کد خبر: ۲۸۷۵۱
تعداد نظرات: ۲۲ نظر
 
 

گزارشی از یک اتحاد، یک موفقیت صنفی در مواجه با مقوله پذیرش غیرمجاز و سونامی دانشجو

دکتر محمد یادگاری

 

با بازخوانی سیر آموزش عالی دامپزشکی از ابتدای تاسیس نخستین دانشکده دامپزشکی در کشور تا به امروز، دو معضل اساسی را می توان جست: یکی جدایی نهاد متولی آموزش دامپزشکی از نهاد متولی کار و امور خدمات دامپزشکی است که ریشه بسیاری از مشکلات مزمن در دامپزشکی است و دیگری سیر تحول فکری نهاد متولی آموزش در گذشت سالیان از نهادی به عنوان متولی آموزش برای ارائه خدمات دامپزشکی به نهادی متولی آموزش صرفاً برای آموزش!!

سیر این تحول و مشکلات دامنه دار آن به جایی رسید که در چند سال اخیر با افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو، با بحران وجود 10000 دانشجوی درحال تحصیل در حال حاضر و پذیرش میانگین سالی 1500 دانشجو مواجه هستیم و با توجه به اعلام نیاز صرفاً سالی 500 دانشجوی دامپزشکی در دانشگاه ها، به آماری قطعاً بالاتر از 3800 بیکار در حوزه دامپزشکی که امسال اعلام شد، خواهیم رسید.

دیدگاه آموزش برای آموزش و یا حتی آموزش برای درآمد دانشگاه تا به جایی پیش رفت که دانشگاه آزاد اسلامی در دوره تکمیل ظرفیت بهمن ماه خود، 6 واحد جدید دانشکده دامپزشکی قائم شهر، قم، چالوس، سبزوار، بافت و میانه را برای اولین بار به دانشکده های خود اضافه کرد تا تعداد دانشکده های دامپزشکی در دانشگاه های سراسری به 12 و در دانشگاه آزاد به 17 واحد دانشگاهی برسد.

افزایش حساسیت ها بر روی این موضوع، باعث ایجاد اتحادی بی نظیر در جامعه و مسئولین دامپزشکی شد که از آن می توان به عنوان اولین کنش جامعه دامپزشکی در مقوله ای صنفی به این وسعت یاد کرد:

- انتشار نامه جامعه دامپزشکی حیوانات کوچک

- عدم اعطای مجوز توسط گروه دامپزشکی وزارت علوم

- موضع گیری قاطع  رئیس سازمان نظام دامپزشکی در اعلام عدم اعطای عضویت برای فارغ التحصیلان واحدهای غیرمجاز

- سخنرانی های  رئیس سازمان دامپزشکی در غم انگیز خواندن این پذیرش ها!

- با رایزنی گروه دامپزشکی وزارت علوم، ورود معاون آموزشی وزارت علوم برای اولین بار به موضوع یک رشته و انتشار نامه ایشان مبنی بر فاقد مجوز خواندن 6 واحد جدید

- و اما مهمتر و شاید بی نظیرترین واکنش که موتور حرکت سایر واکنش ها هم شد، ارسال 23 نامه از تمامی دانشکده های دامپزشکی سراسر کشور با امضا اساتید و دانشجویان به وزارت علوم و رئیس دانشگاه آزاد و انتشار آن در بیش از 19 خبرگزاری

- ارسال نامه جمع کثیری از دامپزشکان و دانشجویان به آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی و انتشار در خبرگزاری های مختلف

- ارسال نامه مشترک دانشکده های دامپزشکی و انجمن های علمی و بسیج به مقام معظم رهبری و انتشار آن در رسانه ها

- ارسال نامه مشترک 12 انجمن صنفی دامپزشکی به وزارت علوم، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و انتشار آن در رسانه ها

- رایزنی با صداوسیما و اختصاص برنامه هایی پیرامون افزایش ظرفیت دانشگاه های دامپزشکی و پذیرش های غیرمجاز

- دانشگاه آزاد اسلامی تحت فشارهای بی سابقه، به نوعی مجبور شد که برای اولین بار جلسه ممیزی رشته دامپزشکی را با دعوت از سازمان نظام دامپزشکی و جامعه دامپزشکان ایران تشکیل دهد.

