کد خبر: ۲۳۸۷۵

خسارت 680 میلیارد ریالی لکه‌سفید به پرورش‌دهندگان میگو

شیوع لکه‌سفید در برخی استخرهای پرورش میگو در مناطق بویرات، بندر ریگ، رود حله و شیف باعث از بین رفتن حداقل 60 درصد میگوی پرورشی سایت‌ها شد و برآوردها حاکی از خسارت 680 میلیارد ریالی به پرورش‌دهندگان بوشهری است.

مدیرعامل اتحادیه پرورش‌دهندگان میگوی حله بوشهر امروز در گفتگو با خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: شیوع لکه‌سفید که به‌علت توزیع لارو آلوده در سایت‌های پرورش اتفاق افتاد، حالت تهاجمی پیدا کرد و در اواخر ماه‌های شهریور و مهر، در مناطق بویرات، بندر ریگ، رود حله و شیف با تلفات یک‌شبه و بالا روبه‌رو شد.

«محمد قدسی» افزود: به‌دنبال تغییر شرایط و کاهش دما، تلفات به‌صورت یک‌باره اتفاق افتاده و با وجود آنکه در برخی سایت‌ها این بیماری مهار و کنترل شده بود، تلفات بالایی به جا گذاشت که خسارت ناشی از آن باید توسط نهادهای دولتی جبران شود تا پرورش‌دهندگان بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند.

وی خاطرنشان کرد: در ابتدای فصل پرورش، گفته شد که یکی از مراکز تکثیر لارو وابسته به سازمان دامپزشکی آلوده به لکه‌سفید بوده است که در صورت پلمپ آن شاید این بیماری موجی چنین گسترده ایجاد نمی‌کرد.

کارشناسان بیمه و بانک کشاورزی به سایت‌ها آمدند

مدیرعامل اتحادیه پرورش‌دهندگان میگوی حله بوشهر ادامه داد: میزان خسارت و تلفات به قدری بالا است که برآوردها حاکی از خسارت 680 میلیارد ریالی پرورش‌دهندگان مناطق آلوده به لکه‌سفید است.

قدسی تصریح کرد: هرچند بازرسان صندوق بیمه محصولات کشاورزی و همچنین کارشناسان بانک کشاورزی برای ارزیابی میزان خسارت به مزارع آلوده آمده و از آنها بازدید کرده‌اند، اما برای جلوگیری از تنش موجود در بازار باید مسیرهای جبران و پرداخت خسارت به‌زودی هموار شود.

وی یادآور شد: پیش از این نیز در سال 85 توسط هیأت وزیران به استناد اصل 138 قانون، پرداخت 40 میلیارد ریال به تناسب خسارت واردشده آن زمان به استناد ماده 10 قانون بخشی از مقررات دولت به‌منظور احیاء و بازسازی سایت‌های پرورش آبزیان در استان بوشهر ناشی از لکه‌سفید اختصاص پیدا کرد و انتظار می‌رود در سال جاری نیز هیأت دولت توجه ویژه به پرورش‌دهندگان خسارت‌دیده داشته باشد.

مراکز آلوده پلمپ شدند، اما بیماری ریشه‌کن نشد!

در حالی که برخی تولیدکنندگان معتقدند مرکز تکثیر دولتی در ابتدا آلوده به لکه‌سفید شده و لاروهای آلوده عامل اصلی آلودگی بوده‌اند، مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر، عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی را عامل اصلی رشد ویروس بیماری لکه‌سفید می‌داند.

مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر گفت: به علت عدم رعایت نکات بهداشتی در استخرها از سوی پرورش‌دهندگان، زمینه رشد ویروس بیماری لکه‌سفید آماده شد و با گسترش ویروس در مناطقی نظیر بندر ریگ، رود حله، بویرات و شیف، میگوها تلف شدند.

«دکتر مرتضی بحرانی» افزود: با توجه به شرایط جوی پیش‌آمده و امکان شیوع آن در سایر استخرها، باید پرورش‌دهندگان هرچه سریع‌تر برای برداشت میگو اقدام کنند و برای رسیدن میگو به اندازه تجاری، تعلل نشان ندهند.

وی خاطرنشان کرد: در ابتدای فصل پرورش، آزمایش‌های دو مرکز تکثیر درباره بیماری لکه‌سفید مثبت اعلام شد و حوضچه‌ها از بین رفتند، اما هم‌اکنون مزارعی که از این مراکز لارو گرفته‌اند، دچار بیماری شده‌اند.

مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر ادامه داد: از آنجا که میگو به‌عنوان یک سخت‌پوست فاقد سیستم ایمنی است، واکسنی هم برای جلوگیری از شیوع ویروس وجود ندارد و تنها راه مقابله، کنترل شرایط شیوع و پیشگیری از احتمال انتشار ویروس است.

بحرانی تصریح کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد سایت‌های پرورش به ترتیب در بندر ریگ و دیلم با 80 درصد، شیف با 35 درصد و رود حله با 20 درصد تاکنون شیوع ویروس لکه‌سفید را تجربه کرده‌اند.

وی یادآور شد: به گفته کارشناسان، عدم رعایت بهداشت از سوی پرورش‌دهندگان، بی‌کیفیتی غذای میگو و استفاده نکردن از تورهای مناسب در مسیر آبگیری از علت‌های شیوع بیماری لکه‌سفید بوده است.

بحرانی تأکید کرد: این بیماری در همه دنیا به‌عنوان یک تهدیدکننده جدی سایت‌های پرورش وجود داشته و هرساله تلفات از پرورش‌دهندگان میگو می‌گیرد، اما برای مقابله با آن راهکارهایی وجود دارد که باید پرورش‌دهندگان آنها را اجرا کنند تا شاهد از بین رفتن تلاش‌های خود نباشند.

 

 

نظر شما
ادامه