کد خبر: ۲۲۸۸۷
تعداد نظرات: ۹ نظر

تولید گوشت گاو 10 برابر تولید دیگر انواع گوشت به محیط زیست زیان می‌رساند.

به گزارش ایسنا،‌ برای تولید یک کیلو گوشت گاو حدود 15 هزار و 500 لیتر آب مصرف و 35 کیلوگرم دی‌اکسیدکربن تولید می‌شود.

شیوه تغذیه ما دیگر یک موضوع خصوصی نیست، بلکه هر وعده غذایی که انتخاب می‌کنیم تاثیر بسیاری بر زندگی مردم سراسر جهان، محیط زیست، تنوع زیستی و وضعیت آب و هوایی می‌گذارد. مصرف کمتر گوشت می‌تواند به راحتی به حفاظت از ذخایر آبی، جنگل‌ها، زمین‌های زراعی، وضعیت آب و هوا و تنوع زیستی کمک کند و در مقابل، مصرف بالای گوشت موجب می‌شود که تولید صنعتی آن نیز در مقیاس بالا انجام گیرد.

گوشت‌هایی که در مقیاس بالا تولید می‌شوند نه تنها به دلیل آنتی‌بیوتیک و هورمونی که در تولیدشان ‌استفاده می‌شود برای بدن انسان سالم نیستند بلکه به محیط زیست نیز صدمات فراوانی وارد می‌کنند. همچنین برای سیر کردن شمار زیادی از دام‌ها در علوفه آن‌ها از مواد شیمیایی استفاده می‌شود که برای محیط زیست و سلامت انسان زیان‌آور هستند.

مصرف گوشت در جهان از سال 1960 تاکنون 24 درصد افزایش یافته است و عمدتا تقاضای بالای کشورهای ثروتمند مانند آمریکا به این مصرف دامن زده است. بنابر گزارش سازمان کشاورزی و تغذیه وابسته به سازمان ملل متحد، 308 میلیون تُن گوشت در سال 2013 در سطح جهان تولید شده است که این میزان در مقایسه با تولید پنج دهه گذشته، چهار برابر افزایش یافته است.

بنابر تحقیقات موسسه «ورلد واچ» در واشنگتن، رشد مداوم تولید گوشت در سراسر جهان هزینه‌های جبران‌ناپذیری برای محیط زیست دربردارد. بر اساس گزارش این موسسه، 70 درصد زمین‌های کشاورزی در دنیا تبدیل به مرتع شده‌اند و 10 درصد دیگر این زمین‌ها برای کشت غذای دام استفاده می‌شوند.

به گزارش دویچه‌وله، از آنجایی که مصرف گوشت در سال‌های اخیر رشد صعودی داشته است، دیگر شیوه‌های طبیعی و سنتی، پاسخگوی نیازهای موجود نیستند. امروزه از شیوه‌های نوین صنعتی برای تولید انبوه گوشت استفاده می‌کنند اما این شیوه‌ها به بخش‌ بزرگی از طبیعت آسیب رسانده‌اند زیرا با قطع بسیاری از درختان، جنگل‌ها به مراتع تبدیل شده‌اند. همچنین برای آبیاری این مراتع به حجم بالایی از آب نیاز است.

یکی دیگر از مشکلات اساسی در صنعت تولید گوشت مسئله آب است. سازمان ملل در گزارشی در رابطه با بحران آب هشدار داده و اعلام کرده است که اگر مصرف آب به صورت فعلی ادامه پیدا کند، کره زمین در سال 2030 با بحران جدی کم‌آبی مواجه خواهد شد. این در حالی است که برای تولید هر یک کیلو گوشت گاو حدود 15 هزار و 500 لیتر آب مصرف می‌شود.

تولید گوشت قرمز افزون بر آنکه به بحران آب دامن می‌زند، باعث می‌شود گازهای گلخانه‌ای پنج برابر بیش از موارد تولید دیگر انواع گوشت آزاد شوند. خسارات ناشی از تولید گوشت قرمز زیاد است به طوری که حجم دی اکسید کربن آزاد شده برای تولید یک کیلو گوشت قرمز را با طی مسافت 250 کیلومتر با یک خودرو مقایسه می‌کنند.

دانشمندان ژاپنی نحوه تولید گازهای گلخانه‌ای در جریان تولید گوشت را مورد مطالعه قرار داده‌اند. بر اساس پژوهش آنان، تنها یک گاو از بدو تولد تا روزی که کشته می‌شود حدود 35 کیلوگرم دی‌اکسیدکربن تولید می‌کند.

محاسبه‌گر دی‌اکسیدکربن که وزارت محیط زیست بایرن آلمان طراحی کرده نشان داده است که گوشت‌خوارها سالانه 1.82 تن دی‌اکسید کربن تولید می‌کنند. این در حالی است که سهم گیاه‌خواران در تولید این گاز کمتر از یک تن در سال است.

