کد خبر: ۲۵۱۵
حکیم مهرمدیر مسئول نشریه حکیم مهر در برنامه بامدادی شبکه رادیویی جوان در گفتگویی از پیش ضبط شده از لزوم توجه و حمایت از حیوانات و پرهیز از تخریب محیط زیست و شکار غیرقانونی سخن گفت.
دکتر محمد لطفی‎زاده در برنامه "اینجا شب نیست" بامداد چهارشنبه نهم تیرماه رادیو جوان با اشاره به نامگذاری سال 2010 میلادی به نام (تنوع زیستی) گفت : اهتمام سازمان ملل متحد بر توجه به حفظ و حراست از گونه‎های مختلف گیاهی و جانوری و پیام دبیرکل سازمان ملل متحد به مناسبت نامگذاری سالجاری میلادی به نام "تنوع زیستی" نشانه اهمیت موضوع حفاظت از حیوانات است.
وی افزود : در کشور ما نهادهای مسئول بخصوص سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان دامپزشکی باید هم در زمینه آموزش به مردم و ارتقاء فرهنگ تعامل با حیوانات و هم با جلوگیری از شکار غیرقانونی و تخریب محیط زیست به ندای سازمان ملل متحد پاسخ دهند و در این حرکت جهانی بدرخشند.
مدیر مسئول حکیم مهر با اشاره به دلایل انقراض نسل حیوانات هم گفت : جهت‎گیری کلی سازمان حفاظت محیط زیست در احیاء و حفظ گونه‎های مختلف حیوانی نظیر ببر مازندران ، شیر ایرانی ، یوزپلنگ و غیره علیرغم انتقادات برخی کارشناسان و ابهامات موجود در بعضی زمینه‎ها مایه امیدواری است و باید این جهت‌گیری با دید کارشناسانه‎تر دنبال شود.
لطفی‌زاده با اشاره به لزوم آشنایی هر چه بیشتر مردم با رفتار طبیعی حیوانات گفت : بسیاری از مردم در مواجهه با حیوانات به دلیل عدم آشنایی با رفتار طبیعی حیوانات ، برخی رفتارهای طبیعی را غیرطبیعی تلقی کرده و برای دفاع از خود متوسل به سنگ و چوب و تیراندازی بخصوص در محیط‎های مجاور جاده و روستاها می‎شوند که این موضوع باید از طریق آموزش رفتارهای طبیعی حیوانات اصلاح شود.
وی دسترسی حیوانات به منابع غذایی کافی و محیط زیست عاری از آلودگی را از حقوق حیوانات دانست و گفت : تخریب محیط زیست حیوانات و دست اندازی حیوان به این محیط در کنار پدیده‎هایی نظیر گرمایش زمین و غیره انقراض نسل حیوانات را تسهیل می‎کند و اگر نسلی از هر حیوان منقرض شود انسان‎ هم در چرخه حیات متضرر خواهد شد.
مدیرمسئول حکیم مهر نقش وزارت آموزش و پرورش در فرهنگ‌سازی را پررنگ دانست و تأکید کرد : باید از سنین کودکی به آموزش نحوه تعامل با حیوانات بخصوص در محیط‎هایی نظیر مهدکودک و دبستان پرداخت تا در سنین بزرگسالی نیازی به اصلاح و آموزش سنگین برخی مفاهیم اولیه نباشد.
وی در پایان گفت : اگر انسان به محیط زیست طبیعی حیوانات دست‎اندازی کند و به طرق مختلف نظیر احداث جاده و مسکن و غیره حیوانات را از حق زیست طبیعی محروم کند لاجرم حیوانات به قلمرو سایر موجودات رانده می‎شوند و علاوه بر کاهش منابع غذایی برای برخی گونه‎های حیوانی و برهم‎خوردن تعادل ، در محیط و قلمرو جدید توسط گونه‎های دیگر حیوانی و یا انسان مورد تهاجم قرار گرفته و آسیب می‎بینند.
گفتنی است موضوع "برنامه اینجا شب نیست" نهم تیرماه رادیو جوان که از نیمه شب تا 2 بامداد به صورت زنده پخش شد به مسئله (حمایت از حیوانات و جلوگیری از انقراض نسل حیوانات) اختصاص داشت.
نظر شما
ادامه