همه این تلاش ها منجر به این شد که در موفقیتی عظیم، پس از اعلام نتایج تکمیل ظرفیت دانشگاه آزاد اسلامی، هیچ یک از این 6 واحد اقدام به پذیرش دانشجوی دامپزشکی نکردند.

البته معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی در مصاحبه ای اعلام نمود که در بررسی ممیزی این 6 واحد برای دوره های بعدی تکمیل ظرفیت از سازمان نظام دامپزشکی کمک می گیرد. هرچند که مرجع نهایی و رسمی رسیدگی و اعطای مجوز به دانشگاه ها، اداره کل گسترش و برنامه ریزی و زیر گروه دامپزشکی آن و شورای عالی تر وزارت علوم است. اما به گفته سازمان نظام دامپزشکی باتوجه به قانون جدید افزایش بهره وری، نظام دامپزشکی نیز در تایید صلاحیت علمی فارغ التحصیلان دانشکده ها صاحب نظر است. نظام آموزش عالی نمی تواند استاندارد دوگانه داشته باشد، پس هرگونه تصمیم گیری دانشگاه آزاد اسلامی باید به وزارت علوم ارسال شود و مورد ارزیابی قرار گیرد.

در تمامی نامه های ارسالی به دو ایراد اساسی اشاره شده است: 1. عدم ارزیابی امکانات و حداقل شرایط و استاندارد های آموزشی لازم از حیث مکان و تجهیزات و مدرسین تایید صلاحیت شده؛ 2. عدم تناسب این تعداد پذیرش و دانشجو و تناسب آن با بازار کار؛ حتی اگر مورد اول با ممیزی قابل پذیرش باشد، مورد دوم اساسی ترین معضل جامعه دامپزشکی است و این سؤال همیشه خواهد بود که چگونه کشور انگلستان صرفاً دارای 6 دانشکده دامپزشکی است و کشور ما ایران 30 دانشکده دامپزشکی...!!!
 
 
انتشار یافته: ۲۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۱
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
2
2
اتحادی بی نظیر در جامعه و مسئولین دامپزشکی? شما همونی نیستید که دیروز تو گروه می گفتید سازمان دامپزشکی بی بخار؟ حکیم لطفا کامنت رو منتشر کن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۳
ایشون خیلی از صحبت هاشون یادشون میره، خب سنی هم نداره ................ داره.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
1
3
معلوم نيست اين اقاى دكتر خوش قلم از كجا پيدا شد و يكدفعه كلى جوون از همه جا بى خبر را با خود همراه كرد.
واقعا جاى تاسف داره يعنى اينقدر دامپزشكى داغون شده كه يه نفر با زدن پيج تلگرام يكدفعه ميشه امين الرعاياى اين همه پيش كسوت با تجربه و جوون هاى در حال تحصيل؟!
مسولين اگر هر كدام كار خود را به خوبى انجام دهند كسى يكدفعه نماينده ى جمع كثيرى نميشود...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
2
1
دوست محترم با نام (( دامپزشک)) !!!
شما قطع به یقین یا دامپزشک نیستید
و یا اینکه خیل عظیم اتحاد دانشکده ها ، سازمان ها ، گروه ها و تشکل های مختلف دامپزشکی کشور برای اعاده ی حقوق صنفی از دست رفته ی خود را ندیده اید .
جایی که در اثر سوء جریان ، جذب و پذیرش بی رویه ی دانشجو برخلاف نیاز بازار و به دنبال آن رکود و افت کیفیت آموزش ، فارغ التحصیل بیکار و مهمتر از به مخاطره افتادن بهداشت عمومی جامعه باز خورد آن می باشد ، چرا قصد تخریب همکاران و زحمتکشان حرفه را پیش رو دارید ؟؟؟؟
پاسخ ها
دامپزشک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
من دیدم دوست عزیز. اما دیروز همین آقا که دم از اتحاد میزنه تو گروه بدترین حرف ها رو در مورد سازمان دامپزشکی این کشور می کرد. شما دیدی و مطمئنم دیدی که این سازمان رو بی بخار خوند. حالا میگه اتحاد؟ ما به این میگیم ................... عزیزم اگر ایشون واقعا ........ نبود همون حرف ها رو اینجا تکرار می کرد.نه اینکه اونجا همه رو می شورونه علیه سازمان رسمی این کشور بعد میگه اتحاد. نه آقا من دامپزشک نیستم. من رهگذرم اتفاقی به مسائل این رشته علافمند شدم. یعنی هر کی از خودتون نباشه دامپزشک نیست. جالبه!
یه رهگذر دیگه، IP ایم هستا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۳
@دامپزشک، دیدی این ناشناس چی نوشته، ادبیاتش آشنا نیست دکتر جان ؟ من که فهمیدم از خودشون هستند یا خود دکتر یادگاری هستند که رو نمیکنند.

