کد خبر: ۲۳۴۱۹
تعداد نظرات: ۴ نظر

شایعه‌ای که مبنی بر افزودن مواد نگهدارنده به شیرخام برای بالا رفتن زمان ماندگاری مطرح شده، بی‌اساس بوده، زیرا طبق قانون چنین اقدامی مجاز نیست و گزارش نیز به سازمان در این باره ارسال نشده است.

مشاور رئیس سازمان دامپزشکی کشور امروز در گفتگو با خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) درباره نظارت بر کار ایستگاه‌های جمع‌آوری شیر گفت: در حال حاضر ناظرانی از سازمان نظام دامپزشکی کشور در واحدهای گاو شیری حضور دارند و در زمان تحویل شیر نظارت‌های بهداشتی لازم را انجام می‌دهند.

«دکتر محسن مشکات» افزود: تعداد قابل توجهی یعنی بیش از یک‌هزار و 500 مرکز جمع‌آوری شیر در سراسر کشور وجود دارد که تمامی آنها باید مجهز به مسئول فنی و بهداشتی باشند.

وی خاطرنشان کرد: آزمون‌های اولیه و نمونه‌برداری‌هایی از شیر تولیدی به‌عمل می‌آید تا در زمانی که قرار است در کارخانه‌ها شیرخام تبدیل و فرآوری شود، مشکل بهداشتی نداشته باشد.

مشکات درباره شایعه‌ای که درباره افزودن موادی به شیر در ایستگاه‌های جمع‌آوری برای افزایش ماندگاری آن مطرح شده است، ادامه داد: طبق قانون هیچ‌کس مجاز نیست در شیر تولیدی مواد نگهدارنده اضافه کند. این امر تنها باعث نگرانی مردم می‌شود.

وی تصریح کرد: مراکز تولیدی یعنی دامداران و پرورش‌دهندگان نیز به هیچ‌عنوان اقدام به اضافه کردن مواد خاصی به شیر نمی‌کنند.

بازدیدهای سرزده بازرسان دامپزشکی از واحدهای دارای مسئولان فنی

مدیر ساماندهی بخش غیردولتی سازمان دامپزشکی کشور یادآور شد: به‌طور قطع مسئولان فنی و بهداشتی کنترل‌های لازم را انجام می‌دهند و تا زمانی که فرآورده‌ای خام باشد، مسئولیت آن با دامپزشکی است.

مشکات تأکید کرد: مسئولان فنی و بهداشتی که در مراکز و ایستگاه‌های فوق کار می‌کنند، پروانه‌شان را از سازمان دامپزشکی اخذ کرده‌اند، اما حقوقشان را از کارفرما می‌گیرند و سازمان دامپزشکی کشور مداخله نمی‌کند، مگر آنکه مستنداتی وجود داشته باشد یا مورد مشکوکی گزارش شده باشد.

وی اظهار داشت: مسئول بهداشتی حاضر در مراکز فوق باید در شستشوی تانکرها و وسایل نمونه‌برداری و سایر موارد و حتی شوینده‌هایی که استفاده می‌شود، نظارت دقیق داشته باشد.

مشکات همچنین گفت: سازمان دامپزشکی کشور به‌صورت بازرسی‌های سرزده و ممیزی تلاش می‌کند تا بر کار ناظران بهداشتی نظارت داشته باشد، اما هیچ‌جای نگرانی وجود ندارد.

وی در پایان افزود: تاکنون شکایتی درباره مشکل‌دار بودن شیرهای جمع‌آوری‌شده از واحدهای تولیدی و اضافه شدن مواد نگهدارنده وجود نداشته است.

 

 

انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
dvm
|
-
|
۰۲:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
0
0
به نظر من به عنوان مسئول فنی بهداشتی یک شرکت لبنی ، نظارت دامپزشکی بر مراکز عرضه شیرخام بسیار بسیار ضعیفه و امکان تقلب خیلی هم زیاده.بطور کل چک لیست ها و آیتم هایی که سازمان دامپزشکی برای بازرسی دارن بسیار ساده و ابتدایی است و جا داره بسیار ریزتر و تخصصی تر به شیرخام نگاه کنن.دامپزشکی باید از نگاه ساده مابانه فاصله بگیره و بره به سمت دقت و تخصص.
دکتر آراسب دباغ مقدم
|
-
|
۰۶:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
0
0
به جرات می توانم بگویم موضوع شیر خام، در کشور رها شده است. من ده ها بازدید از کارخانجات لبنی داشته ام، نقش دامپزشکی در این بخش بسیار کم رنگ است. آزمایشگاه شیر خام کارخانجات لبنی، فاقد دامپزشک است، شیر با خودروهای متفرقه که تحت نظارت دامپزشکی نیست به کارخانه ها تحویل می شود. اصولا به جای حرف، بهتر است طرح نظارت جامع بر شیر خام، در دامپزشکی بازنگری و اجرایی شود. همکاران محترم سازمان دامپزشکی هم هنگام مصاحبه، احتمال بدهند که ممکن است سایر همکاران خودشان هم این مصاحبه ها را بخوانند. اگر رئیس سازمان دامپزشکی بفرمایند حاضرم تمام تصاویری را که از وضعیت نا بسامان نظارت بر شیر خام دارم، در جلسه ای در اختیار ایشان قرار دهم. با حرف، مردم اطمینان پیدا نمی کنند، باید نتیجه ی عملی، مشخص شود.
onlylover
|
-
|
۰۶:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
0
0
سلام ............................ کم به مردم اخبار سوخته تحویل بدبی.بنده خودم مسول بهداشتی جمع اوری شیر بودم و بخاطر وضعیت بد مالی مجبور به کار در جمع اوری شیر شدم.
چون حقوق توسظ کارفرما تامین میشه مخالفت با اون یعنی اخراج و اگه به قرارداده اونقدر اذیتت میکنن که خودت استعفاتو مینویسی.
و اما مواد مورد استفاده در جمع اوری ها آب
سود سوز اور
پودر پنیر
مواد شوینده و .......
................................................ استان اذربایجان غربی
اسم و شهرمو نمیگم چون یه کار شرافتمندانه پیدا کردم و نمیخوام از دستش بدم
dvm
|
-
|
۲۰:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
0
0
از آقای دکتر مشکات انتظار نمیره مدعی همچین چیزی بشن.مردم ندونن ما دامپزشکان شرکت های لبنی و سازمان دامپزشکی که میدونیم شیرهای خام نیاز به نظارت واقعی دارن و الانم نمیشه همچین ادعایی کرد.واقعا شیرخام رها شده است واقعا واقعا....
نظر شما
ادامه