کد خبر: ۲۸۸۰۶
تعداد نظرات: ۳ نظر
 
 

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه به تشریح آخرین وضعیت بیماری تب برفکی در استان  کرمانشاه پرداخت و گفت: خوشبختانه این بیماری در استان تحت کنترل است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر نادر پرور» از شناسایی 32 کانون بیماری تب برفکی در استان خبر داد و افزود: این  کانون‌ها بیشتر در نقاط گرمسیری استان هستند و شهرستان‌های کرمانشاه، روانسر، اسلام  آبادغرب، قصرشیرین و گیلانغرب از جمله نقاط درگیر هستند.

وی با بیان اینکه بروز بیماری تقریبا از ابتدای دی ماه در استان رخ داد، اظهار  کرد: با اقداماتی که انجام شد از استان‌هایی بودیم که کمترین مشکل را داشتیم.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه با بیان اینکه جمعیت درگیر بیشتر دام‌های سبک  هستند، عنوان کرد: بیشتر مشکلی که داریم در دام‌های عشایری و روستایی است که موازین  بهداشتی و قرنطینه‌ای را سخت رعایت می‌کنند و در دامداری‌های صنعتی و خصوصا دام‌های  سنگین مشکل چندانی نداریم.

پرور در خصوص تلفات بیماری نیز خاطرنشان کرد: در استان تلفاتی در جمعیت دام سبک  نابالغ داشته‌ایم، اما تعداد دقیق آن مشخص نیست. دام‌های تلف شده‌ای که توسط  همکاران ما دیده شده‌اند به شیوه بهداشتی معدوم شده‌اند.

وی در خصوص دلایل بروز این بیماری نیز اظهار کرد: هرساله زمان واکسیناسیون  دام‌ها علیه تب برفکی در دی ماه است، اما امسال چون احتمال می‌دادیم این بیماری  شایع شود از نیمه شهریور تا نیمه آذر 120 هزار راس دام سنگین و دو میلیون و 200  هزار راس دام سبک را در استان واکسینه کردیم.

به گفته این مسئول، علی رغم همه اطلاع رسانی و تلاش‌هایی که صورت گرفته برخی از  عشایر در این بازه زمانی برای واکسیناسیون همکاری نکردند، چون دام‌های آنان آبستن  بودند و نگرانی داشتند که با تزریق واکسن دام سقط جنین داشته باشد.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه یادآوری کرد: این ناهماهنگی‌ها که عمدتا در بخش  عشایری و روستایی رخ داد، امروز این چالش را ایجاده کرده است.

پرور با بیان اینکه در بازه زمان کوتاهی که بیماری شایع شده 200 هزار راس دام  سبک در بخش‌های حساس از جمله مناطق عشایری، کانون‌های بیماری و شعاع مناسب کانون‌ها  واکسینه شدند، اظهار کرد: خوشبختانه با این اقدامات کنترل خوبی روی بیماری صورت  گرفت.

وی تصریح کرد: اکنون کمبودی از نظر واکسن هم نداریم و تمام امکانات دامپزشکی را  برای مقابله با بیماری تب برفکی بسیج کرده‌ایم.

پرور معتقد است، احتمال شیوع بیماری در نقاطی که تعداد زیادی از دام‌ها با  ازدحام در یک نقطه نگهداری می‌شوند، بیشتر است.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه در ادامه به تعریف بیماری تب برفکی پرداخت که  نوعی بیماری ویروسی است که اکثر زوج سم‌ها را درگیر می‌کند، اما خوشبختانه به انسان  منتقل نمی‌شود.

به گفته این مسئول، بیماری تب برفکی مهمترین چالش صنعت دامپروری کشور و دنیا است  و پیامدهای اقتصادی فراوانی دارد.

وی شروع این بیماری را با تب همراه دانست و تاکید کرد: دام‌های درگیر علائمی  مانند زخم محوطه دهان، تورم تاج سم، زخم بین سم، لنگش، کاهش وزن و کاهش تولید را  دارند.

پرور معتقد است، تب برفکی در دام‌های نابالغ مانند گوساله، بره و بزغاله تا پنج  درصد تلفات ایجاد می‌کند.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: تب برفکی تا 25 درصد کاهش تولیدات را نیز  در پی دارد و به علاوه درمان این بیماری در دام‌های بالغ هزینه زیادی را به  دامداران وارد می‌کند.

وی اظهار کرد: این بیماری هفت تیپ دارد که چهار تیپ آن در کشور ما بومی شده است.

پرور در بخش پایانی سخنان خود توصیه‌هایی به دامداران داشت و از آنها خواست  همکاری کافی را هم برای مایه کوبی و هم نمونه برداری با نیروهای دامپزشکی داشته  باشند.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه تصریح کرد: دامداران باید از جابجایی غیرضروری  دام‌ها خودداری کنند و هرگونه جابجایی با اطلاع دامپزشکی باشد.

وی از دامداران خواست هرگونه تلفات را با تلفن 1512 دامپزشکی و یا شبکه‌های  دامپزشکی در میان بگذارند .
 
 
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۶
0
0
شماهم که بیماری را تحت کنترل دارید ماشالله بدون واکسن خوب کنترل کردین ..................................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۶
0
0
نگران نباشید همه چیز تحت کنترل سازمان دامپزشکی است. ج.چ
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۶
0
0
جناب دکتر اون تیپ چهارم ویروس را که در کشور ما بومی شده را بفرمایید سطح اطلاعاتمون بالا بره.
نظر شما
ادامه