کد خبر: ۲۳۸۴۴

غاز با توجه به ویژگی‌های خاص، توانایی زیاد در هضم فیبر، مدیریت سهل و آسان، سرعت رشد زیاد، تولید پر، کرک، جگر چرب و وجین‌کنندگی از مطلوب‌ترین پرندگان برای سیستم پرورش پایدار است.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان ‌شرقی امروز در گفتگو با خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: تاکنون مطالعه و بررسی در مورد خصوصیات این پرنده به غیر از مرکز تحقیقات کشاورزی استان آذربایجان شرقی، در سایر نقاط ایران انجام نشده بود؛ بنابراین خصوصیات فنوتیپی و توان تولیدی غاز در ایستگاه ملکان مورد بررسی و مطالعه قرار گرفت که نتایج حاصله توسعه این بخش از پرورش ماکیان را به‌دنبال خواهد داشت.

«حسین لطفعلی‌زاده» از هدف اصلی شناخت غازهای آذربایجان شرقی خبر داد و افزود: هدف اصلی این بررسی شناخت غازهای منطقه آذربایجان و اطلاع از توان تولیدی آنها و پارامترهایی در رابطه با فنوتیپ و صفات اقتصادی است.

وی خاطرنشان کرد: کبد چرب از دیگر محصولات با ارزش این پرنده است که از طریق روش تغذیه اجباری حاصل می‌شود.

لطفعلی‌زاده ادامه داد: تولید این محصول بین 14 تا 21 روز در سن 9 تا 25 هفتگی انجام می‌گیرد که وزن آن از 80 گرم به 600 گرم تا یک کیلوگرم می‌رسد و بیشتر در اروپا رایج بوده و از غذاهای گران‌قیمت محسوب می‌شود.

وی با اشاره به دلایل گنجانده شدن غاز به‌عنوان مطلوب‌ترین پرندگان پرورشی در سیستم پایدار تصریح کرد: توانایی بالا در مصرف و هضم مواد خوراکی با فیبر بالا، سهل و آسان بودن مدیریت، پرورش به‌دلیل الگوهای رفتاری پرنده، سریع رشدترین گونه پرنده گوشتی به‌دلیل سرعت رشد بسیار زیاد و پایین بودن هزینه‌های بهداشتی به‌دلیل مقاومت بسیار زیاد به بیماری‌ها از دلایل توانابی غاز در سیستم پایدار است.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان‌ شرقی با استناد به دیگر توانایی‌های غاز یادآور شد: تولید محصول ارگانیک به‌دلیل عدم استفاده از دارو و واکسن در پرورش، کاهش هزینه کشت صیفی‌جات با استفاده از ویژگی وجین‌کنندگی جوجه غاز در فصل زراعی و چندمنظوره بودن پرورش این پرنده به دلیل تولید گوشت، تخم، کبد چرب، پر و کرک را باید از توانایی‌های دیگر غاز بدانیم.

لطفعلی‌زاده با اشاره به پروژه‌های شاخص از اجرای پروژه‌های تحقیقاتی تأکید کرد: دستیابی به فناوری جوجه‌کشی صنعتی غاز با راندمان بالای 90 درصد (بی‌سابقه در صنعت پرورش غاز ایران، طراحی و ساخت ماشین جوجه‌کشی صنعتی غاز در کشور برای نخستین‌بار در کشور، تعیین توان تولیدی و پتانسیل ژنتیکی غازهای بومی منطقه و دستیابی به فنوتیپ‌های همگن برای تولید و نگهداری ذخیره ژنتیک غاز بومی، تولید جوجه یک‌روزه غاز به روش صنعتی و توزیع به بهره‌برداران به‌منظور ترویج نتایج پروژه‌های تحقیقاتی و تولید گوشت ارگانیک غاز به‌دلیل عدم استفاده از دارو، واکسن و آنتی‌بیوتیک در پرورش غاز از مهم‌ترین دستاوردهای شاخص حاصل از اجرای پروژه‌های تحقیقاتی قلمداد می‌شوند.

وی با اشاره به دیگر تحقیقات انجام‌شده در ایستگاه اظهار داشت: بررسی خصوصیات تولیدی و فنوتیپی غازهای منطقه آذربایجان، بررسی سطوح مختلف پروتئین و انرژی در راندمان تولید گوشت غازهای بومی (تا زمان بلوغ جنسی)، بهبود روش‌های جوجه‌کشی مصنوعی غاز از طریق تغییر سیستم ماشین‌های جوجه‌کشی، تعیین نسبت مناسب نر و ماده به‌منظور بهبود باروری تخم در غاز‌های ایستگاه تحقیقاتی ملکان، تأثیر برنامه‌های نوری بر راندمان تولید مثلی غاز و تعیین سطوح مصرف تفاله چغندرقند بر عملکرد رشد جوجه غازها از دیگر پروژه‌های تحقیقاتی انجام شده در ایستگاه است.

لطفعلی‌زاده از طول دوره بهره‌برداری غاز خبر داد و گفت: تعداد تخم تولیدی 20 تا 30 عدد، بهترین زمان تخم‌گذاری از نظر جوجه‌دهی دو تا پنج سالگی و طول دوره بهره‌وری اقتصادی هشت تا 10 سال است.

 

 

نظر شما
ادامه