کد خبر: ۲۵۴۷
تعداد نظرات: ۳ نظر

حکیم مهر -  ‌پیشرفتهای علمی و پزشکی هر روز منجر به کشف و شناسایی معضلات و مشکلاتی شده که تاکنون برای بشر ناشاخته بوده است. یکی از این معضلات وجود بیماریها و آلودگیهایی است که در نتیجه پیشرفت های صنعتی روز به روز افزایش می یابد. بیماریهایی که گاه از سرزمینهای دیگر به طرق مختلف و کاملا ناگهانی و نابهنگام وارد موقعیت جغرافیایی و آب و هوایی جدیدی شده و در شرایط جدید عوارض تازه و گاه جبران ناپذیری به وجود می آورند. جنون گاوی، آنفلوانزای خوکی، آنفلوانزای پرندگان و ... نمونه این بیماریهای تازه ظهور هستند.
در استان آذربایجان شرقی طی سالهای اخیر اقدام جدیدی برای ضدعفونی خودروهای ورودی از مرزها انجام گرفته که دقت و قدرت بالایی در پیشگیری از ورود ویروس و آلودگیهای کشورهای همسایه به داخل ایران دارد.
خودروهای ورودی به کشور توسط داکتهای ضدعفونی تمام اتوماتیک مستقر در مرزهای استان به صورت کامل ضدعفونی می شوند.
محمدحسین کوه کمری، مدیر عامل شرکت میکروب زدا براق و موسس اولین داکت تمام اتوماتیک ضدعفونی خودرو در این باره می گوید: در تیرماه سال 86 اولین داکت مکانیزه و تمام اتوماتیک برای اولین بار در خاورمیانه با قرارداد سازمان دامپزشکی کل کشور در مرز ایران و ارمنستان در پایانه مرزی "نوردوز" رسما افتتاح و بهره‌برداری شد.
وی می افزاید: فازدوم این طرح در سال87 در مرز ایران و آذربایجان در پایانه مرزی بیله سوار افتتاح و راه‌اندازی شد و در ادامه فعالیت فازسوم طرح به مناسبت دهه فجر 88 در جلفا به بهره‌برداری رسید.
ضدعفونی خودروها در مرز ورودی کشور در راستای حفظ و حراست از ثروت دامی منطقه و ارتقا بهداشت عمومی شهرستان و استان احداث و به بهره برداری رسید.
دکتر زندیه مدیر کل دامپزشکی استان آذربایجان شرقی لزوم ضدعفونی خودرو در مرزهای ورودی کشور را چنین عنوان می کند: با توجه به این مسئله مهم که کشورهای هم مرز با استان آذربایجان شرقی سازمان بهداشتی و دامپزشکی منسجم و قدرتمندی ندارند ضرورت بالای پیشگیری از ورود اجرام و مواد عفونت زا و آلوده به داخل کشور بسیار مشهود است و برای این منظور و دقت در این عمل ایجاد مراکز مجهز و با سطح علمی و بهداشتی بالا ناگزیر می نماید.
کوه کمری موسس اولین داکت تمام اتوماتیک ضدعفونی خودرو نیز هدف از ایجاد داکت مکانیزه ضدعفونی را صفهای طویل ضدعفونی خودروها و عدم دقت کافی در روش ضدعفونی دستی و سنتی ذکر می کند.
وی درباره مزیت ضدعفونی اتوماتیک به مهر گفت: از سالهای قبل و پیش از افتتاح مراکز مکانیزه ضدعفونی در تمام مرزهای ایران ضدعفونی خودرو به شکل دستی و سنتی انجام می‌گرفت و انجام می‌شود اما کیفیت این روش بسیار پائین است که با توجه به زمانبر بودن ضدعفونی دستی رانندگان ایرانی و خارجی همیشه با صفهای طولانی روبرو بوده و با مشکل اتلاف وقت درگیرند.
کوه کمری در ادامه افزود: با ورود این دستگاهها ضدعفونی خودرو در کشور هم جلوه خاص بین‌المللی یافته هم ضد عفونی با سرعت و کیفیت بالا انجام می‌شود. ذکر این نکته را هم لازم می دانم که ضدعفونی خودرو به شکل مکانیزه در کمتر از یک دقیقه برای اولین بار در خاورمیانه انجام می‌شود و وجهه ویژه‌ای به کشور ما بخشیده است.
مدیر کل دامپزشکی آذربایجان شرقی هم تصریح کرد: داکت ضدعفونی آذربایجان شرقی در کشور به عنوان اولین داکت تمام اتوماتیک راه اندازی شده که در این مرکز تمام منفذهای خودرو به صورت ذرات هوا ضدعفونی می شود.
