کد خبر: ۲۷۵۴

حکیم مهر -  وزیر جهاد کشاورزی در پیامی گفت : خوشبختانه درایران ظرفیت‌های بالقوه برای توسعه تکثیر و پرورش ماهیان زینتی کم نیست.

‌ دکتر صادق خلیلیان صبح امروز در پیامی به نخستین همایش ماهیان زینتی ایران که توسط سید امین الله تقوی سرپرست سازمان شیلات ایران قرائت شد اظهار کرد:‌ در بین مخلوقات بی شمار، موجودات آبزی به دلیل شناخت کمتر، همواره برای انسان‌ها جذابیت بیشتری داشته‌اند وتماشای دنیای زیر آب انسان را مسحور شگفتی‌های خود می‌کند.

وی ادامه داد: ماهیان و گیاهان آبزی در شمار جذابترین شگفتی‌های جهان زیرآب هستند که بنا به ذات زیبایی طلبی وپرسشگری، انسان را مجذوب خود می‌کند.

او ادامه داد: توجه به حسن زیبایی طلبی انسان در حوزه اقتصاد به صورت تجارت ماهیان زینتی متجلی شده است و امروزه تکثیر و پرورش ماهیان و گیاهان آبزی زینتی به تجارتی پر سود مبدل شده و سهم قابل توجهی از تولید ناخالص بخش کشاورزی در برخی از کشورها نتیجه تکثیر و پرورش و تجارت این آبزیان است.

خلیلیان گفت: در کشور ما نیز وجود 600 گونه از ماهیان شناخته شده و تعداد بسیاری از گیاهان آبزی زینتی بخشی از این استعدادهای خدادادی هستند که در سال‌های اخیر با برنامه‌ریزی و اقدامات انجام شده گوشه‌ای از آن مورد بهره‌برداری قرار گرفته و میزان تولید ماهیان زینتی را به 90 میلیون قطعه افزایش داده و این امر زمینه اشتغال بیش از سه هزار نفر و تعداد زیادی از فارغ التحصیلان دانشگاهی و زنان سرپرست خانوار را فراهم کرده است.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: توسعه پایدار این فعالیت در کشور در گرو انجام پژوهش‌های کاربردی و شناخت هر چه بیشتر نیازمندی‌های زیست شناختی و بوم شناختی و آشنایی بر فضای حاکم بر تجارت این آبزیان است که امیدوارم این همایش که در نوع خود اولین آن است بتواند با کنکاش در زوایای گوناگون این فعالیت راهبردهای اجرایی خود را به برنامه ریزان ومجریان ارائه کند.

 

 

نظر شما
ادامه