کد خبر: ۲۲۹۸۸
تعداد نظرات: ۳ نظر
موفق شدیم لمپی‌اسکین و VHS را کنترل کنیم/ از نظر تولید تخم‌مرغ رتبه ۱۰ و از نظر تولید مرغ رتبه 6 را در جهان داریم/ هفت هزار نیروی دولتی داریم که چهار تا پنج برابر این تعداد کمبود داریم ...

حکیم مهر - رئیس سازمان دامپزشکی با تاکید بر حفظ سرمایه دامی کشور گفت: ارزش اقتصادی دام، طیور، آبزیان و فرآورده های آنان در ایران به 130 تا 135 هزار میلیارد تومان می رسد.

«دکتر مهدی خلج» روز پنجشنبه با حضور در کرمانشاه در نشستی خبری اظهار کرد: مهمترین برنامه دولت با توجه به شعار تدبیر و امید این است که مجموعه نظام حکومتی بتواند خدمات مناسبتری را در زمینه های مختلف به مردم ارائه کند.

وی بر لزوم استفاده از مباحث و یافته های علمی در بخش دامپزشکی تاکید کرد و گفت: سازمان دامپزشکی کشور فعالیت های متعددی دارد که از جمله آنها می توان به تامین فرآورده های دامی و صادارت دام به خارج از کشور اشاره کرد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور بیان کرد: بیشترین برنامه ریزی های سازمان در بخش خصوصی و در عرصه تولید مواد بیولوژیک، سموم و واکسن های دام صورت می گیرد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور از تولید ۸۷۵ هزار تن آبزیان در سال گذشته خبر داد و افزود: با نگاه به سیاست های جهانی در خصوص پرورش دام در قفس و تولید آبزیان در آب های آزاد، فعالیت های قابل توجهی در داخل کشور انجام شده و ارزش تقریبی تولیدات صورت گرفته در این زمینه به ۱۳۵ میلیارد تومان می رسد.

موفق شدیم بیماری VHS را کنترل کنیم

این مسئول در ادامه در خصوص بیماری های دام و پرندگان در کشور نیز گفت: بیماری هایی که از مرزهای غربی وارد کشور می شود توسط دام و حشرات به مناطق مختلف انتقال داده می شود که این موضوع مشکلاتی را برای سازمان ایجاد کرده است. در دنیای امروزی حفظ سلامت دام از اهمیت بالایی برخوردار است و به همین دلیل در پی انتشار برخی بیماریهای دامی و آبزیان مانند لمپی اسکین و VHS طی یکی دو سال اخیر در کشور اقدامات لازم در زمان مقرر انجام و موفق شدیم این بیماری ها را کنترل کنیم.

وی ادامه داد: در پی انتشار بیماری VHS در سال 92 در مجموع 322 و در سال 93 نیز 156 مزرعه ماهی قزل آلا به این بیماری مبتلا شدند که اقدامات شناسایی و قرنطینه انجام و تولیدات آنها به صورت مقطعی متوقف شد.

خلج همچنین با اشاره به نمونه برداری از 292 مزرعه پرورش ماهی طی پنج ماهه نخست امسال تصریح کرد: در این نمونه برداری ها مشخص شد که ماهیان 23 مزرعه به بیماری مبتلا هستند که این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که 83 مزرعه آلوده را نشان می داد، کاهش خوبی داشته است.

وی در خصوص پرداخت خسارت به صاحبان مزارع پرورش ماهی نیز گفت: 87 میلیارد ریال خسارت به این افراد پرداخت شد که استان کرمانشاه نیز سهم خوبی از این مبلغ داشت.

رییس سازمان دامپزشکی کشور همچنین از تولید 875 هزار تن آبزیان در کشور طی سال گذشته خبر داد و گفت: این مقدار مربوط به تولیدات و همچنین صید کردن انواع آبزیان در آبهای آزاد می شود.

انجام 25 میلیون و 600 هزار نوبت واکسیناسیون علیه تب مالت در سال جاری

خلج در ادامه از انجام 25 میلیون و 600 هزار نوبت واکسیناسیون دامی علیه بیماری تب مالت در کشور طی پنج ماه اول امسال خبر داد و گفت: این تعداد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد 36 درصدی داشته است.

به گفته خلج، در پنج ماه ابتدایی سال 93 در مجموع 18 میلیون و 900 هزار بار واکسیناسیون دامی علیه بیماری تب مالت انجام شده بود.

90 درصد داروی مورد نیاز دام ها در داخل کشور تولید می شود

وی از صدور ۲ هزار و ۸۰ پروانه تولید دام در کشور خبر داد و اظهار داشت: از این تعداد تا کنون ۱۵۰۰ گواهی به ثبت رسیده و هم اکنون برای توزیع واکسن بیولوژیک ۱۷۰ شرکت در کشور فعالیت دارند.

وی در ادامه از تولید بالغ بر 90 درصد از داروی مورد نیاز دام ها در داخل کشور خبر داد و افزود: حدود 90 درصد از واکسن های مورد استفاده در دام و 35 درصد در طیور نیز در داخل کشور تولید می شود.

