کد خبر: ۲۹۰۳۳
خبرگزاری فارس: کنترل بیماری تب برفکی در زنجان/ انجام عملیات واکسیناسیون دام‌ها
 

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان زنجان از کنترل تب برفکی از طریق انجام عملیات واکسیناسیون دام‌ها در زنجان در حال انجام است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، «دکتر محمدسعید بهرامی» اظهار کرد: تب برفکی در شهرستان زنجان تحت کنترل بوده و عملیات ضربتی واکسیناسیون به منظور پیش‌گیری از این بیماری در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه میدان دام در شهرستان زنجان به منظور کاهش شیوع این بیماری قبل از نوروز تعطیل شده بود است، عنوان کرد: در سال جاری فعالیت میدان دام در زنجان آغاز شده است.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان زنجان یکی از منشاهای آلودگی را خرید و فروش غیرمجاز دام به ویژه از میادین عرضه دام خواند و افزود: مردم هم‌اکنون از این موضوع اطلاع یافته و دام خود را از این مراکز تهیه نمی‌کنند.

بهرامی با تاکید بر رعایت اصول بهداشتی از جمله آهک‌پاشی محوطه دامداری توسط دامداران ادامه داد: این پیشنهاد تا اطمینان از رفع کامل این بیماری در استان به دامداران توصیه در دامداری‌ها می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بیماری تب برفکی بیماری جدیدی در زنجان نیست، عنوان کرد: این بیماری مشترک بین انسان و دام نیست.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان زنجان ادامه داد: این بیماری سویه‌های مختلف دارد و در برخی موارد موجب مرگ دام‌های سبک و در برخی موارد موجب مرگ دام سنگین می‌شود.

بهرامی با اشاره به عدم آلودگی گاوداری‌های صنعتی و نیمه صنعتی در زنجان با بیماری تب برفکی اظهار کرد: این آلودگی تنها در دامداری‌های سنتی مشاهده می‌شود.

این مسئول از انجام اقدامات پیش‌گیرانه برای کنترل این بیماری در استان یاد کرد و افزود: این بیماری مانند برخی از بیماری‌های ویروسی گسترش سریع دارد و از روستایی به روستای دیگر منتقل می‌شود.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان زنجان اضافه کرد: این بیماری موجب تلف شدن سریع دام‌های کم سن می‌شود.

بهرامی با توصیه به دامداران و شهروندان مبنی بر عدم خرید و فروش غیرمجاز دام به ویژه در میادین دام تاکید کرد: با توجه به تلاش نیروهای اداره دامپزشکی با استفاده از امکانات موجود در این تعطیلات و با استفاده از اکیپ‌های بخش خصوصی و دولتی این بیماری تحت کنترل بوده و جای نگرانی برای شهروندان زنجانی وجود ندارد.
 
 
نظر شما
ادامه