کد خبر: ۲۹۰۳

حکیم مهر -  مدیر اداره نظارت بر بهداشت عمومی دامپزشکی خراسان شمالی گفت: طرح پایش آزمایش‌های باقی مانده‌های دارویی، آنتی بیوتیکی، تغییر بار میکروبی شیر خام بر روی نمونه‌های اخذ شده از مراکز جمع‌آوری، واحدهای تولیدی و خودروهای حمل شیر از ششم مرداد ماه سال جاری آغاز خواهد شد.

دکتر علی اکبر دلیر صحرایی با اشاره به اینکه شیر یکی از عوامل انتقال‌دهنده بیماری مشترک بین انسان و دام است و رعایت بهداشت آن از اهمیت زیادی برخوردار است افزود: در راستای اجرای این طرح با مراجعه کارشناسان دامپزشکی این اداره کل به مراکز ذکر شده، 204 نمونه شیر از این واحدها گرفته و پس از ارسال به آزمایشگاه اداره کل خراسان شمالی عواملی از قبیل تعیین بار میکروبی، اسیدیته، درصد آب اضافی، PH، میزان چربی و پروتئین بررسی می‌شود.

وی هدف از اجرای این طرح را مقایسه نتایج به دست آمده طرح با نمونه‌های اخذ شده در سال گذشته و همچنین تعیین نقاط حساس ذکر کرد.

دلیر صحرایی ادامه داد: در این طرح از 35 واحد دامداری صنعتی و 72 خودروی حمل شیر خام که دارای دفترچه اشتغال به حمل بهداشتی شیر هستند جهت نظارت بر چرخه انتقال شیر از دامداری به مراکز جمع‌آوری شیر نمونه‌برداری و نمونه‌ها جهت بررسی به آزمایشگاه مرکزی ارسال می‌شود.

وی با اشاره به فسادپذیری و احتمال آلودگی‌های متنوع در شیر که شامل آلودگی با انواع پاتوژن‌ها، عوامل ایجاد بیماری‌زا، آلودگی ناشی از باکتری‌های ناشی از شیر و باقی‌مانده‌های دارویی و آنتی‌بیوتیکی تصریح کرد: کنترل و نظارت بهداشتی این فرآورده‌ها مهم است این در حالیست که کنترل بهداشتی از زمان تولید شیر خام تا عرضه این محصول، متولی یکسانی ندارد.

این مسوول اظهار داشت: در این راستا این اداره کل اقداماتی از قبیل تجهیز و ساماندهی مراکز جمع‌آوری شیر خام، تجهیز خودروهای شیر خام به تانکرهای دوجداره استیل و ساماندهی خودروها، مراکز جمع آوری غیرمجاز را انجام داده است.

وی با تصریح این مطلب که 80 درصد از شیر خام در دامداری‌های سنتی تولید می‌شود، تاکید کرد: آموزش بهداشت شیر خام برای دامدارن روستایی یکی از مهمترین اقدامات انجام گرفته است که این اداره کل در 207 روستای استان برای سه هزار و 418 دامدار و به مدت 320 ساعت کلاس آموزشی برگزار کرده است.

مدیر اداره نظارت بر بهداشت عمومی دامپزشکی خراسان شمالی همچنین خاطرنشان کرد: احداث دامداری‌های صنعتی و همچنین افزایش تولید شیر در این دامداری‌ها به جای دامداری‌های سنتی سبب افزایش سطح بهداشتی در شیر خام می‌شود.

وی توضیح داد: این اداره کل برنامه‌هایی از قیبل برنامه کنترل بیماری‌های انتقالی مشترک بین انسان و دام و همچنین درمان و پیشگیری بیماری ورم پستان، نظارت و رعایت اصول بهداشتی تغذیه دام را انجام داده است.

دلیر صحرایی گفت: طی چهار ماه اول سال جاری چهار هزار و 600 کیلوگرم شیر غیربهداشتی ضبط شده این در حالی است که این مقدار طی مدت مشابه در سال گذشته 27 هزار کیلوگرم بوده است.

وی با بیان اینکه 181 خودروی حمل شیر خام، وظیفه انتقال شیر را بر عهده دارند و باید تا پایان شهریور ماه سال جاری به تانکرهای دو جداره استیل مجهز شوند، خاطرنشان کرد: در صورت عدم تجهیز این تانکرها از ادامه فعالیت آنها خودداری خواهد شد.

این مسوول ادامه داد: طی سال جاری سه مرکز غیر بهداشتی شیر پلمپ و 9 خودروی غیر بهداشتی حمل شیر خام نیز جهت رسیدگی به مراجع قضایی معرفی شده است.

 

نظر شما
ادامه