کد خبر: ۲۳۲۶
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر -  رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست با رد ابراز نگرانی های کارشناسان از احتمال انقراض یوز ایرانی گفت: چنین اظهار نظر احتمالی را تکذیب می کنم، در حال حاضر قرار است یوزپلنگ ایرانی را به تعداد انبوه تولید کنیم تا به 500 قلاده برسد.
محمد جواد محمدی زاده که در نشست خبری به مناسبت روز جهانی محیط زیست سخن می گفت در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره نگرانی کارشناسان از احتمال انقراض یوز ایرانی و اینکه در طی 6 ماه با وجود دوربین های تله ای تنها یک قلاده یوز مشاهده شده است اظهار داشت: به نظر من به هیچ وجه جای نگرانی وجود ندارد و در همه جای دنیا از پروژه حفاظت از یوز ایرانی به عنوان پروژه موفق یاد می کنند و به همین دلیل هم سازمان ملل به همکاری با این پروژه ادامه داده است.
وی ادامه داد: پیشتر گمان می شد که 3 تا 5 قلاده یوز در ایران وجود داشته باشد اما این احتمال به 70 قلاده و شاید بیشتر، افزایش پیدا کرده است. بنابراین می توان گفت: یوز پلنگ ایرانی از خطر انقراض خارج شده است.
این در حالی است که برخی کارشناسان نظیر دکتر برهان ریاضی ، استاد دانشگاه و کارشناس محیط زیست معتقد است :
با توجه به سرعت بالای عوامل تخریب در زیستگاه و طعمه یوز ایرانی، اگر با نگاه خوشبینانه به این موضوع نگریسته شود قطعاً تا 30 سال آینده یک قلاده یوز هم باقی نخواهد ماند!

دکتر کهرم ، استاد دانشگاه و مشاور کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران هم ضمن آنکه احتمال بقای یوزپلنگ ایرانی را کمتر از هفت درصد می‎داند معتقد است : اگر روند تخریب زیستگاه و طعمه ادامه یابد یوز ایرانی قطعاً منقرض می‎شود!

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
امیر نیاسری
|
-
|
۱۷:۲۵ - ۱۳۸۹/۰۳/۲۱
0
0
بر اساس موازین بین المللی جمعیتهای دامی کمتر از 200 راس جزو موارد در معرض انقراض تلقی می شوند. با توجه به تکنولوژیهای تولید مثل موجود در جهان اینجانب بطور خوشبینانه آمادگی قطب علمی تحقیقات دامپزشکی دامهای بومی ایران را برای تکثیر یوز ایرانی اعلام می دارد. فعالیتهای ما پیش از این در خصوص شتر دوکوهانه بسیار مثبت بوده است و امروز شاهدیم که جمعیت این دام از 80 نفر به 156 نفر افزایش یافته است. با این سابقه، در صورت تمایل سازمان محیط زیست کشور حاضر به تلاش در خصوص تکثیر این گونه در حال انقراض باشیم. بطور قطع بدون توجه به تکثیر این گونه و تنها بسنده کردن به پارکهای ملی تمی توان انتظار داشت که آینده قابل قبولی در انتظار این گونه در حال انقراض باشد.

دکتر نیاسری،
متخصص تولید مثل دام
استاد دانشگاه تهران
مدیر قطب علمی تحقیقات دامپزشکی دامهای بومی ایران
نظر شما
ادامه