کد خبر: ۲۴۹۱

حکیم مهر خبرهایی از دامپزشکی خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و شهرکرد

 

سه میلیون و 500 هزار کیلوگرم تخم مرغ از خراسان رضوی به کشورهای آسیای میانه صادر شد
 
 اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی در خبری اعلام کرد : صادرات تخم مرغ، طی 3 ماهه اول امسال به 3 میلیون و 500 هزار کیلوگرم رسیده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل از رشدی به میزان 133 درصد برخوردار بوده است.
سرپرست اداره کل دامپزشکی استان با اعلام این مطلب افزود: این میزان تخم مرغ خوراکی به ارزش یک میلیون و 890 هزار دلار پس از نظارت‌های بهداشتی دامپزشکی و صدور گواهی‌های دارای برچسب هولوگرام از طریق مرزهای استان به کشورهای تاجیکستان، ترکمنستان و افغانستان صادر شده است.
دکتر جواد اعلمی از تولیدکنندگان و عرضه کنندگان این ماده مغذی خواست تخم مرغ را تا هنگام عرضه در پیش سرد نگهداری و سپس عرضه نمایند و خرده فروشی های سطح شهر را نیز موظف دانست جهت حفظ زنجیره سرد و رعایت موازین بهداشتی دامپزشکی تخم مرغ را تا هنگام تحویل به مشتری در یخچال نگهداری کنند.
دکتر اعلمی، افزود: استان خراسان رضوی در تولید تخم مرغ در بین استان‌های کشور، حائز رتبه دوم است و سالیانه بیش از 75 هزار تن از این فرآورده خام دامی در استان تولید می شود.
این مقام مسئول، تعداد مرغداری های تخم گذار استان را که از دامپزشکی پروانه دریافت داشته و تولید آنان با نظارت دامپزشکی در حال انجام است را 270 مرکز دانست. دکتر جواد اعلمی، حوزه قرنطینه دامی را از جمله مهم ترین و حساس ترین قسمت های دامپزشکی ذکر کرد و افزود: با توجه به بروز برخی بیماری ها بویژه در تعدادی از کشورهای همسایه استان، وظیفه قرنطینه های دامی در نظارت و کنترل بر ورود و خروج دام و فرآورده های خام دامی بیش از پیش با اهمیت می شود.
سرپرست اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی، تصریح نمود: کشورهای حاشیه خلیج فارس، آسیای میانه و اعضای اتحادیه اروپا، و نیز برخی کشورهای جنوب شرق آسیا، از جمله کشورهایی هستند که صادرات خراسان رضوی در حوزه د ام و طیور و کالاهای مرتبط به آنها انجام شده است.وی از کلیه شهروندان خواست از خرید تخم مرغ های شکسته، کثیف و تخم مرغ های عرضه شده  خارج از یخچال خودداری نموده و در صورت مشاهده چنین مواردی، مراتب را در مشهد با شبکه دامپزشکی این شهرستان به شماره 7250025و 7250035 اطلاع داده و در شهرستان ها با شبکه دامپزشکی شهرستان درمیان بگذارند.

------------------------------

 

آذربایجان شرقی از مناطق برتر دامپزشکی کشور است
 
هم اکنون 19 شبکه دامپزشکی در سطح آذربایجان شرقی فعالیت می کنند و این استان از مناطق برتر دامپزشکی کشور است.
مدیرکل اداره دامپزشکی آذربایجان شرقی با اعلام این مطلب گفت:ظرفیت بالای موجود در صنعت دام و طیور استان نیاز به حفاظت و ارتقا دارد و تمام تلاش ما این است که در تمامی زمینه ها پیشرفت های چشمگیری حاصل کنیم.
زندیه افزود: هم اکنون 23 واحد کشتار سنتی، 2 وحد کشتار صنعتی، 452 واحد تولید مرغ گوشتی، 248 واحد تولید مرغ تخمگذار، 607 هزار کندوی عسل و 85 مرکز جمع آوری شی و 170 واحد تولید خوراک دام در آذربایجان شرقی وجود دارد و 111 باب داروخانه دامپزشکی، 41 باب درمانگاه، 9 مرکز مایه کوبی، 2 شرکت تولید دارو و واکسن دام و طیور هم در استان فعالیت می کنند.
زندیه یادآور شد:نیاز اصلی دامپزشکی تقویت و اصلاح قوانین مربوط به تخلفات و جذب نیروی متخصص است.

 

------------------------------

 

چاپ مقاله عضو هیأت علمی واحد شهرکرد در کشور ژاپن
 
آنا نوشت : مقاله علمی دکتر حسن ممتاز استادیار دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد با عنوان مقایسه دو روش PCR و الایزا در ردیابی لپتوسپیرا در تورم راجعه عنبیه اسب در مجله ISI علوم دامپزشکی اسب کشور ژاپن به چاپ رسیده است.

 


 

نظر شما
ادامه