کد خبر: ۲۹۰۱۶
 

هزاران قطعه ماهی در حالی در بندخاکی روستای عبدل آباد شهرستان بجنورد خراسان شمالی در روزهای اخیر تلف شدند که دامپزشکی استان اعلام کرده هیچ مجوزی برای پرورش ماهی در این منطقه داده نشده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، با گذشت چند روز از مرگ این ماهیان گرم آبی در خراسان شمالی، تاکنون مسئولان مرتبط پاسخ مشخصی در زمینه علت این مرگ و میر ارائه نداده اند و محیط زیست تنها اقدام به بررسی آب منطقه از منظر سم شناسی کرده است.

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی اظهار کرد: بند خاکی عبدل آباد مربوط به چرخه طبیعت نیست بلکه توسط بخش خصوصی اداره می شود.

«رضا شکاریان» گفت: این بند توسط سازمان جهاد کشاورزی ساخته و برای پرورش ماهی به بخش خصوصی واگذار شده است و مربوط به طبیعت نیست.

بند خاکی روستای عبدل آباد در شهر حصار گرمخان از توابع بجنورد واقع است که این بند در زمستان از آب رودخانه های اطراف ذخیره و در فصل های کم آبی برای تزریق به زمین های کشاورزی اطراف استفاده می شود.

این بند برای پرورش ماهیان گرم آبی به بخش خصوصی واگذار شده است که در سال های گذشته چندین بار ماهیان آن تلف شده اند.

شکاریان افزود: بند خاکی عبدل آباد یک استخر پرورشی است که مجری طرح در این مکان مشغول پرورش ماهی می باشد ولی به علت نامعلومی ماهیان آن تلف شده اند.

وی اظهار کرد: با وجود اینکه محیط زیست در این مکان مسئولیتی ندارد اما آب این بند را مورد آزمایش قرار داده اند که نتیجه آن تا آخر هفته مشخص خواهد شد.

وی افزود: به احتمال زیاد در این مکان سم ریخته شده که منجر به تلف شدن ماهیان شده است اما نتیجه قطعی آن پس از آزمایش اعلام خواهد شد.

شکاریان اظهار کرد: در چند سال گذشته نیز در این بند تعداد زیادی ماهی تلف که علت آن کمبود اکسیژن به دلیل تعداد زیاد ماهی در این استخر اعلام شده بود که این امر نیز احتمال وجود دارد.

وی افزود: محیط زیست تنها در حوزه طبیعی و آبگیرها دخالت دارد و در مکان های بخش خصوصی مسئولیتی ندارد چرا که مجریان خود مسئول تمامی اقدامات انجام شده هستند.

وی گفت: ماهیان این بند نیز هیچ کدام طبیعی نبوده بلکه پرورشی هستند و همچنین این محیط آبگیر طبیعی نیست.

وی افزود: این موضوع به اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی نیز اطلاع داده شده است تا در خصوص مرگ و میر ماهیان علت یابی کنند.

کارشناس مسئول تکثیر و پرورش ماهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی از این موضوع اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: به علت مشکلات اجتماعی که در این منطقه وجود دارد چند سالی است که طرح پرورش ماهی در این بند انجام نمی شود و تاکنون هیچ مجوزی نیز برای پرورش از این سازمان گرفته نشده است.

وی گفت: برای اجرای طرح در بین اهالی این منطقه اختلاف وجود دارد و هیچ شخصی از مردم این روستا برای اجرای طرح، دریافت خدمات آموزشی و حمایتی و یا خرید بچه ماهی مراجعه نکرده است.

وی افزود: در این بند در سال های گذشته ماهیان گرمابی پرورش داده می شد.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی با بیان اینکه نمی داند این بند در تملک چه شخصی است، گفت: برای آزمایش تلفات ماهیان به این مکان مراجعه کرده ایم.

«دکتر حمید رمضانی» افزود: متاسفانه در این بند جلبک های زیادی رشد کرده است و به احتمال زیاد به علت کمبود اکسیژن ماهیان تلف شده اند.

وی گفت: تاکنون هیچ کسی برای پرورش ماهی در این بند به اداره کل دامپزشکی مراجعه نکرده و مجوزی نیز دریافت نکرده است.

وی با بیان اینکه خدمات دامپزشکی رایگان است، اظهار کرد: مجریانی که با این اداره هماهنگ هستند به علت دریافت خدمات آموزشی و سایر موارد تولیدات خود را تضمین می کنند، اما متاسفانه مجری این بند هیچ هماهنگی و ارتباطی با دستگاه های مربوط ندارد و تاکنون نیز برای علت یابی این تلفات به این اداره کل مراجعه نکرده است.
 
 
نظر شما
ادامه