خلج همچنین از وجود 170 شرکت پخش استانی و 31 شرکت پخش سراسری خبر داد و گفت: هم اکنون 170 شرکت تولید کننده دارو و واکسن در کشور فعالیت می کنند.

خلج گفت: با توجه به سرمایه گذاری کلانی که در عرصه تولید دارو و واکسن بیولوژیک و سموم صورت گرفته است باید بتوانیم بازار صادراتی را برای اقلام موثر که می تواند مشکلات کشورهای همسایه را نیز رفع کند فراهم کنیم.

این مسئول از امضای موافقت نامه دامپزشکی با کشور عراق خبر داد و اظهار داشت: درصدد هستیم بتوانیم با کشورهای همسایه از جمله عراق مبادله کالا داشته تا فعالان در این عرصه بتوانند وارد میدان رقابت شوند و نظارت های دامپزشکی افزایش پیدا کند که دارو و واکسن با مختصات موثر و مورد نظر همراه باشد.

خلج جمعیت دام و طیور و آبزیان در داخل کشور را قابل توجه دانست و یادآور شد: در عرصه صنعت طیور رتبه ۱۰ از نظر تولید تخم مرغ و رتبه ۶ از نظر تولید مرغ را داریم.

هفت هزار نیروی دولتی داریم که چهار تا پنج برابر این تعداد کمبود داریم

رییس سازمان دامپزشکی کشور همچنین از وجود پنج هزار و 762 مرکز ارائه دهنده خدمات بهداشت و درمان دامی در سطح کشور خبر داد و گفت: حدود 23 هزار و 670 نفر نیروی دولتی و بخش خصوصی در این مراکز مشغول به ارائه خدمات هستند.

وی گفت: از این مقدار کمتر از هفت هزار نفر آنان را نیروهای دولتی تشکیل می دهند که چهار تا پنج برابر این تعداد کمبود داریم و 15 هزار و 670 نفر را نیز از بخش خصوصی به کارگیری کرده ایم.

اجازه صادرات تنها به کشتارگاه هایی داده می شود که کد IR داشته باشد

خلج در ادامه و در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در خصوص تعداد کشتارگاه های صنعتی گفت: 340 کشتارگاه صنعتی هم اکنون در کشور وجود دارد که 265 کشتارگاه متعلق به طیور و 75 کشتارگاه نیز متعلق به دام است.

وی با بیان اینکه تعداد کشتارگاه های صنعتی طیور با توجه به تولید سالانه دو میلیون تن گوشت مرغ کافیست، از کمبود کشتارگاه های صنعتی در کشور خبر داد و گفت: برای جبران این کسری 35 کشتارگاه صنعتی دیگر نیز در دست احداث است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به آزاد شدن صادرات دام زنده در کشور از سال گذشته، خاطر نشان کرد: امسال اجازه صادرات به کشتارگاه هایی را می دهیم که کد آی آر داشته باشد.

 

 

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۰۶:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۷
0
0
جناب رياست محترم سازمان
گزارش مبسوط و كاملي بود ولي ذكر چند نكته خالي از لطف نيست
آدرس دهي نامناسب شما در خصوص كمبود كشتارگاه وضعيت بهداشتي تهران را وخيم تر خواهد نمود وقتي عنوان ميفرمائيد كه كشتارگاه كم داريم لطفا محلهاي كمبود را هم مشخص كنيد تا احيانا .................. منجر به هدر دادن منابع كشور نشود
ظاهرا بحث نظارت بهداشتي و ميزان متنابهي از محصولات خام دامي كه توسط همكارانتان كشف ضبط و معدوم ميشوند جزو عملكرد سازمان دامپزشكي كشور به حساب نمي آيند كه شما به هيچ عنوان گزارشي از آنها ارائه نفرموديد
همانگونه كه استحضار داريد كشور در موقعيت خشكسالي است برنامه هاي سازمان متبوع شما براي توليد گوشت قرمز كه ميزان زيادي آب طلب مي نمايد چيست؟
جناب رئيس سازمان ارائه گزارش طرحهاي بهداشتي وظيفه شما نيست و اين امر مربوط به مدير كل روابط بين الملل ميباشد كه انتخاب نموده ايد و حضور شما در رسانه ها ميبايست مشخصا به مواردي ختم شود كه براي جامعه حساسيت زا شده است
و در انتها اينكه هيچ گونه نقشه راهي براي آينده در گفته هاي جنابعالي ديده نشد كه اين امر بيانگر عدم وجود شناخت از كليت وضعيت موجود و به تبع آن عدم وجود برنامه دراز مدت در سازمان شما مي باشد
در انتها از ساير زحمات همكارانتان در استانها و شما تشكر و قدر داني ميكنم
دكتر و
ناشناس
|
-
|
۲۰:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۷
0
0
نشست خبری که هیچ یک ازافراد بخش خصوصی از حضور رئیس سازمان اطلاع نداشتند
ناشناس
|
-
|
۰۰:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۸
0
0
اگر نیروکم دارید پس چرا استخدامی دامپزشکی در دورجدید استخدامی ها تنها 300 نفر بود؟
نظر شما
ادامه