کد خبر: ۲۴۰۳
در اینجا این آقا یا خانم که تمام عمرش را با گاو و گوسفند سروکار داشته حالا گاو برایش بد شده و بو می دهد و بیماری ایجاد می کند! در صورتی که اگر خوب گاو یا گوسفند را نگهداری کنند و جایگاه را تمیز نگه دارند بیماریزایی آن از انسان کمتر است...

حکیم مهر -  استاد دکتر حسن تاج بخش نیازی به معرفی ندارد. وی از برجسته‎ترین مفاخر علمی کشورمان است که سالها عمر پربرکت خویش را تا به امروز با دانش سپری نموده و در کنار آن کوله‎باری از تجربه اندوخته است.

استاد دکتر تاج بخش ، چهره ماندگار کشورمان،  آذر ماه سال 88 گفتگویی مشروح با نشریه حکیم مهر (اینجا) داشت و در آن گفتگو به موضوع تولید و نگهداری از حیوانات هم اشاره نمود.

در حالی که متأسفانه امروز مجربین دامپزشکی و چهره های ماندگار عمدتاً در حاشیه قرار گرفته‌اند و بجای بها دادن به تئوری تولید ، صورت مسئله کمبود گوشت و گرانی با واردات پاک می‌شود و بدون توجه به نظر کارشناسی آمیخته با تجربه چهره‌های بزرگ و ارزشمندی چون استاد دکتر تاج بخش شاهد واردات دام به کشورمان هستیم مناسب است بخشی از گفتگوی افتخارآمیز نشریه حکیم مهر با برگزیده اولین همایش چهره‎های ماندگار به امید آنکه مورد توجه مسئولین قرار گیرد بازخوانی گردد.

 

 

 

استاد دکتر تاج بخش در گفتگو با حکیم مهر :

 

"ما یک مملکتی هستیم از نظر اقلیمی نیمه خشک! لذا سرزمینی که مرتع و آب دارد و دام می تواند استفاده کند نیستیم و از آنطرف هم جمعیت ما روز به روز زیادتر می شود و زیادی هم زیاد می شود و بدون محاسبه که آیا امکان خودکفا بودن از نظر غذایی یا پروتئین حیوانی داریم یا خیر؟ این جمعیت که بدون کنترل زیاد می شود کجا می رود؟! اولین جایگاهی که می رود حاشیه شهرها و دهات است. بعد آنجا خانه سازی می شود و با اینکار دام را بیرون میکنند. شما در شمال تهران بروید می بینید در دهاتی که در حاشیه شهر است اگر خانه ای یک گاو داشته باشد جریمه می شود. درصورتیکه اولین اشتباه همین است. در شهر کوچک مانعی ندارد که دام یا گاو باشد. تمام افرادی که حاشیهنشین هستند خاستگاهشان ده بوده است ولی حالا می گویند اگر گاو یا مرغ داشته باشند این حیوانات بو می دهند! پس تولید باید کجا انجام بشود؟!

من شخصاً در شهرهای کوچک انگلستان دیده ام که گاو دارند. منتها تمیز می کنند و کود را به موقع جمع می کنند و مشکلی هم پیش نمی آید. در اینجا این آقا یا خانم که تمام عمرش را با گاو و گوسفند سروکار داشته حالا گاو برایش بد شده و بو می دهد و بیماری ایجاد می کند! در صورتی که اگر خوب گاو یا گوسفند را نگهداری کنند و جایگاه را تمیز نگه دارند بیماریزایی آن از انسان کمتر است. بیماریهای مشترک هست ولی با مواظبت می شود کنترل کرد.

اگر جایگاه مناسب تحت نظر سازمان دامپزشکی باشد، توری داشته باشد و کود به موقع برداشته شود و ضدعفونی انجام گیرد، می شود در شهرهای کوچک دام نگه دارند و اینها تولید میکنند. بنابراین با افزایش جمعیت شما الآن می بینید دامداریهای ما طرف قم رفته و یواش یواش به شورآباد و کویر میرسد. علوفه را هم از جاهای دیگر میآوریم و در محیط آلوده می ریزیم و معلوم نیست چیزی از آن باقی بماند."

 

این در حالی است که رئیس اتحادیه گوشت گاوی در گفتگو با فارس ، 26 خرداد ماه گفته است : علاوه بر توزیع گوشت برزیلی ، روزانه 50 تا 60 تن گوشت گرم هم از سیستان و بلوچستان وارد تهران می‌شود.

وی افزوده است : قبلاً دام بصورت زنده وارد تهران می‌شد اما اکنون برای جلوگیری از گسترش تب برفکی، در سیستان و بلوچستان کشتار می‌شود و بصورت لاشه به فروشگاههای تهران می‌آید.

خندان رو در ادامه گفته است : این دامها معمولاً وارداتی از پاکستان هستند که بعد از سیر مراحل قرنطینه‌ای و پرواربندی کشتار شده و روانه بازار تهران می‌شوند.

 

نظر شما
ادامه