به گفته وی، سیستم ضدعفونی مکانیزه خوردو به منظور پیشگیری از ورود بیماریهای مشترک بین انسان و دام به ویژه آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و دیگر امراض دامی ایجاد شده است.
کوه کمری درباره نحوه عمل این داکتها ادامه داد: این دستگاهها کاملا فنی و حساب شده ساخته شده‌اند که در زمانی کمتر از یک دقیقه زیر خودرو لاستیکها و بدنه خودرو را ضدعفونی می‌کنند و هیچ نقطه کوری عاری از ضدعفونی در کامیونها و خودروهای سواری باقی نمی‌ماند.
وی همچنین یادآوری کرد: اخیرا دستگاههای مجهزی از شرکت EXEL فرانسه خریداری شده‌اند که آخرین تکنولوژی اروپا به شمار می‌رود به جرات می‌توانیم بگوییم تکنولوژی مورد استفاده در ایران بسیار قدرتمند است طبق بازدیدی که به همراه کارشناسان سازمان دامپزشکی استان آذربایجان غربی و دامپزشکی کشور در مرز ایران و ترکیه از داکت ضدعفونی ترکیه به عمل آوردیم مشاهده کردیم که دستگاههای مورد استفاده در این داکت بسیار ابتدائی و دارای کیفیت پائینی است که با دریافت مبلغی بیش از 25 هزار تومان به ضدعفونی خودرو اقدام می‌کنند در حالیکه دستگاههای مورد استفاده در ایران بسیار پیشرفته و طبق آخرین تکنولوژی اروپا می‌باشند.
کوه کمری با بیان این نکته که اکثر ویروسها و در نهایت بیماریها از طریق لاستیکها و چرخهای کامیون به داخل کشور نفوذ می‌کنند که عمده بیماریهای وارده از مرزهای خارجی کشور را می‌توان تب‌مالت و تب‌برفکی، آبله، طاعون، و شاربن دانست بر این مسئله تاکید دارد که البته بروز بیماریهای نوپدید اهمیت این مسئله را بیشتر کرده است و باید با تکنولوژی روز دنیا در این زمینه اقدام کرد تا با کنترل دقیق، خطرات ناشی از انتقال عوامل بیماری زا را به حداقل رساند.
هم اکنون داکتهای ضدعفونی در استان آذربایجان‌شرقی در مرز جلفا و نوردوز واستان اردبیل در مرز بیله‌سوار نیز با بهره گیری از این تکنولوژی راه‌اندازی شده‌اند، علاوه بر آن استان گیلان نیز برای فعالیت در مرز آستارا و آذربایجان‌غربی برای فعالیت در مرز بازرگانی و پیرانشهر اعلام آمادگی کرده‌اند.
معاون فنی اداره کل دامپزشکی آذربایجان شرقی فعالیت داکت ضدعفونی مرز جلفا را موفق ارزیابی کرد و اظهار داشت: در دو ماهه نخست سال نزدیک به 11هزار خودرو در مرز جلفا و نوردوز در راستای جلوگیری از ورود بیماریهای واگیردار دامی به کشور ضدعفونی شدند.
سیدرضا ثقلینی افزود: برای ضدعفونی این تعداد خودرو حدود 1.5تن ماده ضدعفونی کننده بسیار قوی آنتی باکتریال و ضد ویروس استفاده شده است که مسئولان فنی دامپزشکی مستقر در داکت بر صحت عملیات ضدعفونی نظارت دارند.چ
وی تاکید کرد: راه ورود بیماریهای مختلف دام و طیور به ویژه بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از طریق خودروهای ویژه حمل فرآورده های گذری از این مرز به طور محسوسی کاهش یافته است.
مدیرکل دامپزشکی استان آذربایجان شرقی نیز درباره عواقب عدم ضدعفونی گفت: تاکنون سابقه بیماری و ثبت ویروس خاصی را نداشته ایم و مورد مهم و خاصی مشاهده نشده اما با توجه به موقعیت حساس منطقه ایجاد چنین مراکز و دقت و مراقب بیشتر بسیار ضروری است.
زندیه درباره اهمیت گسترش و ایجاد این سیستم به مرزهای دیگر کشور گفت: در تمام مرزهای کشور داکت ضدعفونی وجود دارد، اما در دیگر مرزهای کشور ضدعفونی به صورت دستی و سنتی انجام می شود ولی در حال حاضر در مناطقی از جمله آستارا،‌آذربایجان غربی و مشهد در حال توسعه هستند و اخیرا از سوی مرزهای جنوب کشور نیز پیگیریهایی برای راه اندازی داکتهای مدرن و مکانیزه ضدعفونی انجام شده است.
