کد خبر: ۲۶۵۶

حکیم مهر -  رییس مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت در پی برخی اظهار نظرها مبنی بر افزایش بروز موارد «تب مالت» در کشور، گفت: موارد بروز این بیماری افزایشی نداشته است، اما با پیشرفت‌های صورت گرفته، تشخیص این بیماری در موارد بیشتری صورت می‌گیرد.

دکتر محمد مهدی گویا  گفت: تشخیص بیماری «تب مالت» کار ساده‌ای نیست و برای شناسایی این بیماری گاهی باید چندین عوامل را در آزمایشگاه کنار یکدیگر قرار داد تا تب مالت تشخیص داده شود. همچنین ممکن است بیماری تب مالت در ابتدای امر با بسیاری از بیماری‌های دیگر اشتباه گرفته شود.

وی تب مالت را مزمن، موذی و آزار دهنده عنوان کرد و ادامه داد: پیش از این درمان بیماری تب مالت یک دوره یک ماه و نیمه بود، اما اکنون درمان این بیماری حداقل سه ماه به طول می‌انجامد، حتی در برخی از موارد ممکن است درمان آن تا یک سال زمان ببرد.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت افزود: بیماری تب مالت ممکن است مغز و دریچه‌های قلب را گرفتار کند و در صورت عدم شناسایی به موقع بیماری می‌تواند کشنده باشد. در مجموع درمان بیماری تب مالت، درمان سختی است.

وی با تاکید بر لزوم استفاده از شیر و لبنیات پاستوریزه، ادامه داد: توصیه می‌شود، مردم ماده لبنی که از سلامت آن اطمینان ندارند مصرف نکنند، مواد لبنی باید دارای نشان پاستوریزه باشند، در غیر این صورت نباید مصرف شوند. همچنین لازم است که شیر قبل از مصرف حداقل 20 دقیقه جوشانده شود تا از سلامت آن اطمینان کامل حاصل شود.

دکتر گویا ستون اصلی کنترل بیماری تب مالت در کشور را اقدامات انجام شده در رابطه با سلامت دام‌ها عنوان کرد و گفت: هر چه این اقدامات دقیق‌تر باشد، بی‌تردید موارد بیماری هم کمتر خواهد بود. در این زمینه باید گفت که نوع واکسن استفاده شده در دام‌ها می‌تواند در سلامت دام‌ها بسیار موثر باشد. از طرف دیگر، آموزش مردم به ویژه روستاییان و افرادی که به صورت مستقیم با دام در ارتباط هستند، بسیار مهم است. لازم است این افراد در رابطه با نگهداری دام‌ها و چگونگی تهیه پنیر، شیر، خامه و ... آموزش‌های لازم را دریافت کنند.

وی ادامه داد: کنترل مراکز تولید لبنیات نیز از اهمیت زیادی برخوردار است، به ویژه آن که اکنون مراکز خصوصی و واحدهای کوچک تولید لبنیات در کشور بسیار زیاد شده و کنترل آنها کار ساده‌ای نیست.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت «سقط کردن» را از علامت‌های مهم ابتلای دام به تب مالت عنوان کرد و گفت: به منظور کنترل بیماری تب مالت باید دامی که سقط می‌کند از بین برود. این اقدامات بدون هماهنگی صاحبان دام‌ها و کشتارگاه‌ها امکان پذیر نیست.

وی بروز موارد تب مالت را بیشتر در فصل بهار (فصل زایمان دام‌ها) دانست.

 

نظر شما
ادامه