با این حال بسیاری از پژوهشگران در حوزه تغذیه و حفاظت از محیط زیست نه به نفس تغذیه از گوشت قرمز بلکه به تولید انبوه آن انتقاد می‌کنند. برای نمونه «اطلس گوشت» که مجموعه‌ای از تحقیقات دانشمندان در رابطه با تولید و مصرف گوشت است به این مسئله اشاره می‌کند که مصرف بهینه و صحیح گوشت نه تنها برای محیط زیست زیان آور نیست بلکه فوایدی هم دارد.

فعالان محیط زیست معتقدند اگر به گوشت به عنوان یک کالای لوکس نگاه کنیم که لزومی ندارد هر روز بر سر سفره‌مان باشد و اگر مصرف آن را به هفته‌ای دو یا سه بار کاهش دهیم، می‌توانیم قدمی در جهت حفاظت از محیط زیست و در نتیجه سلامت شخصی‌مان برداریم.

 

 

انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۲۱:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۰
3
19
گیاهخواری باعث میشود هم کمتر به طبیعت آسیب بزنیم، هم با حیوانات و نهایتا با انسان ها رفتاری مهربانانه داشته باشیم و هم سلامتی ما تامین بشه و از طرفی با کاهش هزینه های ناشی از مصرف گوشت، به اقتصاد خانواده کمک کنیم. 32 سال سن دارم و از 24سالگی که برای اولین بار برای درس عملی بهداشت و بازرسی گوشت، پایم به محیط وحشتناک کشتارگاه رسید، تصمیم گرفتم که هرگز گوشت قرمز و سفید مصرف نکنم. الان 8 سال است لب به گوشت نزده ام، ورزش میکنم و بدنی ورزیده دارم. با حیوانات مهربان هستم، الکی پولم را صرف فست فودهای مضر (بخاطر گوشت) ننکرده ام و پولهایم و سلامتیم را از این بابت هدر نداده ام. امیدوارم یکبار و حتی یکبار به این فکر کنیم گوشتی را که با لذت به سیخ کشیده و روی آتش کبابش کردیم و میخوریم، موجودی بود که دارای سیستم عصبی بسیار پیشرفته بوده، قبل کشتار وحشت زده شده و به شکل فجیع و با درد فراوان همراه با حس خفگی زیر چاقوی سلاخ جان سپرده است. براستی آیا شایسته است من چنین گوشتی را خورده باشم اما همه اش از مهربانی و محبت دم بزنم؟!!
دکتر آراسب دباغ مقدم
|
-
|
۲۳:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۰
3
6
این موضوع ((مصرف آب)) در بحث محصولات زراعی و باغی هم صادق است. مشابه همین آمار در مورد برنج، انواع و اقسام میوه ها و غیره هم وجود دارد. آن چه که مهم است استفاده ی بهینه از منابع آبی است و آمایش سرزمینی در کشاورزی با دید خوداتکایی و تامین امنیت غذایی؛ وگرنه این که چون تولید گوشت آب زیادی می خواهد پس گوشت نخوریم، حرفی کاملا غیر علمی و احساسی است. گوشت و فراورده های آن و همچنین لبنیات دو گروه بسیار ارزشمند و بی بدیل در تغذیه ی انسان هستند. هر چند در تامین رفاه حیوانات در زمان کشتار بحثی نیست و اتفاقا یکی از وظایف مهم ما دامپزشکان است، اما منع مطلق مصرف گوشت و فروارده های دامی هم، بحثی غیر علمی است. البته به انتخاب این همکار محترم و عزیز، احترام می گذارم؛ هر فردی مجاز است که شیوه ی تغذیه ی خودش را انتخاب کند. این شیوه بر اساس باورهای فرد شکل می گیرند که آن هم قابل احترام است. اما به هر حال، با علم تغذیه ی انسان منافات دارد. امیدوارم دوستمان از بنده ناراحت نشده باشند. مجدد تاکید می کنم که به انتخاب و باورهایشان احترام می گذارم. اصراری هم ندارم که ایشان مجدد به رژیم همه چیز خواری برگردند. فقط خواستم روشنگری کرده باشم. برای همگان به ویژه همکاران دامپزشکان با هر نوع رژیم غذایی، آرزوی موفقیت دارم.
ناشناس
|
-
|
۰۹:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
0
5
