کد خبر: ۲۸۷۲۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
 

مشکلات مرغداری‌ها روز به روز بیشتر شده و تولید مازاد، گریبان تولیدکنندگان را گرفته است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایانا، رییس هیات مدیره تعاونی مرغداران استان اصفهان در ارتباط با مشکلاتی که مرغداری‌های کشور با آن درگیر هستند، به خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) گفت: متاسفانه در زمان دو دولت گذشته با صدور حساب نشده پروانه تاسیس مرغداری در سراسر کشور، کاری کردند که امروز دولت کنونی و مرغداران با مشکل عظیم واحدهای فعال با طرفیت ناچیز روبه‌رو شده‌اند.

«اسداله بیدرام» با اشاره به اینکه هم اکنون حداقل یک میلیون تن تولید مازاد مرغ مواجه وجود دارد، افزود: دست کم باید 30 درصد تولید کشور کاهش پیدا کند تا بلکه از این بحران نجات یافت؛ البته مدیران سابق و اسبق وزارت جهادکشاورزی باید در زمانه ی دیروز و زمانی که پروانه تولید صادر می‌کردند، به عواقب امروز چنین کاری می‌اندیشید.

بیدرام معتقد است: با تضعیف واحدهای پرورشی، مسلما اتحادیه‌ها و تشکل‌ها نیز ضعیف شده و کم‌کم به جایی می‌رسند که دیگر اختیاری از خود نداشته و نمی‌توانند کاری از پیش ببرند. به طوری که هم‌اکنون 75درصد مرغداری‌ها ورشکست شده‌اند. به همین دلیل است که بیشتر تشکل‌های کشور، منتظر کمک‌ها و پشتیبانی‌های دولتی هستند.
قیمت تمام شده تولید مرغ در ترکیه، 750 تومان در هر کیلوگرم پایین‌تر از ایران

به گفته وی، صادرات نیز نمی‌تواند مشکلی را حل کند، زیرا قیمت تمام شده تولید در کشورهایی مانند ترکیه، حداقل 750تومان در هر کیلوگرم پایین‌تر است.

رییس هیات مدیره تعاونی مرغداران استان اصفهان گفت: تنها یک اتحادیه نمی‌تواند اعضای خود را مجبور به کاهش تولید کند، زیرا اگر این اتفاق بیفتد، کشتارگاه‌ها برای تامین خوراک خود به استان‌های دیگر متوسل شده و از جاهای دیگر این کمبود را تامین می‌کنند. این در حالی است که میزان مصرف تغییری نکرده و بازار مانند گذشته است.

بیدرام در پایان تاکید کرد: به همین دلیل این موضوع احتیاج به یک عزم ملی داشته و باید کاهش تولید در کل کشور اتفاق بیفتد.
  
  
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مجتبی گلی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۰
0
0
باز خدا رو شکر که مازاد بر نیاز داخل، تولید داخلی داریم و حداقل در این یک مورد واردات مرغ چینی موجب بحران، حداقل در این یک مورد صنعت نشده!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۰
0
0
کاهش تولید یعنی اینکه تعدادی از مرغداری ها رو مجبور کنید چند سالنشون و خالی بگذارند یا اینکه زمان استراحت بین دو دوره رو زیاد کنند و یا اصلا تعدادی مرغداری ها رو تعطیل کنیم!! که هر سه روش یعنی باز هم بالا رفتن هزینه تولید (یا بهتر بگم مقابله با بحران به روش فیدبک مثبت) که یک فکر خام و نپخته است و نه تنها امکان پذیر نیست بلکه به فرض محال اگر به کمک قوه قهریه انجام هم بشه یعنی غرق شدن کامل کشتی به گل نشسته صنعت مرغداری!!! به جای این کارهایی که بیشتر حالت مانور یا تبلیغاتی داره باید جهاد و دامپزشکی و اتحادیه به پشتیبانی دولت دست به دست هم دهند و بحث مدیریت مرغداری ها رو قوی کنند چرا کشوری مثه ترکیه که هزینه سوخت و حمل و نقلش بسیار بالاتر از ایران هست(حداقل 15 برابر) مرغش کیلویی 750 تومان ارزان تر از ایران در می آید...!! و کیفیت تولیدش هم که از ایران بالاتره، پس کار ما اشکال داره !ما بايد وارد بحث پایین آوردن هزینه و بالا رفتن کیفیت تولید مون بشیم تا در مدت زمان مشخصی در رقابت منطقه ای برای صادرات محصولاتمون حرفی برای گفتن داشته باشیم!! چرا کشور روسیه حتی با دوپینگ سیاسی هم استاندارد تولید و حتی کشتارگاه های ما رو تایید نمی کنه! کشور ما با احداث فارم ها در مکان های نامناسب با سالن های غیر استاندارد و سیستم قرنطینه، تهویه، سرمایش و گرمایش فرسوده و غیر استاندارد و تحمیل هزینه های بالای متعاقب آن مثل تلفات بالا و آنتی بوتیک های اصطلاحا رده آخر و گرانقیمت و در موارد بسیاری تزریقی بالا رفتن طول دوره پرورش به بالای 40 روز (که دوره پرورش 70 روزه رو با کلکسیونی از مصرف آنتی بوتیک هارو خودم بسیار شاهدم) و ضریب تبدیل حول 2.5 علیرغم پایین بودن هزینه نیروی کار و سوخت و حمل و نقل به نتیجه مناسب نمی رسیم!! خانه از پای بست ویران است خواجه در بند نقش ایوان است. چرا الان حدود سه ساله که به بهانه کنترل تورم وامی با سود مناسب برای مرغداری ها تعلق نمی گیره و...!!! آقایان پاک کردن صورت مسئله مشکلی و حل نمی کنه که هی جلسه بگذارید واسه اینکه چطور می توان قیمت مرغ و 1000 تومان در بازار بالا برد حالا فعلا بی خیال کیفیت!! جلسه ها باید عکس این موضوع باشه چطور می توان هزینه تولید و 1000 تومان پایین آورد و مرغی با کیفیت بالا تولید کرد...! الان متاسفانه مشکل ما مدیریت هست و تمام، اظهار نظرها و عملکرد های این چنینی از مسئولین بسی مایه تأسف است...!!! مشکل باید کلیشه ای حل بشه...!!!
نظر شما
ادامه