کد خبر: ۲۵۵۵

حکیم مهر -  سازمان دامپزشکی کشور به مناسبت 13 تیر روز مبارزه با بیماریهای قابل انتقال بین انسان و حیوان بیانیه ای منتشر کرد. 
متن این بیانیه به شرح ذیل است :

اکنون در آغاز هزاره سوم و شکل‌گیری دهکده جهانی، مرزهای تعیین شده در بین کشورها و جوامع بشری، معنای واقعی خود را از دست داده است. تنوع و گسترش شبکه‌های اطلاع‌رسانی پیشرفته از یکسو و تعاملات روزافزون انسان‌ها از سوی دیگر موجب ایجاد معضلات، مشکلات و چالش‌های نوینی شده است که در این بین حفظ امنیت غذایی و مقابله با بیماری‌های نوظهور و مشترک بین حیوان و انسان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

حیوانات از یک سو به عنوان یکی از مهم‌ترین تأمین کنندگان منابع غذایی مورد نیاز انسان از قبیل پروتیئن، چربی، ویتامین‌ها به شمار رفته و از سوی دیگر از عوامل اصلی انتقال‌دهنده انواع بیماریهای مضر برای سلامت انسان می‌باشند. در این بین وظیفه اصلی حفظ، نگهداری و سلامت تولیدات دامی و پیشگیری و مبارزه با بیماریهای قابل انتقال از حیوان به انسان برعهده بخش دامپزشکی است.

بدیهی است تمامی کوشش‌های عرصه دامپزشکی برای نیل به هدف  پیشگیری از بیماریها، محافظت از زندگی و افزایش رفاه و سلامتی انسان است.

در عصر حاضر علم پزشکی در کنترل یا ریشه‌کنی بیماریهای اختصاصی انسان مانند آبله، دیفتری، وبا و ... به علت فقدان منبع یا میزبان حیوانی در این قبیل بیماریها به موفقیت دست یافته است اما ریشه‌کنی بیماریهایی که ویژگی مشترک بین انسان و دام و یا بیماری‌های قابل انتقال به انسان را دارند به دلیل تنوع زیستی، آب و هوایی، جغرافیایی و ... بسیار مشکل است. بیماریهایی مانند هاری، بروسلوز، توکسوپلاسموز، سل و لپتوسپیروز از یک طرف و بیماریهایی نوظهور مانند جنون گاوی، تب‌خونریزی‌دهنده، آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از طرف دیگر شرایط تهدیدآمیزی را فراهم آورده است.

پیشگیری، مبارزه و درمان این بیماریها سالیانه هزینه‌های هنگفتی را بر کشورها تحمیل می‌کند، چه بسا در مواردی خسارات جانی و مالی این بیماریها معادل وقوع یک زلزله یا جنگ ویرانگر است.

اما آنچه که واضح است لزوم توجه روزافزون به ارتقاء جایگاه اطلاع‌رسانی و افزایش فرهنگ عمومی و هماهنگی‌های بین‌بخشی در مقابله و کنترل این بیماریها است.

سازمان دامپزشکی به عنوان خط مقدم جبهه مبارزه با بیماریهای قابل انتقال بین حیوان و انسان در کنار سایر بخشهای مرتبط از جمله وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تلاش‌ها و اقدامات فراوانی را انجام داده‌اند، اما بدیهی است که برای رسیدن به شرایط ایده‌ال راه طولانی در پیش است، شرایط شهرنشینی و صنعتی شدن و نگهداری برخی از حیوانات خانگی باعث افزایش مخاطرات بیماری‌های مزبور نیز شده است.

کنترل بیماریهای واگیردار و مبارزه با آنها نیازمند برنامه‌ریزی و اقدامات دقیق و هماهنگ پیشگیرانه در یک منطقه یا حتی یک قاره می‌باشد که این موضوع در کشور ایران با زحمات و تلاش‌های شبانه‌روزی کارشناسان دامپزشکی و دستگاههای ذیربط و با هماهنگی مجامع بین‌المللی مانند FAO و WHOوOIE و MZCP و... پیگیری و اجرا می‌شود.

 ضعف بخش دامپزشکی برخی کشورهای همسایه و کمبود امکانات لازم برای همکاری منسجم و مستمر، موجب بروز مشکلات و چالشهایی در دستیابی به اهداف تعیین شده در منطقه شده است.

رسیدن به یک جامعه سالم و عاری از هرگونه بیماری نیازمند یک برنامه‌ریزی منطقه‌ای، جهانی و اجرای دقیق آن است. دست در دست هم برای مهار بیماری‌های قابل انتقال بین حیوان و انسان تلاش کنیم تا بتوانیم نیازهای تغذیه‌ای افراد جامعه را تامین و سلامت آنها را تضمین نماییم.

 

نظر شما
ادامه