کد خبر: ۲۸۵۱۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
متعاقب مرگ ماده پلنگ دارای گردنبند ماهواره‌ای در پارک ملی تندوره:
دکتر ایمان معماریان، دکتر فرهنگ ساسانی و دکتر استفان استروسکی نتایج بررسی‌های خود بر روی لاشه این پلنگ را اعلام کردند ...

حکیم مهر - روز یازدهم بمهن ماه سال جاری لاشه تنها ماده پلنگی که به گردنبند ردیاب ماهواره ای مجهز شده بود، در پارک ملی تندروه مشاهده شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران، لاشه این پلنگ ماده و جوان به تهران منتقل شد و پس از کالبدگشایی و بررسی های تخصصی علت مرگ این گونه از سوی مدیرکل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست اعلام شد.

«دکتر ایمان معماریان» دامپزشک کلینیک حیات وحش پارک پردیسان در خصوص علت اصلی مرگ این پلنگ و نتایج بررسی های صورت گرفته اطلاعات و مستندات کامل تری را بشرح زیر ارائه نمود.

نتایج رادیوگرافی و سی تی اسکن

لاشه پلنگ برای انجام رادیوگرافی و سی تی اسکن به دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران منتقل و بعد از انجام بررسی های اولیه، شکستگی مهره های گردنی ۲ تا ۵ بوضوح مشخص بود و علت قطعی مرگ ناگهانی پلنگ، شکستگی مهره های گردنی و به طور خاص مهره ۳ گردنی و درگیری ناگهانی نخاع تشخیص داده شد.

 

سوراخ شدن دو مهره گردنی و شکستگی در یکی دیگر از مهره ها (مهره ۳ گردنی) در تصویر فوق مشخص شده است

 

نتایج کالبد گشایی

لاشه مجددا به سازمان محیط زیست منتقل شد تا زیر نظر بهترین متخصصین ایرانی و خارجی و کارشناسان سازمان محیط زیست کالبد گشایی در کلینیک حیات وحش پارک پردیسان صورت گیرد.

در کالبدگشایی صورت گرفته، دکتر استروفسکی و همکارانش تایید کردند که مهره‌های ۲ تا ۵ گردن در بخش چپ شکسته و اثر دو دندان نیش متعلق به یک گوشتخوار بزرگ جثه با فاصله حدودا ۵ سانتیمتر روی مهره‌ها و بسیار محدود روی پوست وجود دارد.

گزارش کالبد گشایی به دلیل توانایی در شکار، توانایی بلع تکه های استخوان، فقدان تورم و جراحت های عضلانی و جلدی در محل گردنبند و شرایط فیزیکی مناسب، احتمال اینکه گردنبند باعث ضعیف شدن جانور شده یا مستقیما باعث مرگ پلنگ شده است را رد می کند.

همچنین وجود میزان مناسبی از چربی در اطراف کلیه ها و زیر پوست، وضعیت تغذیه مناسب این پلنگ را تایید می نمود.

 

دکتر معماریان گفت: بنابراین بر اساس نتایج رادیوگرافی، سی تی اسکن و کالبد گشایی انجام شده و به اعتقاد کلیه متخصصان علت قطعی مرگ این پلنگ آسیب مهره های گردنی بخصوص شکستگی مهره ۳ گردنی و درگیری نخاع بر اثر فرورفتن دندان های نیش گوشتخواری بزرگ جثه (احتمال فراوان یک پلنگ نر) در جریان یک نزاع بوده است.

 

«دکتر فرهنگ ساسانی» عضو هیئت علمی گروه پاتولوژی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران که به گفته سازمان محیط زیست به کالبدگشایی پلنگ نظارت داشته است، در خصوص علت مرگ تنها ماده پلنگ مجهز به گردنبند ردیاب در تندوه در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: همانطور که در گزارش رادیوگرافی هفته گذشته و همینطور در گزارش کالبدگشایی انجام شده توسط استفان استروفسکی عنوان شده، علت مرگ حیوان شکستگی مهره های گردن به خصوص مهره های ۳ و ۴ گردنی تشخیص داده شد که با توجه به وجود سوراخ در ناحیه پوست گردن و سوراخ های مجزا بر روی بافت ها و عضلات زیر پوست گردن درمجاورت مهره های آسیب دیده، گاز گرفتن توسط یک حیوان شکارچی بسیار محتمل است.

وی در خصوص امکان تاثیر گردنبند ردیاب ماهواره ای در مرگ پلنگ تندوره با اشاره به وجود علائم درگیری این پلنگ با یک پلنگ نر اعلام کرد: گردنبند ردیاب ماهواره ای در مرگ پلنگ تندوره تاثیر مستقیم نداشته، اما امکان تاثیر غیرمستقیم وجود دارد. بعنوان مثال ممکن است وجود این گردنبند بعنوان یک جسم خارجی ناشناس، به لحاظ رفتارشناسی، عامل حمله پلنگ نر به گردن پلنگ ماده شده باشد. البته این تنها در حد یک گمانه زنی است.

ساسانی با اظهار بی اطلاعی از علت انتقال لاشه ماده پلنگ تندوره بعد از رادیولوژی از دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران به کلینیک حیات وحش پردیسان جهت کالبدگشایی گفت: روز جمعه ۱۶ بهمن ماه، به درخواست دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست برای حضور در کالبدگشایی این پلنگ در کلینیک حیات وحش مرکز بازپروی پردیسان حاضر شدم و گزارش نهایی را پس از انجام آزمایش‌های تکمیلی پاتولوژیک و میکروسکوپیک روی نمونه هایی که از اعضای حیوان به همراه آورده ام اعلام خواهم کرد.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا با بررسی وضعیت کنونی گردنبند ردیاب می‌توان تاثیر یا عدم تاثیر آن را در شکستن گردن حیوان را تشخیص داد یا نه گفت: نمی‌دانم گردنبند ردیاب سالم است یا آسیب دیده. گردنبند پیش از کالبدگشایی از لاشه جدا شده بود.
 

گزارش رادیوگرافی و سی تی اسکن لاشه ماده پلنگ دارای گردنبند ردیاب

 

ترجمه کامل گزارش کالبد گشایی لاشه ماده پلنگ دارای گردنبند ردیاب

 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
احمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۴
0
0
سلام اولا گرفتن این پلنگ ها جهت زدن ردیاب به این طریق با سیم بکسل و تله کاری غیر اخلاقی و بسیار ناشیانه بود دوما دو حالت وجود دارد پلنگ نر می خاسته گردنبند را جدا کنه یا سر غذا درگیر شدند و گردنبد باعث شده گردن ماده بهتر گیر فک نر میافتد .
مستندهای خارجی کجا و عملیات پلنگ چند تا دانشجوی بی تجربه کجا که با آزمون و خطا تله میذارن .
نظر شما
ادامه