کد خبر: ۲۹۲۴۷
 
 

به گزارش حکیم مهر به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، مجله پیک بامدادی خبر سراسری رادیو، صبح امروز در گزارشی به کمبود واکسن تب برفکی و خسارات وارده به دامداران پرداخت:

تولیدکنندگان داخلی قادر به تولید واکسن تب برفکی هستند، اما باز هم دستهایی مانع از تولید نیاز داخلی می شود.

تب برفکی سیاه با علائم ظاهری ضعف و کم شیری و دندان قروچه و سپس عفونت سایر اعضا، ‌مرگ سریع احشام را بدنبال دارد و این ویروس حدود 50 سال است در ایران تلفات می گیرد و براحتی بوسیله باد جا به جا می شود و پارسال نیز تلفات زیادی روی دست دامداری ها گذاشت.

عزیزاللهی رئیس اتحادیه دامداران گفت: بهترین راه مبارزه با بیماری تب برفکی واکسیناسیون دام است اما واکسن به اندازه کافی و به موقع در دسترس دامداران قرار نگرفت و به همین دلیل شاهد افزایش تلفات در پارسال و امسال بوده ایم.

پیک بامدادی در ادامه این برنامه با اعلام اینکه رئیس سازمان دامپزشکی کشور پس از دیدار با وزرای کشاورزی ایران و آلمان گفت: زمینه‌ همکاری در مورد واردات دام و طیور و واکسن‌ها بیشتر از قبل فراهم شده است.

دکتر خلج گفت: برای تامین نیاز داخلی، سه شرکت در حال واردات واکسن تب برفکی هستند تا بتوانیم در مرحله چهارم مبارزه که از 20 اردیبهشت آغاز خواهد شد پوشش مناسبی علیه این بیماری به وجود آوریم.

پیک بامدادی با اشاره به اینکه فراهم شدن زمینه واردات دام و واکسن درحالی مطرح شده که ایران حداقل در منطقه خاورمیانه یکی از تولید کننده ها و صادرکننده های واکسن است، ادامه می دهد که قائم مقام موسسه رازی می گوید هر چند با همکاری شرکت های تولیدی دیگر می توانیم نیاز کشور به واکسن تب برفکی را براورده کنیم، اما واردات برای حفظ ذخایر سازمان دامپزشکی اجتناب ناپذیر است.

به گفته دکتر مهروانی مؤسسه رازی به تنهایی توانایی تولید 10 تا 12 میلیون دوز واکسن در سال را دارد و با قراردادی که با روناک بسته شده است، سالانه 20 تا 25 میلیون واکسن را تحویل سازمان دامپزشکی می دهند.

آقای زندیه از اولین تولیدکنندگان واکسن در کشور هم می گوید: با اینکه توانایی شناسایی کامل تب برفکی و تولید واکسن آن در کشور وجود دارد، اما متاسفانه به دلیل سنگ اندازی ها شاید عطای سرمایه گذاری در ایران را به لقایش ببخشد.

زندیه گفت: سه بار با درخواست و نامه سازمان دامپزشکی واکسن تب برفکی را تولید کرده است، ولی هر بار آنقدر سرگردانی و تنگ نظری ایجاد کرده اند که تاریخ واکسن گذشته و خسارت دیده ایم.
 
 
نظر شما
ادامه