کد خبر: ۲۵۷۷
تعداد نظرات: ۶ نظر
رئیس سابق اداره بیماریهای قابل انتقال بین حیوان و انسان وزارت بهداشت درباره الحاق سازمان دامپزشکی به وزارت بهداشت گفت : کاملاً با الحاق این سازمان به وزارت بهداشت موافقم / همانطور که ایتالیا چنین تجربه‎ای را داشت و بسیار هم موفق بود...

حکیم مهر -  دکتر بدخشان هوشمند رئیس سابق اداره زئونوزهای وزارت بهداشت در حاشیه همایش روز بیماریهای قابل انتقال بین انسان و حیوان (13 تیر) و در گفتگو با حکیم مهر از الحاق سازمان دامپزشکی به وزارت بهداشت دفاع کرد.

 

 

دکتر هوشمند در پاسخ به این سؤال که چرا وقتی سالک مطرح می‎شود نام شما هم در کنار آن مطرح است ضمن تواضع و با انکار این موضوع گفت : در زمانی که رئیس اداره زئونوزها بودم علاوه بر آن کارشناس مسئول این بیماری هم بودم. چون همه همکاران مانند الآن هر یک چند بیماری را زیرنظر داشتند.

وی افزود : سالها با آقای دکتر ندیم افتخار همکاری داشتم و تز من هم در دانشکده بهداشت روی پشه‌بند آغشته به سم دلتامترین در بم به راهنمایی ایشان بود و در دنیا برای اولین بار روی این موضوع کار و نتیجه آن هم طی یک مقاله ارائه شد.

 

 

دکتر هوشمند در ادامه اظهار داشت : در این همایش که شعار "مهار سالک وظیفه همه" داشت هم به دلیل علاقه شخصی به موضوع سالک علیرغم آنکه مسئولیت دولتی ندارم حاضر شدم و هر کجا موضوع سالک باشد به عنوان شاگردی علاقمند حضور خواهم یافت.

وی در پاسخ به این سؤال که روی واکسن سالک چه کاری انجام داده‎اید گفت : واکسن سالک با کمک WHO و با زعامت و رهبری مرکز پوست و جذام ایران ، آقای دکتر دولتی ، آقای خامسی و نیز با کمک مؤسسه رازی و دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران ساخته شد و بمدت ده سال در اصفهان و بم و در خارج از کشور در پاکستان و سودان کار شد و من coordinator این برنامه بودم اما بعد از این مدت به دلیل آنکه زیر 40 درصد ایمنی ایجاد می‏کرد متأسفانه به نتیجه نرسید. اخیراً واکسن با ادجوانت‎های دیگر در حال ساخت است که ان شاء الله امیدوارم به نتیجه برسد.

رئیس سابق اداره بیماریهای قابل انتقال بین حیوان و انسان وزارت بهداشت درباره الحاق سازمان دامپزشکی به وزارت بهداشت گفت : کاملاً با الحاق این سازمان به وزارت بهداشت موافقم.

وی افزود : به نظرم این الحاق لازم است ، همانطور که ایتالیا چنین تجربه‎ای را داشت و بسیار هم موفق بود.

دکتر هوشمند همچنین گفت : البته لزوماً نتیجه الحاق یک دستگاه به یک وزارتخانه، ایجاد ارتباط و هماهنگی بین‎بخشی بیشتر نیست مگر آنکه آن دستگاه و این وزارتخانه به هم اعتقاد داشته باشند.

وی همچنین درباره تبدیل سازمان دامپزشکی به معاونت ریاست جمهوری هم گفت : آن شکل هم خوب است اما آنچه مسلم است اینکه شکل فعلی که سازمان دامپزشکی زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی است اصلاً پسندیده نیست زیرا مسئولیت سازمان دامپزشکی به مراتب در شرایط فعلی بیش از اختیاراتش است!

 

 

گفتنی است دکتر بدخشان هوشمند فارغ‌التحصیل دکترای دامپزشکی از دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران به سال 1355 است و دوره بهداشت عمومی را هم با مدرک MPH به سال 1370 در دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران گذرانده است. وی به دلیل گذراندن دوره سربازی در پایگاه نیروی هوایی تبریز بعنوان مسئول طب پیشگیری پس از این دوره به مرکز کنترل و مدیریت بیماریهای وزارت بهداشت وارد شد.

ایشان ابتدا به کهکیلویه و بویر احمد رفت و به مدت شش سال در آنجا مشغول بکار شد و پس از دو سال مدیریت گروه بیماریها در اصفهان به تهران بازگشت و هفده سال رئیس اداره بیماریهای قابل انتقال بین حیوان و انسان وزارت بهداشت بود.

