کد خبر: ۲۸۷۰۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
خبرگزاری فارس: مرکز نگهداری از حیوانات ناقل در قزوین به بهره‌برداری رسید
 

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین گفت: در راستای تأمین آسایش و سلامت شهروندان، کمپ نگهداری حیوانات ناقل در مجتمع محمدآبادقزوین راه‌اندازی و طرح زنده‌گیری سگ‌های فاقد سرپرست آغاز شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، «مجتبی منتظری» از راه‌اندازی و بهره‌برداری مرکز نگهداری از حیوانات ناقل در شهر قزوین خبر داد و اظهار کرد: در راستای تأمین آسایش و سلامت شهروندان، کمپ نگهداری حیوانات ناقل در مجتمع محمدآباد قزوین راه‌اندازی و طرح زنده‌گیری سگ‌های فاقد سرپرست آغاز شده است.

وی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات مهم بهداشتی و اجتماعی در بسیاری از شهرها و روستاهای کشور وجود سگ‌های بی‌سرپرست است، افزود: سگ‌ها یکی از مهمترین عوامل ایجاد کننده بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان محسوب می‌شوند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین اضافه کرد: این سازمان کمپ نگهداری از سگ‌های بلا‌صاحب را افتتاح کرد و از این پس برای کنترل جمعیت این حیوانات، شیوه زنده‌گیری و عقیم‌‌سازی را در سطح استان قزوین به اجرا می‌گذارد.

منتظری تصریح کرد: بر اساس مفاد بند 15 ماده 55 قانون شهرداری‌ها، جلوگیری از شیوع امراض ساریه انسانی و حیوانی و جمع‌آوری حیوانات بدون صاحب و دفع حیوانات مریض و مزاحم جزو وظایف شهرداری‌هاست.

این مسئول گفت: سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین نیز به دنبال ابلاغ دستورالعمل کنترل جمعیت سگ‌های بلاصاحب از سوی سازمان شهرداری‌های کشور، با منسوخ کردن روش‌های کنترلی قبلی، با تعیین و آماده‌سازی محل نگهداری سگ‌های بلا‌صاحب، اقدام به زنده‌گیری و عقیم‌سازی این حیوانات در سطح شهر قزوین می‌کند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین خاطرنشان کرد: در این خصوص در مرحله نخست آموزش و اطلاع‌رسانی به شهروندان به جهت حمایت از سگ‌های بلا‌صاحب از طریق اجرای یک کمپین تبلیغاتی در سطح این شهر انجام گرفت، در این مرحله سعی شد در قالب آموزش، از صاحبان سگ‌ها خواسته شود از رهاسازی سگ‌های خود بپرهیزند و حمایت از این حیوانات را ادامه دهند.

منتظری افزود: در مرحله بعد، افراد کارآزموده بخش خصوصی و همچنین کارکنان آموزش دیده سازمان در واحد زنده‌گیری به وسیله سلاح‌های بیهوشی و تور زنده‌گیری عملیات جمع‌آوری سگ‌های بلا‌صاحب را انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: برای نگهداری و مراقبت این سگ‌ها به کمپ نگهداری از سگ‌های بلا‌صاحب «کمپ حامی» که از سوی سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین در مجموعه محمدآباد در کیلومتر 28 جاده قزوین بویین‌زهرا تأسیس شده است، منتقل می‌شوند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین مطرح کرد: مساحت این مرکز 2 هزار متر مربع بوده و دارای ساختمان اداری و عقیم‌سازی به مساحت 100 متر مربع است.
زنده‌گیری، انگل زدایی، واکسیناسیون، جراحی و ریکاوری و پلاک‌گذاری در «کمپ حامی»

منتظری یادآور شد: همچنین این مرکز دارای واحدهای زنده‌گیری سگ‌های بلاصاحب، انگل زدایی، واکسیناسیون، مرکز جراحی و اتاق ریکاوری و نقاهت پس از جراحی و پلاک‌گذاری است.

این مسئول عنوان کرد: پس از عقیم‌سازی به مدت 3 روز سگ‌ها مرحله نقاهت خود را در سالن گرم (دوران نقاهت) مرکز سپری کرده و پس از آن وارد محوطه حصاربندی شده می‌گردند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین بیان کرد: در این مرحله کار آموزش به سگ‌ها از سوی افراد متخصص شروع می‌شود و پس از شناسنامه‌دار کردن در صورت وجود افراد متقاضی با أخذ تعهد‌نامه در خصوص نگهداری و مراقبت از سگ‌ها کار تحویل به این افراد صورت می‌گیرد.

منتظری تشریح کرد: در غیر این صورت با انجام تدابیر ویژه و نصب پلاک، سگ‌ها رهاسازی می‌شوند به این ترتیب سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین پیشرو در اجرای دستورالعمل بوده و اتلاف به روش سلاح گرم را برای همیشه کنار گذاشته است.

وی گفت: راه‌اندازی این مرکز از ازدیاد حیوانات ولگرد در سطح شهر قزوین جلوگیری می‌کند، زیرا کشتار این حیوانات مخاطرات اجتماعی، بهداشتی و محیط زیستی در پی دارد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین در پایان خاطرنشان کرد: در این مجموعه هیچ سگی خرید و فروش نمی‌شود و سگ‌ها تحت شرایط ویژه‌ای به اشخاص، کارگاه‌ها، کارخانجات و غیره برای نگهبانی واگذار می‌شوند و در غیر این صورت با هماهنگی اداره کل حفاظت محیط زیست و دامپزشکی استان قزوین اقدام به رها‌سازی صورت می‌گیرد.
 
 
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۸
0
0
مرحبا. این کار باید در کل کشور انجام بشه...
نجغی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۱
0
0
این کار واقعا خداپسندانه هست چرا که کمک به حیوان بی پناه نزد خدا بسیار باارزش است،اما انتقاد ی نسبت به مدیریت این مکانها میدانم که هیچ شماره تماس بالاخص در مواقع اورژانسی جهت اطلاع رسانی و امداد معرفی نشده،
نظر شما
ادامه