کد خبر: ۲۷۵۵
تعداد نظرات: ۲ نظر

حکیم مهر -  رییس اداره مبارزه بابیماریهای منتقله ازآب وغذا وزارت بهداشت گفت: آبیاری سبزیجات با فاضلاب خام انسانی ممنوع است، بنابراین هموطنان موارد تخلف را می‌توانند گزارش کنند تا از ادامه فعالیت‌های غیرقانونی جلوگیری شود.

دکتر حسین معصومی اصل  درباره آبیاری سبزیجات با آبهای آلوده اظهار کرد: سبزی‌های آبیاری شده با آب فاضلاب قطعا آلوده هستند البته نظارت بر این موضوع برعهده وزارتخانه‌های نیرو و جهاد کشاورزی است و از کشت سبزی‌ها با فاضلاب انسانی به شدت جلوگیری می‌کنند.

رییس اداره مبارزه با بیماریهای منتقله ازآب وغذا درباره بیماری وبا گفت: وبا یک بیماری حاد اسهالی است که با استفراغ و اسهال حاد آبکی شروع می‌شود و در صورت تداوم، ضعف، بی‌حالی و درد شکم را به دنبال دارد که درصورت مراجعه نکردن به پزشک در مدت زمان کوتاهی موجب مرگ بیمار می‌شود؛ چرا که بدن او به سرعت آب از دست می‌دهد.

وی اضافه کرد: عامل بیماری وبا یک باکتری است که بیشتر مواقع از طریق آب آلوده منتقل می‌شود و حتی از طریق غذا و حتی دستهای آلوده انتقال می‌یابد. همه گروه‌های سنی به این بیماری مبتلا می‌شوند، به ویژه افرادی که بهداشت را رعایت نمی‌کند.

رییس اداره مبارزه با بیماری‌های منتقله از آب و غذا با بیان اینکه خوشبختانه از ابتدای سال جاری تاکنون هیچ موردی از ابتلا به بیماری وبا در کشور گزارش نشده است‌، اظهار کرد: با وجود این شرایط همچنان مراقبت و کنترل را ادامه می‌دهیم و از تمام مبتلایان به اسهال‌های حاد آبکی به ویژه درجمعیت‌های پرخطری مثل افرادی که به آب آشامیدنی سالم دسترسی کمتری دارند یا به صورت غیر قانونی وارد کشور می‌شوند، نمونه‌گیری می‌شود.

وی درباره راه‌های پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های منتقله از آب و غذا به ویژه التور(وبا) توصیه کرد: استفاده از آب آشامیدنی سالم، تهیه آب از منابع مطمئن برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری لازم است به گونه‌ای که هنگام مسافرت یا تفریح در خارج از شهر به‌هیچ وجه نباید از آب چشمه‌ها و رودخانه‌ها استفاده کرد و باید آب سالم همراه خود داشت. حتی در مناطقی که آب سالم در دسترس نیست، این ماده حیاتی را پیش از مصرف، باید جوشاند.

معصومی اصل اضافه کرد: رعایت بهداشت فردی شامل مواردی چون شستن دستها با آب و مایع صابون قبل از خوردن غذا و پس از استفاده از توالت بسیار ضروری است. علاوه بر آن، میوه‌ها و سبزی‌ها باید به منظور ضدعفونی شدن در چهارمرحله، کامل شسته شوند.

رییس اداره مبارزه با بیماری‌های منتقله از آب و غذا درباره چگونگی شستن سبزی‌ها گفت: درمرحله اول، سبزی با آب شسته شود تا گل و خاک آن پاک شود. در مرحله دوم سبزی در آبی که چند قطره مایع ظرفشویی در آن ریخته شده حدود پنج دقیقه خیس شود تا چربیها و تخم انگل سبزی شست و شو شود. پس از آن سبزی دوباره شسته، در ظرف دیگری ریخته شود و به مدت سه تا پنج دقیقه در آبی که یک قاشق غذاخوری محلول پرکلرین یا مایع ضدعفونی سبزیجات - که از داروخانه‌ها قابل تهیه است- به آن اضافه شده، قرار گیرد و دوباره سبزی آب‌کشی شود. سبزی‌ها را پس از انجام چهار مرحله با اطمینان خاطر می‌توان استفاده کرد.

وی توصیه کرد: اگر افراد خود یا فرزندانشان دچار بیماری اسهالی می‌شوند، خوددرمانی نکنند و مایعات سالم را به میزان زیاد مصرف و در واقع از مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک خودداری کنند.

رییس اداره مبارزه با بیماریهای منتقله از آب و غذا اضافه کرد: آب معمولی، محلول ORS، چای، دوغ، آب‌میوه‌های طبیعی، مایعات مفید هستند و از کم آب شدن بدن جلوگیری می‌کنند اما در شرایط اسهال و استفراغ حتما باید از مصرف نوشابه‌های گازدار و آب‌میوه‌های صنعتی به شدت خودداری شود؛ چون این مایعات، اسهال و استفراغ را تشدید می‌کنند. علاوه بر آن تغذیه بیمار مبتلا به اسهال نباید قطع شود.

وی درباره وظایف اداره مبارزه با بیماری‌های منتقله از آب و غذا گفت: این اداره یکی از زیرمجموعه‌های معاونت بهداشتی است که برای تمام بیماری‌های منتقله از آب و غذا نظام مراقبت تدوین کرده است و اطلاعات مربوط به این‌گونه بیماران را جمع‌آوری و نتایج تجزیه و تحلیل شده را در اختیار مسوولان برای پیشگیری و کنترل بیماری‌ها قرار می‌دهد.

معصومی‌اصل در پایان اظهار کرد: یکی از دقیق‌ترین نظام‌های مراقبتی این اداره مربوط به بیماری وبا و طغیانهای بیماری‌های منتقل از غذاست. در واقع اگر دو نفر یا بیشتر از منبع غذایی یا آشامیدنی مشترک استفاده کنند و علایم گوارشی مشترک داشته باشند، این وضعیت یک طغیان محسوب می‌شود؛ البته طغیان‌ها اندازه‌های مختلف دارند و از سه نفر تا هزاران نفر را در بر می‌گیرد.

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
کتایون
|
-
|
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۹
0
0
با سپاس از اطلاع رسانی شما. ایا در صورتیکه فاضلاب ریخته شده از فردی که مبتلا به بیماری هست این بیماری انتقال داده میشود و یا در هر صورت سبزیجات ابیاری شده منتقل بیماری هستند؟
حکیم مهر
|
-
|
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۹
0
0
با سلام و احترام / به طور کلی صرفنظر از سوال شما فاضلاب برای آبیاری مزارع سبزیجات به دلیل احتمال انتقال انواع میکروب ها و آلودگی ها مناسب نیست با تشکر
نظر شما
ادامه