جالب توجه آنکه بنیان روز مبارزه با بیماریهای قابل انتقال بین حیوان و انسان در زمان ریاست ایشان و به دلیل تقارن سیزدهم تیر ماه با معادل میلادی آن (4 جولای : به پاس خدمات پاستور در کنترل هاری) گذاشته شد.

این مناسبت سال بعد از ثبت در تقویم رسمی کشور متأسفانه به دلیلی که دکتر هوشمند هم از آن اظهار بی‌اطلاعی و البته تأسف می‌کند حذف شد!

 

انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکتر دلسوز
|
-
|
۲۳:۳۰ - ۱۳۸۹/۰۴/۱۴
0
0
من در وزارت بهداشت 12 سال کار کردم و در دامپزشکی هم 10 سال است که کار می کنم و باالحاق سازمان دامپزشکی به وزرات بهداشت مخالفم یه چند دلیل
1- متاسفانه بیشتر پزشکان محترم درک درستی از وضعیت دامپزشکان در سطح کشور ندارند علتش هم عدم آشنایی کافی به این رشته است
2- پزشکان محترم به واسطه داشتن رتبه بالاتر در کنکور همیشه خودشان را بالاتر از دامپزشکان فرض می کنند
3- اگر الحاق صورت گرفت رئیس سازمان هم احتمالا همیشه از پزشکان خواهد بود زیرا ذاتا وزارت و وزیر پزشک است نه دامپزشک آن موقع خدا به داد ما دامپزشکان برسد.
من سئوال جالبی می کنم ؟ اگر یک پزشک را به استخدام سازمان دامپزشکی در بیاورند آیا در اداره مبارزه و بررسی دام یا طیور کار کند درست است یک سری اطلاعات کلی دارد ولی چون سر در نمی آورد ما ایشان را قبول نخواهیم کرد حال بر عکس هم هست آنها اصلا یه دامپزشکان به علت اینکه در سالهای گذشته قشر ضیعیف در جامعه بودند اعتقاد ندارند یعنی ارزش علمی و جایگاه اجتماعی مثل خودشان قائل نیستند.
بعد از الحاق سازمان دامپزشکی باید مثل وزرات جهاد کشاورزی گدایی بودجه را از ایشان بنماید
همین الان خیلی از دامپزشکان در وزرات بهداشت هستند آیا از وضع خود راضی هستند بایداول یک کار آمار ی روی نظرات انها صورت بگیرد بعدا حرف بزنیم
بهترین کار استقلال مالی و اداری سازمان ( الحاق بخش های تحقیقاتی مربوطه در سطح کشور به ان ) به عنوان سازمانی مستقل عین سازمان حفاظت از محیط زیست زیر نظر رئیس جمهور است تا در کنترل بیماری ها و بهداشت جامعه با اقتدار کامل عمل نماید اینقدر هم نگوئید فلان کشور اینکار ار کرده موفق نشده زیرا شرایط کشور ما هیچوقت مثل ایتالیا نمی شود پس نسخه آنجا را برای ما نپیچید نسخه ما باید با توجه به شرایط ممکلکت خودمان و بومی باشد.
کار مهم بعدی وضع قوانین حامی دامپزشکی در سطح ملی از طریق مجلس است که معطل مانده است
دکتر دانشوران
|
-
|
۱۸:۵۶ - ۱۳۸۹/۰۴/۱۵
0
0
متاسفم برای دوستانی که بعداز22 سال سابقه کار هنوز چنین فکر میکنند.
ایکاش لااقل مروری بر همایش ها داشته باشیم که چقدر دامپزشکان ارج وقرب دارند وفکری کنیم
آیا از نمره کنکور بوده یاعلم و سعی ومساعی و ......!!!!!!!!!!!!
خوب است زندگینامه پاستور ورشته شغلی او را مطالعه بفرمایید.و موارد فراوان دیگر درنهایت همه چیز به خود افراد برمیگردد ولاغیر .
کارشناس
|
-
|
۱۹:۰۴ - ۱۳۸۹/۰۴/۱۷
1
0
در پاسخ دکتر دلسوز باید بگویم که انگار ایشان نگران موقعیت خود و دامپزشکان هستند در حالیکه این الحاق به نفع سایر رده ها نیز هست . ایشان تجارب ایتالیا را هم قبول ندارند. در ضمن الحاق به وزارت بهداشت نسبت به وزارت جهادخیلی بهتر است
یکی از همکاران
|
-
|
۱۱:۳۶ - ۱۳۸۹/۰۵/۱۷
0
0

با تشکر از جناب آقای دکتر دلسوز باید عرض کنم این موضوع که رئیس سازمان دامپزشکی در شرایط الحاق به وزارت بهداشت یک پزشک انسان خواهد بود کاملا غیر منطقی است.