کامنت همکار گیاهخوارمان من را منقلب کرد چون تاکنون بصورت جدی به این بخش از مهربانی با حیوانات نگاه نکرده بودم و تنها گیاهخواری از جنبه بهداشت و سلامتی برای من مهم بود.‏ چند وقت پیش در اداره بین همکاران بحث گیاهخواری مطرج بود که یکی گفت اگر همه گیاهخوار بشند نان ما دامپزشکان آجر میشه! الان سه ساعتی در اینترنت راجع به گیاهخواری و حقوق حیوانات سرچ میکنم.‏ در کتاب فواید گیاهخواری اثر صادق هدایت آمده است که کسانیکه گوشت میخورند اگر بهشون بگوییم گوشتی که میخوری خودت بکش و بخور،‏ دیگر بسیاری با اکراه گوشت خواهند خورد! الان فکر میکنم در بیش از ‏4‏ دهه چه گاو گوسنفند و مرغ هایی بخاطر شکم پرستی من مرده اند،‏ از خودم بدم میاد.‏ با مطالعاتی جدی در گیاهخواری حتما رژیم غذایی خود را تغییر و به همکار گیاهخوار خواهم پیوست.‏ دکتر مهدوی
ناشناس
|
-
|
۲۲:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
0
2
جناب آقای دکتر دباغ مقدم
ممنونم از اینکه کامنت گیاهخواری من را نقد کردید. همانطور که خودتان هم مستحضر هستید هنوز چالشی بین علمای تغذیه بر سر گیاهخواری یا همه چیز خواری انسان وجود دارد و هر کدام از حرف های آنها به حد کافی دارای Evidence می باشد. با توجه به اینکه رشته تحصیلی شما بهداشت مواد غذایی با منشا حیوانی است، لذا لزوما می بایست بحث گیاهخواری را غیر علمی تلقی کنید و حق هم دارید. اما در آنسوی گود، متخصصان تغذیه، گوارش و متابولیک آنقدر مدارک متقنی دارند که ساز و کار بدن انسان را گیاهخواری دانسته و گوشت خواری را یک تغییر رفتار تغذیه ای- ذائقه ای انسان عنوان کرده اند. من در این مورد نه دانشمند هستم و نه کارشناس که اظهار نظر کنم. فقط گزارشی که از خودم بصورت ((افواهی)) میتوانم بدم این است که در این 8 سال گیاهخواری (با مصرف لبنیات) هیچ مشکل جسمی و کمبود غذایی و متابولیکی نداشته و احساس میکنم انرژی و قوای بدنیم نسبت به همسالان خود بهتر است. در ضمن گرچه خام گیاهخوار هنوز نشده ام اما الگوی تغذیه ای من در این راه استاد دکتر غلامعلی بسکی است. از جنابعالی و دیگر همکار محترم بنام دکتر مهدوی که کامنت محبت آمیزی گذاشتند کمال تشکر را دارم. شهبازی
دکتر آراسب دباغ مقدم
|
-
|
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۷
1
3
جناب شهبازی گرامی، اول این که شما از نظر علم تغذیه، لاکتووجترین طبقه بندی می شوید و نه گیاهخوار مطلق، بنابر این صدمه به بدن شما بسیار کمتر از گیاهخواران مطلق است. ضمن این که نفرموده اید که آیا تخم مرغ میل می کنید یا خیر؟ که اگر تخم مرغ هم بخورید یعنی اوولاکتووجترین باشید که آسیب ها باز هم کمتر خواهد شد. بحث گیاهخواری، بیش از آنچه که یک شیوه ی تغذیه ای باشد، یک سبک زندگی و یک نوع نگرش به جهان است و بنده هم نه دوست دارم و نه می خواهم که نگرش شما را عوض کنم. این افتخار را دارم که هفده سال است در دانشگاه های مختلف، تغذیه درس داده ام و یک جلسه ی آن را نیز، به بحث گیاهخواری اختصاص می دهم.(زیرا قبل از آن که مدرک بهداشت مواد غذایی داشته باشم، علوم غذا و صنایع غذایی خوانده ام). هر چند گیاهخواری، عاری از فایده نیست و من این را به صراحت در کلاس هایم می گویم، اما رژیم انسان سالم، برابر کتب معتبر تغذیه ای، رژیم همه چیز خواری است. در ضمن، رشته تخصصی ((بهداشت مواد غذایی)) عنوانش مطلق است و ((با منشا دامی)) و غیره ندارد. هر زمان که سازمان هایی مانند بهداشت جهانی و فائو (غذا و کشاورزی جهان)، گیاهخواری- به خصوص مطلق آن -را تایید کنند، فرمایش های شما را می پذیرم. البته دیدگاه دوستان گیاهخوار مطلق، لاکتووجترین یا سایر انواع آن، برای بنده قابل احترام است. همچنین خوشحالم که هنوز شیر و لبنیات می خورید و مثل برخی دوستان گیاهخوار مطلق، شیر را حق گوساله و بره و شیر دوشیدن را عملی بر خلاف رفاه حیوانات و وجب آزار ایشان قلمداد نمی کنید. به هر حال، چه گیاهخوار و چه همه چیزخوار، امیدوارم همیشه سلامت و موفق باشید.
