کد خبر: ۲۹۳۳۱
خبرگزاری فارس: کشتار 53 هزار راس دام در کشتارگاه‌های استان زنجان
 

مديركل دامپزشكي استان زنجان گفت: تعداد كانون هاي بيماري دامي تب برفكي در هشت شهرستان اين استان به 79 كانون رسيد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر محمدرشيد كرمي» افزود: بيماري دامي تب برفكي از اواخر دي سال گذشته وارد استان زنجان شده است كه در ماه هاي بهمن و اسفند تعداد اين كانون ها 44 مورد در شهرستان هاي زنجان، خدابنده، ايجرود و ماهنشان بود.

وي با بيان اينكه هم اكنون همه شهرستان هاي استان زنجان درگير اين بيماري هستند، اظهاركرد: سال گذشته اين بيماري 168 راس دام سبك و سنگين را تلف كرد.

مدير كل دامپزشكي استان زنجان گفت: از ابتداي امسال تاكنون 79 كانون جديد بيماري دامي در اين استان شناسايي شد و در اين مدت نيز 19 هزارو 266 راس دام سنگين و 354 هزار و 667 راس دام سبك عليه 'تب برفكي' واكسينه شده اند.

كرمي تعداد دام هاي سنگين و سبك تلف شده ناشي از اين بيماري از اواخر دي سال گذشته تاكنون را 260 راس برشمرد.

وي ادامه داد: از اواخر دي تا پايان سال گذشته 128 هزار و 266 راس دام سنگين'گاو و گوساله' و 386 هزار و 511 راس دام سبك 'بز و گوسفند' عليه اين بيماري واكسينه شده اند.

مدير كل دامپزشكي استان زنجان گفت: اكيپ هاي دامپزشكي با همكاري بخش خصوصي همزمان با واكسيناسيون دام‌هاي سالم، در خصوص پيشگيري از اين بيماري مراقبت، پايش، نمونه برداري و ضد عفوني محوطه و محل نگهداري دام هاي سبك و سنگين نيز فعال هستند.

كرمي تاكيد كرد: تنها راه ريشه كني بيماري دامي تب برفكي در استان زنجان خريد و فروش نكردن دام‌ توسط دامداران و دلالان دام است، چرا كه اين بيماري مي تواند با نقل و انتقال دام‌هاي مبتلا به اين بيماري، دام هاي سالم را نيز آلوده كند.

وي خاطرنشان كرد: دام هايي كه مبتلا به بيماري تب برفكي شوند درماني ندارند و لاشه‌ها دام هاي مبتلا بعد از تلف شدن به صورت بهداشتي با لايه‌اي از آهك براي جلوگيري از انتشار ويروس اين بيماري، به دور از دسترس حيوانات و آب‌هاي زيرزميني دفن مي شود.

مديركل دامپزشكي استان زنجان از دامداران خواست با رعايت مسائل بهداشتي به فروكش كردن اين بيماري دامي كمك كنند و در صورت مشاهده هر گونه مورد مشكوك با شماره 1512 در تماس باشند و مورد را گزارش دهند.

بيماري دامي يكي از تهديدهاي اصلي صنعت دامپروري در خصوص بهداشت، توليد دام و فرآورده هاي دامي به شمار مي رود و يكي از بيماري هاي ويروسي و به شدت واگير دار گاو، گوساله، گوسفند، بز و ساير نشخواركنندگان است.

اين بيماري مي تواند با نقل و انتقال دام هاي سالم به مناطق عاري از بيماري و يا تماس بيمار با دام هاي سالم، بزاق، شير، ادرار، ترشحات و مايعات حاصل از پاره شدن تاول هاي دام مبتلا، لباس، كفش و لوازم آلوده افرادي كه به مكان هاي آلوده رفت و آمد كرده اند و همچنين هوا، آب، علوفه آلوده و اسپرم آلوده منتقل شده و جمعيت دام هاي حساس را مورد تهديد قرار دهد.

ابتدا بيماري به صورت تب ظاهر و ظرف 48 ساعت افت كرده و با ريزش بزاق كف آلود از دهان، كاهش اشتهاي دام، افت ناگهاني توليد شير و گوشت، بروز تاول در دهان، روي لب ها و بين سم همراه شده و در نهايت اين تاول ها پاره شده و به زخم تبديل مي شود. لنگي در اثر زخم حاصل مي شود و ممكن است سقط جنين نيز صورت بگيرد. كور شدن مجاري خروجي شير در دام و نازايي از عوارض ثانويه بيماري تب برفكي است.

با توجه به باقي ماندن ويروس در دام هاي آلوده و بهبود يافته و نيز محيط و قدرت انتشار بالاي آن كنترل بيماري بسيار مشكل است. بهترين راهكار مقابله با اين بيماري واكسيناسيون دام هاي حساس، جهت ايجاد پوشش ايمني، اقدام هاي بهداشتي و قرنطينه اي به منظور جلوگيري از ورود ويروس به دامداري است.
 
 
نظر شما
ادامه