کد خبر: ۲۹۲۹

حکیم مهر -  رییس اداره بیماری‌های واگیردار شبکه بهداشت و درمان کرج گفت: ‌سالانه یک‌هزار و 500 نفر در ایران دچار حیوان گزیدگی و بیماری‌های ناشی از آن می‌شوند.

"حجت‌الله براتی"، در جمع خبرنگاران گفت: ‌به‌طور متوسط سالانه یک‌هزار و 500 نفر در ایران دچار حیوان گزیدگی می‌شوند که این میزان در تیر و خرداد امسال نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

وی با اشاره به علائم و علل بیماری‌ هاری اظهار داشت: از هر یک‌هزار نفر در ایران سالانه دو تا شش نفر دچار هاری می‌شوند.

وی بیماری‌ هاری را غیرقابل درمان دانست و گفت: هاری بیماری ویروسی دستگاه عصبی مرکزی است که صد درصد کشنده است در صورتی که پیشگیری از این بیماری بسیار ساده است.

وی افزود: این بیماری با گزش توسط حیوان‌ هار به طور مستقیم و از طریق خراش چنگال حیوان‌ هار به طور غیرمستقیم انتقال می‌یابد.

وی مراحل این بیماری را، علائم اولیه، اغما و مرگ دانست و گفت: ‌علائم بیماری هاری شباهت زیادی به آنفلوآنزا دارد و اختلال دستگاه تنفسی، بی‌اشتهایی و گزگز محل زخم از جمله این علائم است.

براتی خاطرنشان کرد: ‌فردی که به این بیماری مبتلا می‌شود مرگ وی حتمی است اما گزیده شدن فرد توسط حیوان هار صرفا به معنی آلودن شدن فرد به این بیماری نیست.

این مسؤول، شست‌وشوی محل گزش حیوان‌ هار به مدت پنج تا 10 دقیقه با آب و صابون، ضد عفونی کردن محل زخم با الکل 40 تا 70 درصد و عدم پانسمان زخم را از اقدامات ضروری بعد از گزش حیوان برشمرد.

وی در پایان بهترین راه مقابله با این بیماری را افزایش سطح آگاهی و اطلاع مردم نسبت به این بیماری و راه‌های پیشگیری و درمان آن دانست و گفت: لازمه افزایش آگاهی مردم در این زمینه همکاری دستگاه‌های ذی‌صلاح در کشور است.

 

نظر شما
ادامه