تعجب میکنم سایت تخصصی که مال ما دامپزشک ها هست رو مطالعه میکنیم بعد بهمون میگند شما دامپزشک نیستید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
2
0
برادر عزیز
یا رهگذری یا عابر و یا هر چیز دیگه
تا دیروز اگر شخص دیگه تخریب می کرده ، امروز و الان شما پرچم رو دست گرفتی !! و همگان نظاره گر .
پس دست بردار از تخریب مجموعه دامپزشکی ، با سعه صدر همکارات رو پوشش بده (اگر دامپزشک هستی؟) و به اندازه خودت حمایتشون کن .
پاسخ دامپزشك
|
United States of America
|
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
0
1
اقاي دامپزشك اونچه كه تو گروه ديدي حرف داخل خونواده دامپزشكيس و حرف يه نفر نيس ازين به بعدم هم شما هم همه بايد بدونيد و بپذيريد كه دكتر يادگاري يه نفر نيس يك جامعه حداقل ٥ هزار نفره از دامپزشكان است پس بجاي اينكه بخاي كسيو تخريب كني بفكر اصلاح اول طرزفكرت بعد ادبياتت باش.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۳
عزیزم، شما با این ادبیات احساسی که دارید، مطمئن شدم که خیلی جوون هستید.
موفق باشی با این 5000 نفر
دکتر سعید سیمین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
0
1
سلام به همه دوستان و همکاران
ممنون از دکتر یادگاری و تمام کسانی که ایشان رو حمایت کردند. این مطلب اگر حرف دل همه دامپزشکان عزیز نباشه ولی حتما نظر 99 درصد دامپزشکان هست. اینکه نظام دامپزشکی ضعیف عمل میکند بر کسی پوشیده نیست و حتما نظام هم دلایلی دارد که یا قانع کننده است یا ...!
به نظر همدیگر احترام بگذاریم و جایگاه دامپزشک رو بالا ببریم.
دوستانی هم که نقش مخرب داشته اند و دارند همیشه حضور داشته اند و خواهند داشت با سکوت و بی توجهی به آنها راه خودمان را با تمام نیرو به جلو ادامه میدهیم.
دکتر سعید سیمین
اصفهان
دکتر یادگاری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
2
2
سلام. بنده بارها اعلام کردم نماینده احدی نیستم
مطالب گروه صرفا به نمایندگی از همه گرد اوری می شود،این نمایندوی درحد یک گرداوری نظرات است.
گروه های هم اندیشی محلی برای تبادل افکار هست.
من خواهشم این هست که نتیجه را ببینید.
امروز فقط باید جشن گرفت که هرکسی گوشه ای از کار را گرفت تا پیروزی حاصل امد.
به نقش سازمان دامپزشکی هم اشاره شده اما همه می دانند که سازمان در این امر بعد از اعتراضات عمومی جامعه دامپزشکی بیدار شد و اعلام کرد که این پذیرش ها غم انگیزاست!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۳
سازمان و نظام هم از شما باید شکایت کنه که خارج از چهارچوب قانونی عمل کردید.
تارا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
0
1
افرین بر دامپزشکان و دکتر یادگاری همبستگی را ادامه دهید
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
2
1
بنظر میاد برخی دوستان دولتی لب به اعتراض به دکتر یادگاری و دیگر همراهان همکار گشوده اند،
در پاسخ باید گفت:
۱-کوتاهی های سازمان دامپزشکی -چه بخاطر کمبود داشته ها ویا ندانم کاری و سو مدیریت-بر انها که ............. بخش دولتی نیستند،پوشیده نیست.
۲-چنانچه دکتر یادگاری تازه کار وجوانند،این گوی و این میدان
Dr vet
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
2
1
تشکر و سپاس فراوان دارم از دکتر یادگاری عزیز که با دلسوزی فراوان مشکلات صنفی دامپزشکی رو دنبال میکنه.
