کد خبر: ۲۹۲۴۰
 

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان با تاکید بر این‌که تب‌برفکی تا حد زیادی تحت کنترل  قرار دارد، گفت: تلفات این بیماری عفونی به 79 راس رسیده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر محمدرشید کرمی» با بیان این‌که همکاری مستمر دامداران با کارشناسان دامپزشکی تاثیر چشمگیری  در کنترل بیماری دارد، اظهار کرد: از لحظه شیوع تب‌برفکی از اواخر بهمن پارسال تا  به امروز، کارشناسان برای پایش بیماری آماده‌باش هستند و برای تزریق واکسن در مناطق  سالم و کانون‌های بیماری اهتمام می‌ورزند. در واقع ما 28 کانون بیماری در سطح استان  داریم و تاکنون 16 اکیپ برای کنترل بیماری به مناطق مختلف اعزام شده‌اند.

‌این مسئول با تاکید بر دفن بهداشتی رئوس تلف‌شده، ادامه داد: متاسفانه تب‌برفکی  مسری است و بر اثر جابه‌جایی دام از مناطق آلوده به مناطق سالم منتقل می‌شود. از  این‌رو، دامداران باید با مشاهده اولین علایم با 1512 تماس بگیرند و موضوع را به  اطلاع کارشناسان اداره کل برسانند. البته ضدعفونی کردن محوطه علی‌الخصوص با آهک و  جلوگیری از تردد افراد غیرمجاز، تاثیر زیادی در کنترل تب برفکی دارد و در صورت  استمرار منتج به مهار آن می‌شود.

‌وی با بیان این‌که 276 هزار راس دام بر علیه تب‌برفکی مایه‌کوبی شده‌اند، تصریح  کرد: خوشبختانه در طول این مدت همه دامداران‌(به صورت حضوری و توزیع بروشور) تحت  پوشش آموزش‌های بهداشتی و اطلاع‌رسانی قرار گرفته‌اند و همین موضوع می‌تواند تا حد  قابل قبولی جلوی شیوع را بگیرد، چراکه رعایت نکردن نکات بهداشتی و خرید دام جدید تا  زمان فروکشی کامل، می‌تواند گسترش بیماری را تشدید کند.

‌کرمی خاطرنشان کرد: تب‌برفکی توسط تجهیزات دامداری، غذای مورد استفاده دام،  وسایل نقلیه، البسه آلوده، همچنین حیوانات شکارچی اهلی و وحشی منتقل می‌شود، ولی  مراقبت شدید نقل و انتقال، واکسیناسیون، قرنطینه حیوانات مبتلا، معدوم کردن رئوس  آلوده و محدودیت در خرید و فروش می‌تواند آن را کنترل کند .
 
 
نظر شما
ادامه