج شش گاوباز، به اندازه‌ی کافی نیرویم را گرفته‌اند، به سمت من می‌آیی که شیرتر از بقیه فریبم دهی و آن شمشیر ظلم و ستم را بر مغزم فرو نمایی که حیاتم تمام شود!
و باز این کار وحشیانه‌ات را در جلوی تعدادی انسان‌نما به نام تماشاچی تکرار می‌کنی!
خوب دیگر کار من تمام است و می‌افتم!
آنگاه به پشت ارابه‌ام می‌بندی و مرا روی زمین می‌کشی!
ای بی‌رحم‌ها، این چه انسانیتی است! شما تا چه اندازه وحشی هستید و چقدر وحشی‌گری دارید!
در حالی که هنوز جان دارم و در اقیانوس درد غرق می‌باشم، باز ماتادور بی‌رحم زنده‌زنده مثله‌ام می‌کند و گوش و دم مرا جهت یادگاری و قهرمان بازی‌اش می‌برد!
اف بر قهرمانی شما!
این دگر چه وحشی‌گری است، شما را به خدا تمام کنید، تمام کنید تا کوه‌ها از درد و رنج منفجر نشده‌اند،
تمام کنید تا یخ و برف‌ها از درد به آب تبدیل نشده‌اند،
تمام کنید تا دل زمین از درد آتشفشان نکرده است،
شما را به خدا این گونه ظلم‌ها را تمام کنید!
1- هر یک از شما انسان‌ها مدیون من، اجداد و اسلاف خادم من هستید و خواهید بود.
 حتی یادم می‌آید، تویی که شمشیر آخر را بر مغزم فرو بردی بارها و بارها از شیر و گوشت خانواده‌ام ارتزاق نموده و این گونه قوی پنجه شده‌ای، پس اگر مختصری راه مردانگی بلدی، دیگر ما را به این شکل عذاب نده!
2- در دیاری به نام ایران بزرگ که روزگاری در اوج مدنیت و انسانیت بوده و فرمانده فاتح‌اش نیز بر لشگریان مغلوب ستم روا نمی‌داشت، رسمی بسیار پسندیده بوده که حال نمی‌دانم هنوز وجود دارد یا نه، 
و آن احترام (نان و نمک و هم سفره بودن و خدمت) بود.
بدین صورت که اگر کسی نان و نمک دیگری را می‌چشید یا خدمتی از وی می‌دید، همیشه خویش را از راه مردانگی مدیون و بدهکار او می‌دانست و این امر را (نمک‌شناسی) نامیده بودند. 
و حال توجه ماتادورها و تماشاچیان امر گاوبازی را بدان صفت ایرانیان جلب می‌کنم.
3- از تماشاچیان گاوبازی درخواست و استدعا دارم که با تهیه بلیت و حضور در صحنه گاوبازی این بشر دوپا را بیش از این تشویق به خروج از مرز انسانیت ننمایند، شاید روزی بدعت‌ها از روی جهان برداشته شود.
نشان دادن جلوه‌های گاوبازی با فیلم و عکس و تلویزیون به اطفال معصوم، واقعا جنایتی بدتر از کشتن و کشتار ما گاوهاست.
خواهشمند است که هیچ زمانی، روح و دل و چشم و عقل اطفال معصوم را با دیدن این صحنه‌ها، آزرده ننمایید.
خنجری که نخاع حیوان بیچاره را قطع کرده، داخل لیوان آب جو شرکت Corona قرار دارد  
شما اسم خودتان را انسان گذاشته‌اید!؟

