کد خبر: ۲۸۰۲۰

آیت الله جوادی آملی

حضرت آیت الله جوادی آملی گفت: سالانه چندین همایش برای بیماری­های مشترک بین انسان و دام برگزار می شود و این بسیار خوب است، اما جای برگزاری همایش­هایی برای تشخیص و تفاوت­های بین انسان و فرشتگان خالی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله عبدالله جوادی­آملی امروز در جلسه درس اخلاق که در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسرا در قم برگزار شد، خاطرنشان کرد: یکی از استجاب­هایی که خدا نسبت به نیایش افراد دارد، درخواست­هایی است که انسان­ها از خدا دارند و خداوند درخواست­هایی که انسان­ها از غیر او دارند را اجابت نمی­کند، مگر آنکه انسان را وسیله­ای به درگاه خدا قرار دهند.

این استاد درس خارج حوزه علمیه قم اظهار داشت: دعوت پیامبر به توحید و معاد بود و دعوا و ادعای آن حضرت به وحی و پیامبری او بود؛ قرآن یک بیان مشترکی نسبت به حیات دارد: وقتی موجودات زنده می­شوند، از این امور به عنوان حیات یاد می­کند و مرگ برای همه موجودات است.

وی با بیان اینکه حیات و مرگ همه موجودات با انسان­ها تفاوت دارد، تصریح کرد: پذیرش دعوت و دعوای پیامبر، انسان را به حیات جدیدی می­آورد و حیات گیاهی و جانوری موت دارد؛ گیاهان و حیوانات می­میرند، اما آنها را فرشته قبض روح نمی­کند و هنگامی که انسان می­میرد، خدا مرگش را معنا کرده است.

حضرت آیت‌الله جوادی­آملی افزود: انسان که از دنیا می­رود، وفات می­کند، نه فوت؛ توفّی شما در درجه اول به دست خدا است، سپس به وسیله خدا فرشته مرگ جان را اخذ می­کند و در بخش سوم فرشتگان زیرمجموعه عزرائیل وظیفه وفات او را دارند.

این استاد درس خارج حوزه علمیه قم گفت: حیات گیاهی و حیوانی مرگ دارد، اما حیات انسان مرگ به معنای وفات دارد؛ تفاوت فوت و وفات یک تفاوت جوهری است؛ اگر کسی دعوت و دعوای پیامبر را پذیرفت، زنده می­شود و مرگ به معنای وفات دارد.

وی با اشاره به روایتی از امیرمؤمنان(ع) خاطرنشان کرد: حضرت علی(ع) می­فرمایند عده­ای حیاتشان را در خوردن و پوشیدن می­دانند، اما چنین افرادی در بین زنده­ها یک مرده هستند که حرکت می­کنند و فوت دارند، نه وفات؛ فوت برای مردان الهی نیست؛ مردان الهی کهنه نمی­شوند، چرا که فوق زمان و زمین هستند.

حضرت آیت‌الله جوادی­آملی افزود: امیرمؤمنان(ع) در ادامه فرمودند ما از کسانی هستیم که برای همیشه زنده­اند و کسانی که به ما ملحق می­شوند نیز این گونه­اند؛ برکت نبوت این است که انسان را ابدی می­کند و مرگی به معنای وفات دارند و متوفی او فرشتگانند.

این استاد درس خارج حوزه علمیه قم به بیان پیشنهادی درباره برگزاری همایش تشخیص تفاوت های بین انسان و فرشتگان اشاره کرد و اظهار داشت: برای انسان راه باز است که اگر بخواهد ابدی شود، و اگر گیاهی فکر کند، ابدی نخواهد بود؛ سالانه چندین همایش برای بیماری­های مشترک بین انسان و دام برگزار می­شود و این بسیار خوب است، اما جای برگزاری همایش­هایی برای تشخیص و تفاوت­های بین انسان و فرشتگان خالی است و باید قبول کنیم که انسان­ها مشترکات فراوانی با فرشتگان دارد.

وی در پایان افزود: کم مقامی نیست که فرّاشی محافل علمی را فرشتگان بر عهده داشته باشند و طبق روایت پرهای فرشتگان زیر پای طالبان علم پهن می­شود.

 

نظر شما
ادامه