کد خبر: ۲۴۵۰

حکیم مهر -  در حالی که دکتر شیرزادی رئیس اداره بیماریهای قابل انتقال بین حیوان و انسان وزارت بهداشت اخیراً بیماری سالک را شایعترین بیماری قابل انتقال از حیوان به انسان عنوان کرده بود (اینجا) ، یک متخصص عفونی دیگر تب مالت را شایعترین بیماری مشترک انسان و حیوان اعلام کرد!

یک متخصص عفونی با بیان اینکه تب مالت با واکسیناسیون دام‌ها، عدم ارتباط با دام‌های آلوده و رعایت موارد بهداشتی در مصرف مواد لبنی قابل پیشگیری است، گفت: بروز درگیری‌های قلبی و مغزی از عوارض تشخیص و درمان دیرهنگام این بیماری است.

دکتر سیروس جعفری عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه بروسلوز یا تب مالت شایع‌ترین بیماری مشترک انسان و حیوان است، اظهار داشت: این بیماری در بین جوامع روستایی، محیط‌های نگهداری دام‌ها، دامداران، دامپزشکان، افرادی که در آزمایشگاهها و با نمونه‌های این بیماری سرو کار دارند و درصدی از مصرف کنندگان مواد لبنی آلوده دیده می‌شود.

وی با بیان اینکه این بیمار دارای علائم خاصی نیست و به بیماری هزار چهره معروف است، گفت: تب مالت با خستگی، ضعف، درد عضلانی، بی‌اشتهایی، بی‌حالی و تب یا بدون وجود تب همراه است که با بسیاری از بیماری‌ها دارای علائم مشترک است و پزشک تنها با بررسی عوامل خطر یعنی ارتباط با دام آلوده و بررسی یک آزمایش خون ساده می‌تواند این بیماری را تشخیص دهد.

دکتر جعفری ادامه داد: پزشک پس از تشخیص نهایی تب مالت، استفاده از جواب آزمایش شروع به دوره درمان می‌کند که داروهای خوراکی خط اول درمان این بیماری هستند و به علت این که در خارج از بیمارستان قابل استفاده هستند در بیشتر موارد نیاز به بستری شدن بیمار نیست.

این متخصص عفونی با بیان اینکه پیشگیری مهمتر از درمان در تمام بیماری‌ها است، گفت: دوری از عوامل خطر و قرار نگرفتن در معرض دام‌های آلوده، واکسیناسیون مرتب دام‌ها، مصرف لبنیات پاستوریزه در جلوگیری از ابتلا به تب مالت توصیه می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: مصرف لبنیات پاستوریزه به علت از بین رفتن میکروبها دخالتی در بروز تب مالت ندارد اما استفاده از مواد لبنی محلی از جمله شیر و پنیر در شرایطی که استاندارد لازم مانند جوشاندن شیر به مدت ده دقیقه و ماندن پنیر تا سه ماه بعد از تولید رعایت نشود از عوامل خطر بروز این بیماری است.

وی خاطرنشان کرد: قرار دادن پنیر در داخل فریزر موجب از بین رفتن میکروب نمی‌شود.

دکتر جعفری با اشاره به واگیردار نبودن این بیماری گفت: نیازی نیست افراد مبتلا به تب مالت در یک اتاق ایزوله نگهداری شوند یا ظروف و وسایل خود را از سایر اعضای خانواده جدا کنند حتی اگر تظاهرات تنفسی نیز داشته باشند، چون بیماری واگیردار نبوده و نیازی به انجام این کارها نیست.

این متخصص عفونی با بیان اینکه در 10 تا 20 درصد مواقع، احتمال عود مجدد بیماری وجود دارد، گفت: عود مجدد در دو حالت اتفاق می‌افتد یک اینکه میکروب قبلی که مدتی خاموش بود طی 6 ماه تا 2 سال دوباره فعال شود و یا اینکه بعد از بهبودی به علت عدم رعایت شرایط و نکات بهداشتی و ارتباط با دام آلوده، میکروب جدید وارد بدن فرد شود.

دکتر جعفری خاطرنشان کرد: در بسیاری از مواقع بیماران هستند که زمینه‌ساز عود مجدد بیماری می‌شوند؛ به گونه‌ای که پس از تجویز دارو توسط پزشک، داروها را استفاده می‌کنند اما بعد از مدتی که احساس بهبودی کردند خودسرانه مصرف دارو را قطع می‌کنند که این کار موجب پنهان شدن میکروب و عود مجدد آن می‌شود.

وی با بیان این که درمان تب مالت به 6 تا 8 هفته زمان نیاز دارد، گفت: در موارد شدت بیماری ممکن است تا 6 ماه هم دوره درمان به طول انجامد.

دکتر جعفری ادامه داد: واکسینه کردن دام‌ها مهمترین راه پیشگیری از بروز این بیماری است؛ به طوری که طبق آمار زمانی که واکسیناسیون با مشکل مواجه می‌شود، آمار مبتلایان به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد.

این متخصص عفونی اظهار داشت: تشخیص به موقع این بیماری قابل درمان است، اما اگر درمان بیماری به تاخیر بیفتد قلب و مغز را درگیر کرده و فرد را دچار مشکل می‌کند. این نوع موارد تنها در 1 تا 2 درصد مبتلایان رخ می‌دهد که با مرگ و میر بالایی همراه است.

 

نظر شما
ادامه