انتشار یافته: ۳۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سهیل محمدی
|
-
|
۲۱:۱۶ - ۱۳۸۹/۰۸/۰۹
0
0
ای کاش احساسهای انسانی بر وحشی گریها غلبه کند و احساس نویسنده در همه ی موارد زندگی ها تلا لو کند وحق و حقوقی از هیچ جاندار ضایع نگردد
بخشی
|
-
|
۱۷:۵۰ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۰
0
0
ای کاش این نوشته را کسی ترجمه و در کل جهان وعلی الخصوص در کشورهای اروپایی منتشر کند.
ضمنا مراتب ادب خویش را نسبت به فن وبیان نویسنده یعنی اقای دانیالی ابراز داشته واز کسانی که این نوشته را منعکس می کنند تشکر می کنم
دوستی
|
-
|
۱۹:۰۷ - ۱۳۸۹/۱۱/۰۱
0
0
تشکرلر
پزشکی علیرضا
|
-
|
۱۲:۲۲ - ۱۳۸۹/۱۱/۰۵
0
0
از حکیم مهر و اقای دانیالی و مجله کشت صنعت دام ممنونیم
ودرخواست داریم حکیم مهر این نوشته را به انگلیسی همچنین به اسپانیایی ترجمه ودر اینترنت قرار دهد
وباز هم ممنون تشکرلر
رستمی
|
-
|
۲۲:۵۲ - ۱۳۸۹/۱۱/۱۴
0
0
بسیار عالی می باشد
زاهدی
|
-
|
۲۱:۵۹ - ۱۳۸۹/۱۲/۰۹
0
0
از مقاله ی مربوط به گاوبازی ممنونم
جوادی از رشت
|
-
|
۲۱:۰۶ - ۱۳۸۹/۱۲/۲۶
0
0
صد ایکاش داستان همه کشت و کشتارها دیگر در عمل تکرار نشود
وفقط در نوشته ها یاد اوری از اتفاق های ماضی صحبت گردد
ارادتمند نویسنده و منتشر
جوادی
اقبالی
|
-
|
۲۳:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۲/۱۴
0
0
خدا را شکر چنین درد دلی را خواندم
و خدارا شکر چنین درد دلی با انشایی بسیار عالی نوشته شده
از نویسنده و منتشرانش بسیار بسیار ممنون ومتشکرم
دوستدار گاو
|
-
|
۱۹:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۴
0
0
واقعا از چگونگی بیان لذت بردم سر و ذهن و دست نویسنده و منتشران درد نکند
ای کاش ترجمه ی این مقاله به زبان انگلیسی را نیز پخش کنید
بهمنی رشت
|
-
|
۱۹:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۲
0
0
دست نویسنده و منتشر کننده درد نکند
ای کاش در مطبوعات اروپا منتشر شود شاید که دیگر شاهد چنین بازی های چندش آور نباشیم
عاطف
|
-
|
۱۸:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۸
0
0
آخ ای ی ی ی ی ی ی یییییییییی..........
بسیار لذت بردم و عقده ای از دلم خالی شد
دست نویسنده وناشرین درد نکند
خواهش دارم این نوشته را در اروپا منتشر کنید
لیلا
|
-
|
۱۶:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۳
0
0
خوب ه خوب ه خوبه.........
چوپانی
|
-
|
۲۳:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۲
0
0
افرین وهزار افرین

