کد خبر: ۲۵۳۴
تعداد نظرات: ۱۳ نظر

حکیم مهریادداشت وارده : درمان به کمک حیوانات همدم (Pet Therapy) / رامین وردانی -  کارشناس روان‎شناسی

 

 درمان به کمک حیوانات همدم - رامین وردانی ، کارشناس روان‎شناسی

 

یکی از روشهای درمانی که سالهاست در کشورهای دیگر مورد استفاده قرار می گیرد و هر روز بر کاربرد و بار علمی آن افزوده می شود درمان بوسیله حیوانات (Animal-assisted Therapy) و در شکل جزئی‎تر آن درمان بوسیله حیوانات خانگی و همدم انسان یا pet therapy است. متاسفانه در کشور ما این شاخه از علم روانشناسی به هیچ وجه مورد توجه قرار نگرفته و برخی با این روش از درمان کاملا غریبه هستند و حتی برخی این روش از درمان را مورد تمسخر قرار می دهند.
تحقیقات گسترده محققان در نقاط مختلف جهان نشان داده که می‎توان پاره‎ای از مشکلات عاطفی و اختلالات روحی افراد را بوسیله حیوانات خانگی درمان نمود. در علم روانشناسی و روانپزشکی عبارت pet therapy (درمان بوسیله حیوانات همدم) سالها است جای خود را باز کرده و روز به روز علاقه محققان به آن بیشتر نمایان شده است.
 تحقیقات اخیر نشان داده است که برقراری پیوند عاطفی با حیوان در افراد منزوی آنها را از حالت سکون خارج نموده و قسمتی از نیازهای روحی وی را برآورده می‎کند. یک حیوان دست آموز می‎تواند با رفتارهایش محبت صاحب خود را جلب نماید و آن انسان با تلطیف و برقراری رابطه عاطفی با آن حیوان، احساسات فرو خورده خود را ارضاء نماید.
یکی از معضلات زندگی صنعتی و شهرنشینی، احساس تنهایی در میان آدمیان است و این احساس تنهایی در دراز مدت آثار مخربی بر روح و روان انسان می‎گذارد و کم کم انسان دچار افسردگی شده و زندگی‎اش تحت تاثیر قرار می‎گیرد. در جوامع غربی مدتهاست که حیوانات دست آموز به خانه‎های مردم راه یافته و اشخاص زیادی علاقمند به داشتن حیوانات خانگی هستند. مثلا در کشور فرانسه شمار سگ و گربه‎های خانگی  تقریبا بالای 40 میلیون بر آورد شده است. غربی‎ها توانسته‎اند قسمتی از خلاء عاطفی خود را با داشتن این حیوانات جبران نمایند.
البته لازم به ذکر است این بدان معنی نیست که ما از فرهنگ غرب پیروی نمائیم و بجای همدلی کردن انسانها با هم، حیوانات را جایگزین روابط انسان با انسان نمائیم، بلکه در مواردی خاص می‎توان همانند دیگر روش‏های درمانی که آنها مورد استفاده قرار می دهند و نتیجه بخش بوده ما نیز از آن روشها بهره بگیریم و این تنها بخشی از روابط عاطفی است و لزوماً روابط انسان و حیوان جایگزین روابط انسان با همنوع خود نخواهد بود و فراموش نکنیم که هر چیز بجای خویش نیکو است.
بعنوان مثال تحقیقات نشان می‎دهد کودکان با علایمی از اختلالات روانپریشی و افسردگی هم در درمان با حیوانات خانگی مورد توجه قرار گرفته اند و نشانه‎هایی از بهبودی در بین‏شان مشاهده گردیده است. البته هنوز محققان اختلافاتی در نتایج درمانی این کودکان دارد که به همین سبب زمینه برای مطالعه در این‎باره فراوان است. ضمن آنکه نتایج سودمند حاصل از بکارگیری این روش درمانی در بین کودکانی با معلولیت جسمی و حرکتی و معلولیت های حسی بیشتر مشاهده گردیده است.
