کد خبر: ۲۵۵۹

حکیم مهر -  معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ارتش گفت: با توجه به واکسیناسیون دام توسط سازمان دامپزشکی بر ضد سیاه زخم آمار بیماری کاهش یافته است و زیر 500 نفر در سال به این بیماری مبتلا می‌شوند.

دکتر آراسب دباغ‌مقدم اظهار داشت: سیاه زخم‌ از قدیمی‌ترین بیماری‌های کشور است و یکی از دلایل تشکیل سازمان دامپزشکی به علت این عارضه بوده است چرا که هم روی انسان اثر دارد و هم موجب تأثیر بر صادرات دام می‌شود.

وی افزود: این عارضه ماهیتاً یک بیماری دامی است که بیشتر در بین گوسفندان و در مناطقی که پرورش گوسفند بیشتر است دیده می‌شود. راه انتقال آن 3 نوع است که یکی از انواع شایع آن سیاه زخم پوستی است که به علت تماس با دام بیمار یا فرآورده‌های دامی خوراکی و غیر خوارکی آلودگی ایجاد می‌شود و به صورت زخم‌ سیاه رنگی که سقف سیاه رنگ دارد و اطراف آن مثل قله آتش‌نشان برجسته است ایجاد می‌شود.

دباغ‌مقدم اضافه کرد: راه دیگر انتقال تنفسی است که نسبت به راه پوستی احتمال انتقال، کمتر است اما وقتی شخصی مبتلا شود عوارض بیشتری دارد و بیشتر این افراد کسانی هستند که با گرد و غبار و اسپور یا هاگ سر و کار دارند مثل قالیببافان.

وی دامه داد: نوع دیگر راه انتقال از طریق گوارش است که نسبت به 2 تای دیگر بسیار نادرتر است اما کشندگی آن بالاتر است. نوع گوارشی سیاه زخم بیشتر هنگامی ایجاد می‌شود که وقتی دام مبتلا به سیاه زخم است مردم دام را به صورت حلال ذبح می‌کنند ولی به نکته بهداشتی آن توجهی ندارند. این دام قابلیت مصرف ندارد اما وارد بدن می‌شود. لذا فردی که حلال‌بودن را مطابق پاک‌بودن می‌داند و آن را به صورت کباب نیم‌پخته مصرف می‌کند دچار سیاه‌زخم می‌شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ارتش خاطرنشان کرد: در حدود 10 سال گذشته چندین نوع سیاه زخم پوستی را از طریق سفید آب غیر بهداشتی داشتیم چون سفید آب از مغز حرام یا نخاع گوسفندان تهیه می‌شود آنهایی که غیر بهداشتی بودند نوع پوستی این عارضه را ایجاد می‌کرد.

وی گفت: در کشور ما با توجه به واکسیناسیون دام توسط سازمان دامپزشکی بر ضد سیاه زخم آمار بیماری کاهش یافته است و زیر 500 نفر در سال به این بیماری مبتلا می‌شوند. این افراد بیشتر کسانی بودند که با دام سر و کار داشتند و کمتر افراد شهری به این بیماری مبتلا می‌شوند.

نظر شما
ادامه