به گفته وی، سرمایه گذاری و راه اندازی این مراکز به بخش خصوصی واگذار شده، همکاری سازمان دامپزشکی با این مراکز به صورت نظارت بهداشتی ، تعیین مسئول فنی-بهداشتی برای نظارت بر کنترل کیفیت و شیوه فعالیت، میزان مواد مورداستفاده،‌نحوه ورود و خروج خودروها و... است.
زندیه در این رابطه خاطرنشان کرد: در هر مرز و سایتی یک نفر کاردان فنی سازمان دامپزشکی به طور 24 ساعته مستقر است و کاملا بر ضد عفونی خودرو ها نظارت مستقیم دارد.
محمد حسین کوه کمری نیز اصلی‌ترین مشکل این داکتها را میزان هزینه دریافتی از خودروها می داند که تعرفه مشخصی ندارد و مسئولین شهرستانی به شکل سلیقه‌ای تصمیم می‌گیرند و تصریح می کند: اگر این تعرفه در کل کشور از یک وحدت رویه برخوردار باشد ذهنیتی نیز برای رانندگان و مسافران خارجی ایجاد نمی‌شود.
وی ادامه داد: مثلا در مرز بیله‌سوار در استان اردبیل برای هر سواری 10 هزار ریال تعیین شده و در صورتی که در مرز جلفا سی‌هزار ریال معادل سه هزار تومان اخذ می‌شود این عمل باعث تنش بین رانندگان و افراد وارد شونده به کشور می‌شود.
کوه کمری تاکید کرد: توجه مسئولین و همکاری نهادهای مختلف استانی و شهرستانی با توجه به اهمیت و جایگاه ویژه این مراکز موجب عملکرد بهتر و موثرتر آنها خواهد بود.

 

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکتر مرتضوی
|
-
|
۱۷:۳۵ - ۱۳۸۹/۰۴/۱۲
0
0
اقای کوه کمری اولا نگفته اند که بر اساس کدام اگهی مزایده سازمان دامپزشکی صاحب این داکت ها شده اند ؟ثانیا اجرای عملیات ضد عفونی در مرزها طبق قوانین FAOفقط در موارد بحران باید صورت گیرد نه اینکه ...... برای خودتان ایجاد کنید و ........ . ضمنا دامپزشکی اعلام کند تا چه مدت ایشان قرارداد دارند و مزایده بعدی کی می باشد؟!
دکتر مرتضوی
|
-
|
۱۸:۱۵ - ۱۳۸۹/۰۴/۱۲
0
0
بر اساس امار اداره کل دامپزشکی استان اذربایجانشرقی طی سال گذشته 11000 عدد خودرو در نوردوز و جلفا ضد عفونی شده اند یعنی 33 میلیون فقط از 2 گمرک یعنی پول خوب ؟و دامپزشک ها هم کرور کرور بی کار هستند چون نمی توانند سرچشمه را ببینند !!!؟؟؟
هامی طرح( j.k )
|
-
|
۱۶:۵۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۱
0
0
آقای دکتر مرتضوی
باسلام و احترام
به اطلاع جناب عالی می رسانم تا جایی که من دورا دور از مرحله ابتکار تا اجرا ی این طرح با خبر می باشم این طرح از طرف مسئولان و تحصیل کرده گان رشته های مرتبط همچون جنابعالی نمی باشد و این طرح به صورت ابتکاری از طرف آقای کوه کمری در مقطع زمانی که کشورهای اروپایی با بحران آنفولانزای پرندگان روبرو بودند مطرح و با پافشاری ایشان و صرف هزینه های قابل توجه برای وارد کردن دستگاه از کشور ایتالیا به ثمر نشت که بعد ها با ساخت دستگاه مشابه خارجی در شرکت x در تبریز تکنولوژی ساخت این دستگاه نیز بومی شد مسلماً شما از مواد آنتی باکتری و اینجور موارد اطلاعات دقیقتری نسبت به ما دارید اما بد نیست یک نیم نگاهی به علم حسابداری (هزینه و در آمد ) و کار آفرینی و مخصوصا کتاب (سنگ فرش هر خیابان از طلاست ) داشته باشد تا بتوانید اجرای طرح های جدید و پویا توسط دیگران را راحتتر تحمل نمایید و منتظر آن نباشید تا طرح با زحمات شبانه روزی دیگران به بار آمده و شما با حضور در یک مزایده و ....... آن را به چنگ بیاورید .
نظر شما
ادامه