بعنوان نمونه‏ای دیگر در ژاپن استفاده از حیوانات اهلی برای التیام روحی معلولان، سالمندان و افراد مواجه با بیماریهای صعب‎العلاج، در حال گسترش است. این‌گونه فعالیت‎ها در ژاپن بیشتر از سوی سازمان‌های غیرانتفاعی (N.G.O.) با هدف ایفای نقشی مفید در جامعه و بصورت داوطلبانه و کاملاً مردمی صورت می‎گیرد.
مرور دستاوردهای حاصل از این فعالیت‎ها نشان می‎دهد که نقش التیام‏‎بخش حیوانات اهلی در روحیه افراد معلول یا سالمندانی که در خانه سالمندان زندگی دایمی دارند، بسیار پررنگ است. افراد معلول یا سالمندانی که در آسایشگاه‌های سالمندان نگهداری می‌شوند، به دلیل کم بودن فرصت برای حضور در جامعه، دچار فشارهای روحی "استرس" و یا دلتنگی می‌شوند. تجارب درمان بوسیله حیوانات (Animal-assisted Therapy) نشان داده پس از آنکه معلولان یا سالمندان با حیوانات اهلی از نزدیک برخورد کرده‎اند، روحیه آنان دگرگون و از گوشه‌گیری گریخته و لبخند بر روی لبانشان آشکار شده است.
حیواناتی که از آنها به این منظور استفاده می‌شود، باید دارای شروط ویژه‌ای همچون بهره‎مندی از سلامتی کامل و گذراندن آموزش‌های لازم باشند. پیش بینی می‎‏شود در آینده نزدیک و به تدریج استفاده از این روش درمانی برای التیام روحی معلولان، سالمندان یا بیماران گسترش یافته و به یکی از محورهای مهم روان درمانی تبدیل شود.
حال که این روش درمانی توسط روانشناسان و روانپزشکان در دیگر کشورها تجربه شده و نتیجه بخش بوده، جا دارد در کشور ما نیز این روش حتی بصورت آزمون و خطا مورد بررسی قرار گیرد، چرا که طبق تحقیقات صورت گرفته در دنیا، مصرف دارو در بیمارانی که تحت درمان به این شیوه قرار گرفته بودند به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته و مدت درمان آنها نیز تقلیل یافته است.
در این نوشته سعی بر این بود تا صرفاً بطور مختصر نگاهی کلی به موضوع درمان به وسیله حیوانات داشته باشیم و پرداختن به جزئیات آن و یا ذکر منافع نگهداری از برخی حیوانات و پرندگان در برانگیختن احساس مسئولیت و تربیت کودکان و سایر نقش‎های متصور برای ارتباط انسان و حیوان فرصت‎ دیگری می‌‎طلبد.
ضمناً لازم به ذکر است چون در کشور ما درباره نگهداری سگ و گربه و برخی حیوانات از نظر شرعی یا فرهنگی برخی محدودیت‎ها ، شبهات و حتی در مواردی برداشت‎های نادرست و شایعات وجود دارد، می‎توان تا رفع شبهات بر روی سایر حیوانات نظیر ماهیان آکواریومی و یا پرندگانی نظیر انواع طوطی که در دنیا نتایج درمان به وسیله آنان هم روشن و ثمربخش بوده تمرکز نمود.
این مطلب در صورت استقبال مخاطبان محترم نشریه حکیم مهر ادامه خواهد داشت...

انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ژاله
|
-
|
۱۱:۵۱ - ۱۳۸۹/۰۴/۱۲
1
0
با سلام و احترام..
چه مطلب زیبائی.... ممنون از این آقای دکتر.
