کد خبر: ۲۸۹۰۷
سپهر سلیمی

«سپهر سلیمی» در زیست بوم نوشت:

یکی از بهانه هایی که باعث ادامه فعالیت سیرک های حیوانات شده است، بهانه «معیشت» است! برای مثال در نامه ای که مدیر کل دفتر شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست در 15 اسفند برای اداره کل محیط زیست استان اصفهان نوشته بود و یکی از سیرک های بزرگ کشور را برای اجرای برنامه در اصفهان معرفی کرده بود، یکی از مسائلی که روی آن تاکید شده بود بحث «معیشت» سیرکداران بود!

برای پی بردن به درآمد سیرک های حیوانات در کشور کافیست جستجوی اندکی در اینترنت داشته باشید. اطلاعات استخراج شده در خصوص یکی از سیرکهای حیوانات که اخیراً در تهران برنامه داشته به این شرح است:

- اجرای برنامه از تاریخ 3 دی تا 19 اسفند یعنی 74 روز

- هر شب حداقل یک اجرا، روزهای تعطیل دو اجرا. یعنی حداقل 84 اجرا

- ظرفیت چادر: 1800 نفر

- قیمت بلیط: بلیط های معمولی 30 هزار تومان است

کافیست این سه عدد را در هم ضرب کنیم: 84 ضرب در 1800 ضرب در 30000

به عدد 4536000000 می رسیم، حدوداً 4 میلیارد و 500 میلیون تومان!

تصور کنید در هر اجرا نیمی از چادر خالی باشد و یا به بلیط های رایگان و تخفیف دار اختصاص داده شده باشد. باز هم به عدد 2 میلیارد و 250 میلیون تومان می رسیم. خیلی خیلی دست بالا بگیریم و باز هم تصور کنید نیمی از این مبلغ برای حقوق پرسنل و اجاره مکان و تبلیغات هزینه شود. در اینصورت به عدد 1 میلیارد و 125 میلیون تومان می رسیم برای دو ماه و نیم.

یعنی حداقل یک میلیارد و 125 میلیون تومان برای 74 روز عاید مدیر سیرک می شود. به بیان دیگر درآمد 74 روزه مالک یک سیرک تقریباً برابر با درآمد دو کارمند در طول 60 سال کار دولتی است!

و البته فراموش نکنید فعالان حقوق حیوانات در سراسر جهان معتقدند در آمد ناشی از فعالیت های پشت پرده سیرک حیوانات مثل خرید، فروش، قاچاق و تکثیر حیوانات بیشتر از درآمد اصلی آنهاست. مساله ای که در مورد باغ وحش ها و باغ های پرندگان نیز صادق است!

مشاهده کردید با یک جمع و ضرب ساده به یک درآمد شگفت آور رسیدیم. درآمدی که شاید هیچوقت برای کسی قابل تصور نبوده است. اکنون می توان نگاهی بهتری به سیرک حیوانات داشت و به خوبی قضاوت کرد که بهانه کردن «معیشت» برای ادامه حیات این سیرک ها تا چه حد واقعی و صادقانه است؟ اکنون می توان «راز» حمایت های پنهان و آشکار از سیرک های حیوانات را کشف کرد، از نامه های حمایت آمیز تا رپرتاژ آگهی های منتشر شده در سایت ها و روزنامه ها و یا حتی حمایت نوچه های سایبری در شبکه های اجتماعی...
 
 
نظر شما
ادامه