کد خبر: ۲۸۸۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان خراسان شمالی از شیوع بیماری تب برفکی در میان دام‌های استان خبر داد و گفت: تاکنون ۳۵ کانون آلوده به تب برفکی در استان خراسان شمالی گزارش‌شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از تسنیم، «دکتر حمید رمضانی» اظهار داشت: این بیماری در دو ماه اخیر به‌طور چشمگیری در میان دام‌های استان شیوع یافته است.

رمضانی افزود: تاکنون 35 کانون آلوده به تب برفکی در استان گزارش‌شده که بیشترین آن در شهرستان‌های بجنورد، شیروان و مانه وسملقان شناسایی‌شده است.

وی بابیان اینکه تب برفکی یک بیماری بومی میان دام‌ها است افزود: دامداران با مشاهده علائم بیماری تب برفکی دامپزشکی را در جریان قرار داده و نکات بهداشتی را به کار ببندند.

رمضانی تأکید کرد: دامپزشکی در حد توان، برای ضدعفونی کردن جایگاه‌های دام در کانون‌های آلوده اقدام کرده است اما دامداران برای جلوگیری از خسارت‌ها، جایگاه دام خود را ضدعفونی کرده و از جابه‌جایی دام به‌ویژه به میدان‌ها عرضه دام جلوگیری کنند.

وی با تأکید بر اینکه دامداران فعلاً از خریدوفروش دام زنده خودداری کنند گفت: بیماری تب برفکی به‌شدت عفونی و بسیار واگیردار است بنابراین از دامدار انتظار می‌رود در مرحله نخست نسبت به اقدامات قرنطینه‌ای دام مبتلا حساس باشند.

معاون فنی و سلامت دامپزشکی استان با اشاره به اینکه تب برفکی بیماری مشترک میان انسان و دام نیست گفت: مصرف گوشت استحصال‌شده از دام‌های مبتلا به تب برفکی مشکلی برای انسان ندارد و دامدار می‌تواند دام خود را برای کشتار به کشتارگاه روانه کند.

رمضانی درباره مشکلات کنترل بیماری تب برفکی اظهار داشت: یکی از مشکلات در این زمینه که اکنون از بسیاری از استان‌ها گزارش‌شده، کمبود واکسن‌های تب برفکی است.

وی بابیان اینکه دام‌های جوان بیشتر در معرض ابتلا به تب برفکی هستند گفت: بیشترین خسارت از ابتلا به تب برفکی از دام‌های سبک گزارش‌شده است.

رمضانی تصریح کرد: یکی از اقدامات برای جلوگیری از ابتلای دام‌ها به بیماری بومی تب برفکی، مایه‌کوبی علیه این بیماری است که امسال دام‌های سنگین استان مایه‌کوبی شدند اما واکسن‌های تب برفکی برای دام‌های سبک به‌اندازه کافی به دست نرسید.

معاون فنی و سلامت دامپزشکی استان گفت: پارسال یک‌میلیون و 550 هزار رأس دام سبک علیه تب برفکی مایه‌کوبی شدند اما امسال شرکت تولیدکننده این واکسن، به‌اندازه کافی واکسن تولید نکرد و در استان تنها 350 هزار رأس دام سبک زیرپوشش طرح مایه‌کوبی تب برفکی قرار گرفتند.
 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
United States of America
|
۲۲:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۶
0
0
دکتر جان معاون محترم سلامت استان ما فرمودند بیماری ریشه کن شده شما هم اینکار را بکن
نظر شما
ادامه