محمد سجاد انصاری
|
-
|
۰۳:۳۶ - ۱۳۸۹/۰۴/۲۹
0
0
مقاله جالبی بود و ممنون از جناب آقای رامین وردانی و همانطور که حکیم مهر قول داده منتظر مقالاتی در این رابطه و البته کامل و جامعتر هستیم ....
با تشکر .
هومن
|
-
|
۰۱:۳۹ - ۱۳۸۹/۰۷/۲۷
0
0
مطلب بسیار خوبی بود. الآن بسیار تحقیقات خوبی در این زمینه در مقالات مختلف میخوانیم. امید است که با بسط این مطالب کمک به اطلاع رسانی در این زمینه صورت گیرد.
با تشکر از اطلاع رسانی سایت حکیم مهر
علیرضا
|
-
|
۱۳:۰۹ - ۱۳۸۹/۰۷/۲۹
0
0
با سلام
بنده دکترای دامپزشکی میخونم و تشکر مینمایم از جنابعالی که این موضوع مهم را ارائه نموده اید و بنده هم حتما این موضوع را در جاهای دیگر ارائه خواهم داد تا این روش درمانی را به حول و قوه ی خداوند گسترش دهیم
مینا
|
-
|
۰۹:۱۰ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۰
0
0
این یک واقعیت میباشد که دربسیاری از مواقع یک حیوان خانگی می تواند از نظر روحی اثرات مثبتی در انسانها خصوصا افراد تنها داشته باشد.
م.ع
|
-
|
۱۰:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۸
0
0
با سلام
ممنون از مطلب مفیدتون .منتظر مطالب بیشتری در مورد این روش درمانی وبه ویزه اطلاعاتی خرسند کننده تری در مورد استفاده از حیواناتی مانند سگ و گربه و... در این نوع درمان هستیم.با تشکر فراوان
داریوش
|
-
|
۰۲:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۵
0
0
سلام. تا زمانیکه یک سگ جان انسانی را نجات می دهد خوب است یا برایمان موادمخدر یا کارهای خوب دیگر انجام می دهد عالیست ولی وقتی بحث نگهداری پیش می آید هزارتا حرف و حدیث.امیدوارم روزی فرا رسد همه بدانیم سلامتی روح و جسم ما چقدر وابسته به همین جانداران است . با تشکر از مقاله زیبایتان.
سلام
|
-
|
۲۰:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
0
0
سلام. بابت وبلاگ زیبا و مفیدتون ممنونم . من دانشجوی ارشد روانشناسی هستم و قصد دارم پایان نامه ام را در مورد پت تراپی کار کنم اگر مطلبی با منبع موثق دارید ممنون میشم برام ایمیل کنید .یا اگه کتابی در این زمینه میشناسید ممنون میشم معرفی کنید خیلی ممنون
امیرحسین دربانی
|
-
|
۰۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
0
0
نوشته هایتان بسیار خوب و سودمند هستند.
کارتان را پرتوان دنبال کنید.
درباره فرازی از نوشته اتان در باره خلا عاطفی در کشورهای غربی...
شوربختانه، در کشور ما هم چنین است و روز به روز پیوندها سست تر و سنگدلانه تر میشود. در کشورهای دیگر، به تجربه دریافته اند که برخی از جانداران خانگی، از بسیاری از آدمها، باوفاتر و مهربانترند! و چشمداشت زیادی هم ندارند...
اما ما کمتر این را دریافته ایم و کمتر امکان نگهداری جاندار خانگی داریم.
شاد و سربلند باشید.
