کد خبر: ۲۴۱۶۷

خرس سیاه آسیایی ظرف ۳ سال کشته شدند/لزوم فرهنگسازی برای حفاظت

کارشناس محیط زیست هرمزگان گفت: در طول سه سال گذشته ۹ خرس سیاه آسیایی زیر گونه بلوچی در ایران کشته شده است.

«طاهر قدیریان» در گفتگو با خبرگزاری مهر در مورد آخرین وضعیت زیستگاه خرس سیاه آسیایی در کشور بیان داشت: طی مطالعات انجام شده در استانهای هرمزگان، کرمان و سیستان و بلوچستان طی سه سال اخیر ۹ خرس از گونه در حال انقراض خرس سیاه آسیایی کشته شده اند که عمده این تلفات توسط شکارچیان و یا تصادفات جاده ای و یا حضور خرس در روستاها بوده است.

وی با بیان اینکه قاچاق توله خرس به پاکستان هم جزو دلایل انقراض خرس سیاه آسیایی است، عنوان کرد: بیشترین تعداد خرس سیاه آسیایی در غربی ترین نقطه پراکندگی زیستگاه این جانور شهرستان های رودان و بشاگرد است.

قدیریان افزود: اولین برنامه راهبردی خرس سیاه آسیایی در کشور از سال ۹۲ به مدت ۱۰ سال آغاز شد و فرهنگ سازی، حفاظت از گونه خرس سیاه آسیایی و کمک به تولید مثل این جانور در حال انقراض جزو برنامه هایی است که تشکل های مردم نهاد در حوزه محیط زیست با همکاری سازمان محیط زیست کشور باید انجام دهند.

وی نابودی رژیم غذایی این گونه در حال انقراض را از مشکلات پیش روی عنوان کرد و اظهارداشت: کنار، بنه، پسته کوهی جزو رژیم غذایی خرس سیاه است که استفاده مردم از این میوه ها باعث شده خرسها برای تامین غذا به روستاها نزدیک شوند و همین امر باعث شده تا شاهد درگیری مردم با خرس و کشته شدن خرسها در درگیری ها باشیم.

کارشناس محیط زیست هرمزگان با تاکیدبر لزوم آموزش روستائیان و افراد محلی خاطرنشان کرد: فرهنگ سازی و آموزش مردم محلی و روستایی طی دو سال گذشته آغاز شده و بسیاری از روستاهایی که خرس سیاه اسیایی در آنها مشاهده شده اغاز شده است. آموزش مدارس روستاها و شهرهای میناب، بشاگرد و رودان آغاز شده است.

 

 

نظر شما
ادامه