کد خبر: ۲۵۰۴

حکیم مهر -  رئیس اداره بیماری قابل انتقال میان انسان و حیوان وزارت بهداشت با بیان اینکه بالغ بر 60 درصد بیماریهای عفونی از حیوانات به انسانها منتقل می شود از ثبت سالانه 130 هزار مورد حیوان گزیدگی در کشور خبر داد.
دکتر محمدرضا شیرزادی اظهار داشت: عفونتها به دنبال تماس مستقیم و غیرمستقیم انسان با حیوان و همچنین مصرف فرآورده های دامی ناسالم و توسط ناقلین بندپایان اتفاق می افتد.

وی با بیان اینکه عوامل ایجاد کننده بیماریهای عفونی ممکن است ویروسی، باکتری و انگلی باشد، افزود: بالغ بر 70 درصد بیماریهای نوپدید مثل جنون گاوی و آنفلوانزای خوکی از این طریق منتقل می شود.

شیرزادی به موارد حیوان گزیدگی در کشور اشاره کرد و گفت: حدود 130 هزار نفر در کشور بر اثر حیوان گزیدگی تحت درمان رایگان قرار می گیرند.

رئیس اداره بیماری قابل انتقال میان انسان و حیوان وزارت بهداشت با تاکید بر وجود حداقل یک مرکز درمان هاری در هر شهرستان کشور تصریح کرد: واکسن و سرم بیماری هاری که یکی از گرانترین واکسنها و سرمهای دنیا است، توسط وزارت بهداشت در اختیار مراکز قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه مرگ فردی که دچار هاری شده حتمی است، افزود: تعداد موارد مرگ بر اثر هاری در کشور بسیار اندک است به طوری که سال گذشته فقط چهار نفر که برای مداوا به مراکز درمانی مراجعه نکرده بودند فوت شدند.
 

نظر شما
ادامه