مستانه
|
-
|
۲۱:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۵
0
0
با سلام و تشکر. لطفا به ادامه مطلب بپردازید. سپاسگزارم
زهرا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
0
0
سلام من كارشناس باليني هستم و در حال تحقيق در همين زمينه هستم ،اگر بتونيد بهم كمك كنيد ممنون ميشم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
0
0
باسلام دوستان عزیز دراینکه هرمخلوق خداوند فوایدی دارد شکی نیست اما دین ماکه کاملترین دینه وبرای جزۓیترین امورزندگی انسان برنامه داره جایی نگفته برای درمان بیماریهای روحی به سگ وگربه پناه ببریم چرابه این فکر نمی‌کنیم که چه باعث شده که آرامش درزندگی بشرامروز کم رنگ شده ؟جواب این سؤال راخداوند مهربان فرموده هرکس ازیاد من (خدا)غافل شود پس برای اوست زندگی سخت ویااینکه فرمود الا بذکرالله تطمءن القلوب همانا بایاد خدا دلها آرام میگیرد همه این امکانات شاید مقداری روحیه ماراتغییر بدهند اماگذراومقطعی ودربعض موارد باعوارض منفی روبرو هستن اگرمیخواهیم آرام شویم باقرآن ونماز وذکر خدا مأنوس شویم آنهم نه ظاهری وسرسری بلکه بادل وجان وعقل ورفتاردرست باخدای مهربانتر ازهمه ارتباط برقرار کنیم دقت کنید عزیزان بعضیها میرن سگ وگربه وامثال اینهارو مأنوس میشن میگن خیلی باوفاوبامحبت وآرامبخشند اگه نصف اون نازونوازش وتوجه ورسیدگی که به اون حیوانات میکنن رو به عزیزان وافرادی که باهاشون سروکاردارن داشته باشن قطعا آرامش وبرکت وسلامتی درزندگیشون ووجودشون رالمس واحساس خواهندکرد ضمنا خوبه بدونیم که بیشترین آمار قتل وخشونت وجنایت وخودکشی وافسردگی ونظیر اینها مربوط به همین کشورهای غربی واروپاییه پس چطور ماباداشتن بهتری آموزه هادرهمه موارد اعم از شخصی ،خانوادگی،اجتماعی....میریم دست به دامن اونها میشیم من بامباحث سیاسی کاری ندارم ولی خوب میدونم هروقت انسان روبه خورشید شدازنورآن بهره مندمیشه اماوقتی پشت به اون کرد درتاریکی وسایه خواهد بود پس بهترین راه آشتی دوباره باخداوتوکل به اوست آرامش وسلامتی و خوشبختی همه شماعزیزان آرزو وخواسته من ازدرگاه خداوند ارحم الراحمین هستش شاد وخوب باشید ارادتمند همه دوستان بیاتفر زنجانی 09189000916
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
0
0
احسنت به شما و تمامی کسانی که به این درک رسیدن
کسی که افسردگی داره بهترین درمان براش ارتباط خالصانه با معبودش هست کسی که اون رو خلق کرده و همه جوره هواسش بهش هست در انزوا و تنهایی بهترین مونس و انیس انسان و بهترین درمان فقط ارتباط با خداست ک وسیله این ارتباط قرآن و اهل بیت علیهم السلام هست
ارتباط با حیوانات رو دنیای غرب تجربه کرده و نتایجش رو داریم میبینیم
خودکشی ، قتل ، افسردگی ،از هم پاشیدگی کانون خانواده، بی اعتمادی، انزوا...ارتباط با حیوانات در اسلام مضموم نیس اما مرز بندی شده
حتی سفارش شده گوشت رو که میخورید استخوانش رو کامل خالی نکنید و دلیلش اینه که برای حیوانها نگه دارید
اسلام مخالف حیوانات نیس فقط برای تمامی روابط مرز مشخص کرده
چون هر ارتباطی وقتی فراتر از مرز باشه مشکل ساز میشه
برادران و خواهران بزرگوار اسلام کامل ترین دین و قران کاملترین دفترچه ی راهنمای زندگی بشر هست به خدا اعتماد کنید و از بهترین زندگی که لایقش هستید لذت ببرید و بهره مند بشید
خداوند انسان را اشرف مخلوقات خلق کرده حیفه که اینقد از مقام خودمون تنزل پیدا کنیم
نظر شما
ادامه