کد خبر: ۲۸۹۷۷
پیشگیری از تب مالت ، علائم و نشانه های تب مالت ، پیشگیری از تب مالت
 

افزایش آمار نگران کننده ابتلا به بیماری تب مالت از اسفند سال 91 به دلیل کاهش واکسیناسیون بروسلوز گاوی و گوسفندی، دانشکده علوم پزشکی و شبکه دامپزشکی مراغه را برای مقابله با این بیماری بسیج کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، تلاش مستمر و مشارکت دانشکده علوم پزشکی و شبکه دامپزشکی مراغه منجر به کاهش 72 درصدی بروز بیماری تب مالت در این شهرستان شد اما با وجود این تلاش ها همچنان میانگین مبتلایان به این بیماری بالاتر از میانگین کشوری است.

در آمار منتهی به فروردین و اردیبهشت سال جاری، ابتلا به این بیماری نسبت به مدت مشابه سال قبل با کاهش 45 درصدی مواجه شد و در آمار منتهی به دی ماه سال جاری تعداد مبتلایان از 339 نفر سال قبل به 118 نفر در سال جاری رسید.

کارشناسان مسایل بهداشتی مراغه با اشاره به موفقیت چشمگیر دستگاه های مسوول در کنترل و کاهش موارد ابتلا به بیماری تب مالت در این شهرستان می گویند: ادامه این روند نیازمند تامین دزهای بیشتری از واکسن بروسلوز (تب مالت)، در سال آتی بوده که این مساله نیازمند همکاری بیشتر دستگاه های ذیربط از جمله حمایت فرمانداری و مایه کوبی به موقع دام ها از سوی شبکه دامپزشکی و آموزش مردم و دامداران برای پیشگیری از این بیماری است.

اهمیت تلاش برای کنترل پایدار کاهش آمار مبتلایان به تب مالت زمانی آشکار می شود که بدانیم متوسط ابتلا به این بیماری در کشور 25 نفر برای هر 100 هزار نفر بوده و این در حالی است که میانگین ابتلا به این بیماری در مراغه طبق آمار اعلام شده از سوی دانشکده علوم پزشکی حدود 40 نفر به ازای 100 هزار نفر یعنی حدود 60 درصد بیشتر بوده و نیازمند توجه بیشتر مسوولان است.

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی مراغه گفت: نگرانی مسوولان بهداشتی این شهرستان در سال جاری با کاهش 72 درصدی ابتلا به بیماری تب مالت به اتمام رسیده و کاهش این آمار در نتیجه تخصیص اعتبار ویژه برای مایه کوبی با پیشنهاد کارگروه امنیت غذایی بود.

«دکتر احمد مجتهدی» افزود: در مدت مشابه سال گذشته تعداد مبتلایان بیماری تب مالت در این شهرستان 339 نفر بود که در سال جاری این میزان به 118 نفر کاهش یافته است.

وی، اظهار کرد: با وجود کاهش چشمگیر این بیماری در مراغه، وضعیت ابتلا در این شهرستان همچنان در وضعیت هشدا قرار داشته و انتظار می رود در سال 95، مسوولان همانند سال جاری تلاش دوچندانی برای جذب اعتبار مایه کوبی و آموزش مصرف تولید کنندگان محصولات لبنی داشته باشند.

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی و خدمات درمانی بهداشتی مراغه یادآور شد: مهمترین علت افزایش ابتلا به بیماری تب مالت، اخلال در روند مایه کوبی دام ها در سال های 90 و 91 در سراسر کشور بوده که رعایت نشدن موازین بهداشتی از جمله استفاده از فراورده های غیر پاستوریزه و شیر خام و پنیر تازه توسط مصرف کنندگان از علت های افزایش مبتلایان به این بیماری است.

مجتهدی، ادامه داد: 80 درصد مبتلایان این شهرستان اقشار روستایی بودند که علت آن تماس مستقیم با دام بوده و بیشترین رده سنی ابتلا نیز مربوط به افراد بین 20 تا 41 ساله گزارش شده است.

وی گفت: افراد شهرنشین نیز به علت استفاده از فراورده های لبنی غیربهداشتی به این بیماری مبتلا شده اند که لازم است مردم در استفاده از فراورده های لنبی تمامی جوانب بهداشتی را رعایت کنند.

مجتهدی، با بیان اینکه خودمراقبتی مردم بهترین راه پیشگیری از ابتلا به این بیماری است، افزود: هزینه درمان این بیماری بالا بوده و به قشر کاری جامعه آسیب وارد می کند.

وی، آموزش به شهروندان را از دیگر راهکارهای کاهش ابتلا به این بیماری عنوان و اظهار کرد: این دانشکده در سال گذشته کارگاه های آموزشی مختلف با حضور مسوولان برگزار کرده و در سال جاری نیز این سیاست ادامه می یابد.

رییس شبکه دامپزشکی مراغه نیز از مایه کوبی 221 هزار و 256 راس گوسفند و بره در 160 واحد دامی روستایی و 14 هزار 481 راس گاو در 89 واحد روستایی و گشتارگاه در این شهرستان طی سال جاری خبر داد.

«دکتر علی پاشایی» با بیان اینکه 15 روستای این شهرستان در مراکز خطر ابتلا به این بیماری شناسایی شده اند، افزود: این طرح بیشتر در روستاها و مناطق شناسایی شده در معرض خطر ابتلا به بیماری تب مالت اجرا و در آینده نیز ادامه این طرح انجام می شود.

وی با اشاره به اینکه تشدید مایه کوبی دام های این شهرستان علیه بیماری تب مالت از سال گذشته آغاز شده است، اظهار کرد: اجرای این طرح در سال جاری، با وجود کاهش سهیمه مایه کوبی ادامه می یابد.

تب مالت از جمله بیماری های مشترک بین انسان و دام است که بر اثر ورود باکتری بروسلا از دام های آلوده به انسان ایجاد و این بیماری در گوسفند و گاو شیوع زیادی دارد و باعث تلف شدن و سقط جنین در دام ها می شود.

خوردن شیر غیرپاستوریزه دام آلوده و لبنیاتی که از شیر خام به دست می آید از جمله خامه، پنیر تازه و بستنی در فصل گرم موجب ابتلا به تب مالت می شود.

شهرستان مراغه طبق طرح سرشماری عمومی تحول نظام سلامت با حدود 299 هزار 654 نفر جمعیت در 147 کیلومتری جنوب تبریز مرکز آذربایجان شرقی واقع است.
 
 
نظر شما
ادامه