در خصوص دوستی که بعنوان دامپزشک به ایشون انتقاد وارد کردن میخواستم بگم دوست عزیز که اسم دامپزشک رو یدک میکشی انتظارتون چیه؟؟ما به سازمانی که در خصوص مسایل و معضلات صنفی من جمله همین بلایی که دانشگاه آزاد میخواست سر دامپزشکی بیاره بجای اقدام عملی نهایت کاری که میکنه میگه ((اقدام دانشگاه آزاد غم انگیزه!!!!)) واقعا چی بگیم؟؟!!
بجای حمایت از بخش خصوصی داره تیشه میزنه به ریشه این صنف با ارائه طرحهای قرون وسطایی مثل همیار دامپزشک!!!
بهتره برای پیشرفت و بهبود شرایطمون افرادی مثل دکتر یادگاری حمایت بشن نه اینکه با صحبتهای بی اساس ازشون بی رحمانه انتقاد کنیم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
1
0
با سلام هر چند سازمان به قول بعضی دوستان بی بخار و یا به قول بعضی دیگر با بخار دامپزشکی وظیفه ای در قبال جذب ویا عدم جذب دانشجو ندارد ولی از آنجا که بر اساس اطلاعات واثق مسئولین سازمان به دقت پیگیر مواضع اتخاذ شده در سایت حکیم مهر و گروههای شبکه های اجتماعی هستند آگاه باشند به یاری خدا وهمت همکاران شاهد چنین عزم و اتحادی جهت احقاق حقوق نادیده گرفته شده مسئولین بهداشتی و مکلف کردن سازمان به اجرای ماده 19 آیین نامه بهداشتی از طریق مراجع نظارتی در آینده نزدیک خواهند بود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۳
عزیز من قانون توی پیچ، یه سراشیبی داره.
چون برای اون راه حلی فعلا براش وجود نداره نمیشه کاریش کرد تا دست و پای متخلفین رو ببندند.
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۳
1
1
آفرین به این اتحاد‌ . خبر خوبی بود. انشاءالله شاهد اینگونه اتحاد ها در دیگر عرصه ها نیز برای اعتلای وجهه و جایگاه دامپزشکی در کشور باشیم
دکتر فرزام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۳
2
4
سلام ضمن تبریک به دوستان به دلیل اولین حرکت گروهی دامپزشکان ( موفق و غیر موفق بودنش مهم نیست نفس عمل مقدس است)، چند وقتی است سئوالاتی ذهن من درگیر کرده که مستقیم از مسئولین حکیم مهر می پرسم:
1- اگر مخاطبین برای حکیم مهر مطلب ارسال نکنن، حکیم مهر به جزء چند مصاحبه دست و پا شکسته چیز دیگه ایی برای ارئه نداره؟ فقط یک مشت اخبار کپی شده از سایت های دیگه
2- چرا مسئولین حکیم مهر در هیچ زمینه ایی در دامپزشکی (از گسترش بیماری ها تا کمبود حقوق دامپزشکان تا بیکاری و هزاران مشکل دیگه که دامپزشکان را آزار می دهد) هیچ گونه نظری ندارد و فقط اخبار این مسائل را به صورت کاملاً خنثی مثل هزارن سایت مرتبط و غیر مرتبط کپی می کنه؟
3- چرا جایگاه حکیم مهر از یک سایت مطالبه گر به یک سایت منتشر کننده نظرات سایرین تنزل پیدا کرده؟( ارائه نظرات همه خوبه اما حکیم مهر بین دامپزشکان همیشه یک سایت مطالبه گر و حامی دامپزشکان بوده اما از نظر اینجانب امروز کاملاً خنثی است)
4- اگر حکیم مهر پشتوانه مطالبه گر قبلی رو نداشت با روند کنونی چه جایگاهی بین دامپزشکان داشت؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۳
0
0
ملت دنبال پزخشکی هستند تا خود پزشکی حالا این تند روی هایی که یک نفر میکنه و بعد انکار میکنه به کجا میره ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۳
0
0
ملت دنبال پزخشکی هستند تا خود پزشکی حالا این تند روی هایی که یک نفر میکنه و بعد انکار میکنه به کجا میره ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
1
1
این مخالفین حرکت مشتی ............. هستند که ......... دامپزشکی شده اند. اتحاد یک صنف نه بی قانونی است و نه مشکلی دارد، کسی هم که مخالف است دنبال این است جایگاهش رو از دست ندهد.
نظر شما
ادامه