به ویژه در شرایطی که برای همگان ثابت شده است که دامپزشکی یک رشته کاملا تخصصی است و خوشبختانه با تجربه ای که اکثریت همکاران دارند، پزشکان متخصص در برخورد با همکاران دامپزشک خصوصا با سواد و اهل علم بسیار متواضعانه و از سر تکریم برخورد می کنند و این موضوع چه در سطوح اداری وزارت بهداشت و چه در سطوح دانشگاهی و چه در مطب های خصوصی کاملا مشخص است.

ضمنا ایشان چطور تجربه ایتالیا را که اتفاقا از نظر سابقه علمی در پزشکی جهان و چه از نظر ویژگی های فرهنگی بسیار با فرهنگ ایران زمین مشابهت دارد رد می کنند؟!!

با کدام استدلال و کدام حجیت علمی؟؟؟

مگر می شود با یک حرف بدون پشتوانه دهها سال تجربه موفق را زیر سؤال برد؟

از طرف دیگر حتی به فرض محال با تشکیل معاونت مستقل ریاست جمهوری برای سازمان دامپزشکی (با توجه به اینکه برنامه کلی کشور کاهش بوروکراسی اداری و حجم دولت است)
باز هم همان مشکل عدم مدیریت واحد بهداشت که به شعاری همه گیر در سطح جهان با توجه به مشکلات بهداشتی متعدد جامعه انسانی از بابت دامها تبدیل شده است، پابرجا می ماند.

البته بد نیست ایشان به وضعیت ناراحت کننده همکاران عزیز محیط زیست هر چند که به شکل یک معاونت مستقل است! نیم گاهی داشته باشند که با چه شرایط سخت و با حداقل قدر شناسی در حال کار کردن هستد.

ضمن اینک به گفته خودشان، ایشان ده سال است در وزارت بهداشت حضور ندارند زیرا معلوم نیست به چه دلیل از آنجا بیرون آمده اند!

پس بهتر است ایشان در این مورد به نظر همکارانی که در حال حاضر و نه سالهای دور در این وزارت (همانند همکار متخصص جناب آقای دکتر بدخشان هوشمند که بر خلاف گفته ایشان به شکل کاملا تخصصی و رعایت شأن علمی شان در پست مربوط به ژنونوزهای وزرات بهداشت واجد مسئولیت بودند) فعالیت داشنه اند توجه داشته باشند.
گلچین
|
-
|
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۰
0
0
با عرض سلام.این مورد را باید در نظر گرفت که با پیوستن به وزارت بهداشت مشکل دامپزشکی به قطع حل نمیشود اما در این وزارت همه ی ما یک شعار واحد (پاسداری از سلامت جامعه ) را داریم.شعاری که اصلا در وزارت جهاد کشاورزی مطرح نیست.وزارت جهاد کشاورزی میگوید تامین در حد خودکفایی،در حالی که در این میان در اصل عمل دامپزشکی سرگردان است.این را هم در نظر بگیریم که مخالفان ما در وزارت جهاد خیلی بیشتر از وزارت بهداشت است چون مرتبه علمی ما از وزارت جهاد بالاتر است و آنها میخواهند همیشه رقیبشان را پس بزنند.مامیگوییم در علم بالاتریم ولی برای وزارت جهاد کشاورزی ظاهرا علم چندان مهم نیست. پیوستن به وزارت بهداشت یک هدف است همه ی هدفها نیست.حمایت از حق وحقوقمان باید همیشه ادامه یابد.با پیوستن به وزارت بهداشت باید سایر رده های دامپزشکی در زمینه بهداشت جامعه درخشش کنند و دکتران دامپزشک نیز در امر بهداشت،سلامت و زئونوزها(اما در حدتوان نه دخالت در وظایف دوستان پزشک).با چنین رویه ای و با استفاده از نظریات وتجارب بزرگان دامپزشکی کشور میتوان پیشرفتهایی در امور دامپزشکی کشور ایجاد کرد.
دکتر آراسب دباغ مقدم
|
-
|
۲۳:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۰
0
0
من سال ها از نزدیک با جناب دکتر هوشمند کار کرده ام و ارتباط داشته ام(از دوران دانشجویی تا سالی که ایشان بازنشسته شدند، که البته هنوز هم این رابطه وجود دارد)، ایشان به حق یکی از مفاخر دامپزشکی کشور و از افتخارات ما در وزارت بهداشت هستند. من در مورد سالک خیلی چیزها از ایشان یاد گرفتم. برای ایشان و همه همکاران خوب اداره زئونوزهای وزارت بهداشت، آرزوی سلامتی و موفقیت دارم.
نظر شما
ادامه