میشه ترجمه ی انگلیسی همین مقاله را نیز منتشر کنید - با تشکر فراوان
گلپور
|
-
|
۰۱:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۵
0
0
بیان زیبا نعمت بزرگی است
موضوع درداور لازمی را به نگارش اورده -- ممنون
از نویسنده و ایترنت و حکیم مهر نیز باید تشکر کنم
شریف زاده تهران
|
-
|
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۵
0
0
سالها بود که دلم پر از درد از مورد وحشی گری های انسان علیه حیوانات ومخصوصا گاو های نر اسپانیا بود
خدارا شکر مقاله ای چنین زیبا نوشته شده از نویسنده که اقای دانیالی می باشد وهمچنین از حکیم مهر و دانشکده دامپزشگی دانشگاه تهران ممنون ومتشکر می باشیم
ایکاش این مقاله را انجمن حمایت از حیوانات مورد توجه وواقع نمایی قراردهد
بابایی د
|
-
|
۲۱:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۴
0
0
از حکیم مهر ودانشکده دامپزشگی به خاطر مقاله جنگ نابرابر انسان وحیوان متشکریم
شهبازی
|
-
|
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۰
0
0
به زیبایی دفاع مظاوم در مقابل ظالم وپیروزی مظلوم به دلم نشست
دفاع از حیوان بی زبان وحذف منظره های خشونت برای سلامت جامعه مفید است
حمادی اهواز
|
-
|
۱۰:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۴
0
0
امیدوارم که این مقاله ی زیبا به زبان انگلیسی ترجمه و درسایت گذاشته شود تا در اروپا[اسپانیا و فرانسه] اثر لازم را بگذارد ...... وحتم دارم که می گذارد چون از دل بر امده و لاجرم بر دل نیز نشیند
قلیزاده - ح
|
-
|
۰۹:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۲
0
0
دست اقای دانال همکلاس دوران دبیرستانی ما که ان زمان نیز انشاهای ناز ی می نوشتند درد نکند
ضمنا از ناشران چنین مقاله ای نیز باید تشکر کرد
رضایی - یزد
|
-
|
۲۱:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۰
0
0
خدا را شکر . تا حدودی دلم سبک شد دست همه ی عزیزان چه نویسنده و چه ناشران درد نکند .....واقعا همین مقاله با چنین انشای زیبایش به انگلیسی ترجمه ودر اروپا منعکس شود ...انوقت دلم بیشتر سبک می شود
مهدی پور میناب
|
-
|
۲۰:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۹
0
0
براوو براوو........
شریفی ال هاشم خلخال
|
-
|
۰۸:۲۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۸
0
0
از خلق صحنه ی ضد خشونت توسط نویسنده ی محترم و از نشر ان توسط عزیزان ناشرین بسیار خوشحال شدیم
امید که صحنه های خشونت از کل جهان رخت بر بندد
ایزدی
|
-
|
۱۹:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۰
0
0
درود بر مردی که چنین احساسی داشته و صحنه های گاوبازی را اینگونه به تصویر کشیده
وجا دارد که خواهش کنیم این نوشته را به انگلیسی و اسپانیایی ترجمه کرده و در سطح جهان منتشر کنید واقعا و جدا خواهش دارم
شقایق
|
-
|
۱۸:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۱
0
0
ای کاش نوشته های احساسی دیگر نیز از این تویستده باذوق و توانمند داشتیم
لذت بردم
دست ناشران نیز درد نکند
نیکخو
|
-
|
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
0
0
درود بر احساس متعالی نویسنده و ناشران
حسابی
|
-
|
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
0
0
ایول
ناشناس
|
-
|
۲۲:۳۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۵
0
0
درود

مرادی لاهیجان
هاشمی
|
-
|
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۴
0
0
درود

نویسنده ی محترم برای نابودی جنگل ها نیز مطلبی بنویس که اینگونه گیرا و جالب باشد

درود وصد درود اقای دانیالی
نرگس
|
-
|
۰۹:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
0
0
اخ ای خدایا شکرت

مقاله ای خوندم که دلم سبک شد و نفسی به راحتی کشیدم

دبکند که این بازی کثیف کشتن گاو از بین برود

درود بر نویسنده و منتشر کننده ی این مقاله

شما را اگه میتونید ترجمه ی این مقاله را در اسبانیا و فرانسه بخش کنید
نرگس
|
-
|
۰۹:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
0
0
امتیاز این مقاله را من شش ستاره از شش ستاره می دهم لطفن اثر داده و اعمال نمایید
زهرا كياني
|
-
|
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۴
0
0
مقاله ي زيبايي است
حسنی
|
-
|
۲۱:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
0
0

درود بر قلم
نجم الدین دانیالی
|
Australia
|
۲۱:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۷
0
0
از همه ی عزیزانی که با خواندن مقاله هم احساس اینجانب گردیده و برایم محبت داشته و تشویق نامه نوشته اند از ته دل تقدیر و تشکر عرض می کنم
خدا را شکر از زمانی که این مقاله منتش شده حرکت به سمت برخورد انسانی بیشتر شده
البته گرایش های جهانی بدین امر سوق داده
امیدوارم در حات کلی و جزیی
وحشی گری و مردم آزاری و حیوان آزاری در سطح جهان از بین برود
و از ناشران این مقاله نیز تشکر می کنم.
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
0
0
خدا را شکر
امید که هر روز بهتر از روز قبل به اهداف عقل و قلب نزدیکتر می شویم
امید که هر گونه خشونت محو و نابود شود
از درک و احساس و بیان و انشای نویسنده لذت بردم
درود و هزاران درود بر نویسنده و ناشران باد.
یار احمدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
0
0
عالی عالی عالی
حسام بیکی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
0
0
دست نویسنده درد نکند
معرکه است
سهیلا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۳
0
0
بسیار عالی
ماشاالله به صاحب قلم مقاله
درود ها ودرودها
بی نام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۰
0
0
ساغ اؤل
نظر شما
ادامه