کد خبر: ۲۳۲۲۱

طبق مطالعه اخیر محققان، حرکت نهنگ های کوهان دار و مشاهده آنها در سواحل نزدیک قطب شمال ناشی از فرار این حیوانات از گرمایش جهانی است.

به گزارش خبرنگار مهر، جانورشناسان کشور روسیه در ابتدای ماه جاری میلادی برای نخستین بار شاهد حضور گروهی از نهنگ های کوهان دار در منطقه مجمع الجزایر فرانس جوزف در نزدیکی قطب شمال بودند.

در همین زمینه «ماریا گارویلو»، مدیر ارشد منطقه حیات وحش روسیه، ضمن تائید حضور این گروه از نهنگ های در معرض انقراض، عنوان کرد: «این برای نخستین بار است که نهنگ های کوهان دار در سواحل مجمع الجزایر فرانس جوزف دیده می شوند. از سال ۱۸۷۳ میلادی که این منطقه کشف شده است تاکنون چنین موردی سابقه نداشته و من فکر می کنم این موضوع به دلیل بروز تغییرات آب و هوائی و گرمایش زمین رخ داده است. به احتمال زیاد آنها در جستجوی محیط مناسب تری برای حیات و بقای خود، عادات همیشگی شان را تغییر داده و به سوی مناطق شمالی تر حرکت کرده اند.»

اندازه بالغ این گونه نهنگ‌ ها ۱۱ تا ۱۸ متر و وزن آنها پنجاه تن است که بدنی کوتاه و قطور دارند. شیارهای زیر بدن این نهنگ ‌ها از دیگر همنوعان شان پهن ‌تر و عمیق ‌تر است. رنگ نهنگ های کوهان دار در پشت و پهلوها سیاه است که گاهی آثاری از رنگ قهوه‌ ای نیز در آن دیده می شود.

نهنگ های کوهان دار از جمله حیوانات دریایی بی‌ دندانی هستند که در سراسر آب‌ های اقیانوسی جهان دیده می‌ شوند. در دهه های گذشته به دلیل روند کشتار و شکار گسترده این جانوران، نسل نهنگ های کوهان دار در معرض خطر انقراض قرار گرفته بود که در سال های اخیر با اعمال قوانین محافظتی روند رشد نسل آنها افزایش پیدا کرده است.

 

 

نظر شما
ادامه