کد خبر: ۲۶۸۷

حکیم مهر -  رییس هیات مدیره مرکز همکاری‌های امور دام با اشاره به اینکه در حال حاضر قیمت هر کیلو گوشت بره 200 تومان افزایش یافته است، افزود: متاسفانه این افزایش قیمت گوشت به دلیل کاهش تولید در داخل کشور و در نتیجه بی‌توجهی به دامداران داخلی ایجاد شده است.

دکتر جواد وکیلی گیلانی با تاکید بر اینکه تولید دامداری‌های داخل کشور بر اثر خشکسالی سال گذشته لطمه دیده است، افزود: دامداران کشورمان در حال حاضر چوب خشکسالی سال‌های قبل را می‌خورند چرا که بسیاری از دام های مولد از چرخه تولید خارج شدند و متاسفانه در این بین هیچ گونه حمایتی نیز از آنها صورت نگرفت و چشم تولید در این بخش خشکید.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بیشترین نیاز کشور از طریق واردات تامین می‌شود، تصریح کرد: متاسفانه در حالی که باید مسئولان به فکر ایجاد انگیزه تولید کنندگان بوده و حمایت‌های لازم از آنها را انجام دهند ولی با واردات بی‌رویه و روی آوردن به واردات باعث دلسردی دامداران شده‌اند.

وی گفت: چرا باید متولیان به جای برطرف کردن مشکلات دامداران مرتب به دنبال واردات بوده و نیاز کشور را با واردات تامین کنند در حالی که دامداران کشورمان در صورت حمایت با همین امکانات موجود می‌توانند برای 100میلیون نفر تولید گوشت داشته باشند.

وکیلی با تاکید بر اینکه باید متولیان ذی‌ربط پاسخگو باشند و توضیح دهند که 300 میلیارد تومانی را که قرار بود به دلیل خشکسالی در اختیار دامدار قرار دهند به چه کسانی داده‌اند؟

وی با اشاره به اینکه ایامی همچون ماه رمضان، عاشورا و تاسوعا و عید قربان بیشترین زمان مصرف گوشت در کشور است، گفت: در حالی که می‌شنویم که مسئولان می‌گویند برای ماه رمضان هیچ کمبودی نیست و مشکلی پیش نخواهد آمد، این تامین نیاز ماه رمضان نیز به جای استفاده از تولید داخل از طریق واردات صورت می‌گیرد.

وکیلی با اظهار تاسف از اینکه در حال حاضر بانک‌ها نیز به دامداران دهن کجی کرده و هیچ حمایتی از این تولید کنندگان نمی‌کنند گفت: متاسفانه در مورد تولید شیر این بخش نیز دامداران با مشکلات بسیاری مواجه هستند به طوری که از اواخر سال 88 تاکنون سه بار قیمت شیر خام را کاهش داده‌اند.

رییس هیات مدیره مرکز همکاری‌های امور دام تاکید کرد: باید مسئولان برای رفع مشکلات تولیدکنندگان این بخش با آنها جلساتی را برگزار کرده و با شنیدن مشکلات دامداران سعی در رفع این مشکلات داشته باشند چرا که همواره نمی‌توان نیاز کشور را با واردات تامین کرد.

 

نظر شما
ادامه