کد خبر: ۲۵۵۷
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر -  معاون فنی اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: کشتار خانگی دام از نظر بهداشتی غیر مجاز است.

دکتر محمود قربان‌زاده در یک نشست مطبوعاتی با اشاره به اینکه از ابتدای امسال 6 هزار و 15 بازدید نظارت بهداشتی بر تولید، نگهداری و عرضه فرآورده‌های دامی در استان صورت گرفته است، افزود: 101 گزارش غیر بهداشتی از این بازدیدها گزارش شده و نزدیک به 17 پرونده به مراجع قضایی ارجاع شده است.
وی از انجام عملیات بازرسی و نظارت بر کشتار 11 هزار و 776 رأس انواع دام در استان طی سه ماهه اول سال جاری خبر داد و گفت: به منظور جلوگیری از بیماری‌ها بر کشتار 2 میلیون و 290 هزار قطعه طیور نیز نظارت بهداشتی انجام گرفته است. معاون فنی اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی با بیان اینکه 14 هزار و 283 قطعه طیور به دلیل بهداشتی نبودن در استان ضبط شده‌اند، تصریح کرد: در راستای جلوگیری از بیماری شاربن در سه ماهه نخست امسال 558 هزار و 168 رأس دام بر علیه این بیماری واکسینه شدند.
قربان‌زاده به انجام واکسیناسیون 120 هزار و 464 رأس دام بر علیه بیماری تب مالت در استان اشاره کرد و گفت: در راستای مبارزه با این بیماری مشترک بین انسان و دام از 2 هزار و 571 رأس گاو و گوساله نیز خونگیری در سال جاری انجام شده که تنها یک مورد آلوده به این بیماری گزارش شده است.
وی ادامه داد: در زمینه مبارزه با بیماری‌های مشترک بین انسان و دام که بیماری هاری از شایع‌ترین آنها است، یک‌هزار و 79 قلاده سگ در سال جاری واکسینه شده‌اند.
معاون فنی اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی با اشاره به وجود یک میلیون و 550 هزار رأس گوسفند و بز و 36 هزار رأس گاو و گوساله در استان تصریح کرد: پراکندگی دام به ازای هر کیلومتر 17 واحد دامی است و هم‌مرز بودن استان با کشورهای افغانستان و پاکستان از مهم‌ترین موضوعاتی بوده که ضرورت مبارزه با بیماری‌های مشترک بین انسان و دام را در خراسان جنوبی دو چندان می‌کند.
قربان‌زاده با بیان اینکه پراکندگی دامی ارائه خدمات بهداشتی و نظارتی را برای دامپزشکان مشکل کرده است، افزود: از ابتدای امسال همچنین 3 هزار و 480 رأس گاو و گوساله بر علیه بیماری سل مورد آزمایش قرار گرفته‌اند.
وی جلوگیری از کشتار غیر مجاز دام‌ و حمل و نقل غیر مجاز دام را به منظور جلوگیری از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام از شهروندان خواستار شد و گفت: بدون همراهی و کمک مردم و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط مبارزه با این بیماری‌ها امکان‌پذیر نیست.
قربان‌زاده ادامه داد: در سه ماهه نخست امسال نزدیک به 865 کیلوگرم فرآورده خام دامی در خراسان جنوبی کشف و معدوم شده‌اند.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ژاله
|
-
|
۲۳:۲۱ - ۱۳۸۹/۰۴/۱۲
0
0
چه خبر نيكوئي..
پس بايد با قرباني كردن بيمورد حيوانات بشدت برخورد شود.
نظر شما
ادامه