کد خبر: ۲۴۴۶۵

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین گفت: دامداران استان باید بیماری ویروسی تب برفکی را برای سلامت جامعه و دام های خود جدی بگیرند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر بهمن نقیبی» افزود: توجه نکردن به این بیماری باعث کاهش تولید شیر، گوشت و هزینه های سنگین درمانی در دام می شود.

وی اظهارکرد: طرح مبارزه با بیماری تب برفکی و واکسیناسیون دام ها علیه این بیماری با همکاری بخش دولتی و خصوصی در راستای توسعه خدمات بهداشتی دامپزشکی برای کاهش بیماری های مشترک انسان و دام بصورت رایگان به اجرا در می آید.

نقیبی خاطرنشان کرد: مایه کوبی پس از ابتلا به بیماری، نقش زیادی در بهبودی دام و رفع بیماری ندارد، بنابراین باید قبل از شیوع این بیماری پیشگیری های لازم صورت گیرد.

وی تصریح کرد: در پی مشاهده بیماری تب برفکی در سطح دامهای استان به ویژه در استان های همجوار دامداران باید هوشیار باشند.

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین بیان کرد: بیماری ویروسی تب برفکی به سرعت به سایر دام ها سرایت و درصد زیادی از دام ها را مبتلا می کند که علایم آن شامل تب، زخم دهان، کاهش شیر و اشتها و شاید همراه با زمینگیری دام باشد.

نقیبی ادامه داد: تب برفکی یکی از بیماریهای واگیر دام است که در صورت شیوع خسارات اقتصادی فراوانی را به دامداران تحمیل خواهد کرد.

به گفته وی بررسی های به عمل آمده در نمونه های اخذ شده از موارد بیماری حاکی از تغییر سوش ویروس می باشد که این تغییرات ژنتیکی در ویروس کارپیشگیری از بیماری صرفا با اتکا به واکسن را با مشکل مواجه خواهد کرد.

نقیبی در پایان از تمامی دامپزشکان بخش خصوصی خواست، در صورت مشاهده موارد بیماری در سطح استان ضمن ارتباط با بخش دولتی مراتب را در اسرع وقت اطلاع رسانی کرده و برای پیشگیری از شیوع بیماری در بین دامداری ها، ضوابط بهداشتی، قرنطینه ای را رعایت کرده و به دامداران توصیه کرد، از هرگونه نقل و انتقال غیر مجاز دام خودداری کنند.

 

 

نظر شما
ادامه