کد خبر: ۲۴۵۸۴

رئیس اداره بهداشت مدیریت بیماری‌های دامی دامپزشکی خراسان جنوبی از کاهش 100 درصدی کانون بیماری‌های تب برفکی گاوی نسبت سالیان گذشته خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان خراسان جنوبی، «دکتر مسعود دادفر» اظهار کرد: کارشناسان دامپزشکی به صورت روزانه و هفتگی از واحدهای روستایی و صنعتی دارای دام سنگین و سبک مراقبت و بازدید می‌کنند.

وی به وجود 8 کانون در سال 92 و یک کانون در سال 93 از بیماری تب برفکی در استان اشاره کرد، افزود: طی امسال کانونی از بیماری تب برفکی در جمعیت گاو و گوساله استان دیده نشده است.

رئیس اداره بهداشت مدیریت بیماری‌های دامی دامپزشکی استان، ادامه داد: طی سه سال اخیر با اقدامات دقیق دامپزشکی در زمینه اعمال مسایل قرنطینه‌ای و بهداشتی و همچنین آموزش گسترده دامداران، سبب شده تا امروز شاهد سیر نزولی این بیماری در دام‌های خراسان جنوبی باشیم.

دادفر تاکید کرد: از ابتدای امسال دو مرحله از واکسیناسیون دام‌ها علیه تب برفکی در استان اجرا شده که بیش از 45 هزار راس دام علیه این بیماری ایمن شده‌اند و یک مرحله دیگر تا پایان امسال اجرا می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون واکسیناسیون دام‌های سبک استان انجام است و پیش‌بینی می‌شود بیش از یک میلیون راس علیه تب برفکی واکسینه شوند.

توزیع گوشت مرغ فاقد کدرهگیری تخلف است

عباس نیک‌پور، رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی دامپزشکی خراسان جنوبی، گفت: توزیع گوشت مرغ در بسته‌بندی‌های فاقد کد‌رهگیری تخلف است.

وی با بیان اینکه تمامی گوشت مرغ‌های توزیعی در استان به صورت تازه و منجمد دارای کد رهگیری است گفت: در صورتی که کارشناسان واحد نظارت دامپزشکی به مراکز توزیع و عرضه گوشت مراجعه کنند، گوشت مرغ مرغ‌هایی که فاقد کد رهگیری باشند را جمع‌آوری و از توزیع آن جلوگیری می‌کنند.

نیک‌پور، در خصوص مزایای اجرای این طرح اظهار کرد: مصرف‌کنندگان می‌توانند با ارسال پیامک کد رهگیری به سامانه، از اطلاعات مربوط به محل دقیق واحد مرغداری( استان و شهرستان)، نام کشتارگاه، تاریخ کشتار و زمان انقضاء محصول مطلع شوند.

وی اجرای چنین طرح‌هایی را در کاهش تخلف‌های بهداشتی موثر و مثبت دانست، افزود: در صورتی که مصرف‌کنندگان با توزیع گوشت مرغ فاقد کد رهگیری مراتب را در مرکز استان به شماره تلفن چهار رقمی 1512 و در شهرستان‌ها به شبکه‌های دامپزشکی اطلاع دهند.

 

 

نظر شما
ادامه