کد خبر: ۲۸۸۳۸
 
 

کارشناس اداره کل دامپزشکی استان خراسان‌جنوبی، گفت: تراکم بالاي دام‌ها در فصول سرد، عوامل بيماريزا از دام‌هاي بيمار به دام‌هاي سالم سريع‌تر و راحت­تر انجام شده و اين عوامل به همراه سوء تغذيه ناشي از فقر مراتع در فصول سرد از دلايل شيوع بيماري‌هاي تنفسي است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان خراسان جنوبی، «دکتر محمد سهرابی» با اشاره به نقش فصول و شرايط آب و هوايي در شيوع بيماری‌های دامي، اظهار کرد: شرايط آب و هوايي و تغييرات آن، موجودات زنده را متاثر نموده و اتفاقات خاصی از جمله بروز بيماري‌ها در جوامع مختلف انساني و حيواني را سبب مي‌شود.

وی ادامه داد: مهمترين گروه عوامل بيماري‌زا ميكروب‌ها هستند، كه خود شامل باكتري‌ها، ويروس‌ها و قارچ‌ها بوده و ميكروب‌ها با وجود كوچكي و ريز بودنشان موجود زنده بوده و شرايط محيطي مانند ميزان رطوبت، دماي هوا، نور و تهويه محيط بر بقا و تکثير آنها بسيار تاثيرگذار است.

کارشناس اداره کل دامپزشکی استان، با اشاره به اینکه دام‌ها معمولاً در محيط‌هايي زندگي کرده كه حاوي انواع ميكروب‌ها هستند، تصریح کرد: تغييرات شرايط محيطي متاثر از فصول مختلف به صورت مستقيم و غيرمستقيم بر سلامت دام‌ها تاثيرات متفاوتي داشته است.

سهرابی با بیان اینکه شرايط آب و هوايي، سبب تغيير در وضعيت مراتع و پوشش گياهي شده و از اين طريق بر تغذيه دام‌ها و شرايط نگهداري آنها نيز اثرگذار است، افزود: رطوبت محيط علاوه بر تاثيرگذاري بر پوشش مراتع، وضعيت بقا و ماندگاري عوامل بيماري‌زا را نيز به صورت مستقيم تحت تاثير قرار مي‌دهد.

وی ادامه داد: بسياري از عوامل بيماري‌زا در رطوبت بالا ماندگاري بيشتري داشته و در نتيجه خطر بيماري‌زايي آنها نيز بيشتر مي‌شود.

کارشناس اداره کل دامپزشکی استان‌ با اشاره به علت شيوع بيشتر بيماري‌هاي تنفسي در فصل سرما، یادآور شد: بسياري از دامداران در روستاها با شروع فصل پائيز و زمستان به علت سرد شدن هوا روش نگهداري دام‌هاي خود را تغيير داده همچنین آنها را در آغل و اصطبل‌هاي كاملا مسقف بويژه در شب‌ها نگهداري مي‌كنند.

سهرابی با اشاره به كوچك بودن فضاي آغل‌ها و تراکم زياد دام‌ها در آن و نيز عدم تهويه مناسب هواي اين آغل‌ها، علاوه برتکثير و افزايش ميزان عوامل بيماري‌زا سبب تجمع گازهاي خطرناک از جمله آمونياک مي‌شود، عنوان کرد: ورود اين گازها به دستگاه تنفس حيوانات باعث تخريش مخاطات تنفسي شده و به دنبال آن عوامل بيماري‌زاي براحتي وارد سيستم تنفسي حيوان شده و ايجاد بيماري مي‌نمايند.

وی با اشاره به راه‌هاي پيشگيري از بيماري‌هاي تنفسي، گفت: در ساخت جايگاه دامها بايد براي هر راس دام سبك، حداقل2 متر مربع فضا در نظر گرفته شود.

کارشناس اداره کل دامپزشکی استان، با بیان اینکه در جلوگيري از بيماري‌هاي تنفسي، شناسايي و جداسازي سريع دام‌هاي بيمار از سالم و درمان صحيح آنها با داروهاي مناسبي که توسط دامپزشك تجويز شده است، اظهار کرد: همچنين اصطبل‌ها بايد داراي تهويه مناسب بوده بر اين اساس استفاده از آغل‌هاي قديمي که در اصطلاح محلي به آن لون گفته شده به هيچ عنوان به دلیل اینکه شرايط بهداشتي مناسب از نظر نور، تهويه شستشو، و ... نداشته توصيه نمی‌شود.

سهرابی، بیان کرد: سيستم دامداري از سنتي به صنعتي تغيير داده شده و کليه اقدامات بهداشتي با همکاري درمانگاه‌ها و مراکز خدمات دامپزشکي صورت پذيرد.

وی با بیان اینکه شايد در نگاه اول، پرورش صنعتي دام‌ها زير نظر دامپزشک افزايش هزينه‌هاي دامدار تلقي شده که تلقي درستي نيز خواهد بود، عنوان کرد: در صورت پرورش اصولي دام‌ها تحت نظارت دامپزشک، خسارات اقتصادي بيشماري که در حال حاضر براي دامداران بسيار عادي و طبيعي جلوه نموده و حذف و سود قابل توجهي عايد دامدار مي‌شود.

کارشناس اداره کل دامپزشکی استان، با بیان اینکه دامداران متقاضي مي‌توانند با مراجعه به نظام دامپزشکي و نظام مهندسي شرايط اخذ پروانه دامداري صنعتي را دريافت نمايند، یادآور شد: در جلوگيري از بيماري‌هاي تنفسي، شناسايي و جداسازي سريع دام‌هاي بيمار از سالم و درمان صحيح آنها با داروهاي مناسبي که توسط دامپزشك تجويز گرديده است.

سهرابی، خاطر نشان کرد:اقدام ديگر در كنترل بيماري‌هاي تنفسي ضدعفوني جايگاه نگهداري دامها با استفاده از ضدعفوني كننده‌هاي موجود در داروخانه‌هاي دامپزشكي است.
 
 
نظر شما
ادامه