پاسخ ها
الهه
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
درود بر شما، پیشنهاد می‌کنم حتما این دو مستند رو ببینید، اگر فکر می‌کنید لبنیات و تخم‌مرغ باعث آسیب کمتری به بدن می‌شوند! من شاید دیگر به این سایت سر نزنم، اما اگر تغذیه تدریس می‌کنید پیشنهادم این است حتما این دو مستند را ببینید:
"What the health"
"The game changers"
الهه
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
بنده سال‌هاست گیاه‌خوار مطلق هستم و ورزش حرفه‌ایی می‌کنم، همیشه جواب آزمایشم عالی و بدون هیچ‌گونه کمبود و ضعفی هست، بدون نیاز به هیچ‌گونه پروتئین حیوانی نظیر لبنیات و تخم‌مرغ، آخر چرا انسان‌ها را گمراه می‌کنید؟ این‌ها همه تبلیغات سرسام‌آور صنعت و نظام‌سرمایه‌داریست، لبنیات و تخم‌مرغ، تمامی تحقیقات علمی که از خواص این محصولات صحبت کرده و بر مضراتش چشم‌پوشی کرده، وابسته به صنعت و سرمایه‌داریست، لطفا منابع را نیز بررسی کنیم...
شهریار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۳
0
2
با سلام خدمت اساتید بزرگوار
بنده رشته ام تغذیه نیست و مهندس عمران هستم، اما حدود دو سال است که با وجود اینکه هیچ گونه مشکل و بیماری و یا چاقی نداشته ا م خیلی اتفاقی با دنیای خام گیاه خواران آشنا شدم و کتاب های زیادی را اعم از داخلی و خارجی مطالعه کردم و دنیای جدیدی برویم باز شد، در همان روز اول که نصف کتاب خام گیاه خواری آوانسیان را مطالعه کردم ، خام گیاه خواری مطلق را پیشه کردم، و با ادامه اینم سبک زندگی ، و نیز با مطالعه منابع مختلف ، هر چه بیشتر به آن اعتقاد پیدا کردم، و بر خلاف اوائل خام گیاه خواری ام که اعتقاد داشتم سیستم بدن انسان بر اساس خام گیاه خواری است ، الان اعتقاد دارم که خداوند، اشرف مخلوقات را تنها با یک نوع تغذیه نیافریده بلکه انسان همه چیز خوار است و این قابلیتی است که شاید یک مزیت برای انسان باشد.
اما چیزی که در ورای این قضیه نهفته است ، این است که غذای اصلی انسان میوه جات است که دارای راندمان بالای 90 درصد است و غذاهای با سرمنشاء حیوانی دارای راندمان 30 درصد است، کره زمین ممکن است در اثر برخورد شهاب سنگ و یا اتفاقات یخبندان و آتشفشان با مصیبت نابودی گیاهان روبرو شود و این انسان است که می تواند از قابلیت همه چیز خواری خودش استفاده کند و بتوان به بقای خود ادامه دهد ، من در سن 52 سالگی هستم و پس از شروع به خام گیاه خواری بسیار پر انرزی شدم به حدی که وقتی ورزش میکنم تا 10 کیلوکتر می دوم و هر روز هم مشغول بدنسازی شده ام به حدی که از پسرم که روزی 10 تخم مرغ می خورد و بدنسازی میکند ، هم زورم بیشتر شده هم حجم عضلاتم، با جناقم که 15 سال از من کوچکتر است و دچار فشار خونبالا، کلسترول بالا، تپش قلب 120 بار دقیقه، سینوزین و خروو پف و اضافه وزن و چند جور دیگر از این نوع ناراحتی ها شدید بود و روزی یه مشت قرص های جورا جور می خورد، به خام گیاه خواری تشویق کردم و به 4 ماه نکشید که تمام انها رفع شدند و به دعا گویی شما مشغول است ، حال صحبتم با شما بزرگان و فرهیختگان این است که قبل از اینکه با آموخته های علمی بخواهید با قضیه تغذیه برخورد کنید بیائید و بگید خوب ما که سالهای سال است همه چیز خواری را امتحان کرده ایم و نتیجه اش هم شده این همه بیماری و که دیگه میشه بهش کلاس هم داد، حالا بیایم و چهل روز این سبک زندگی را امتحان کنید و از یموه ها سبزی ها و غلات دانه ها و مغز ها به عنوان خوراک استفاده کنیم ، بعد خودتان قضاوت کنید، بعد ببینید خداوند چی آفریده، بعد ببینید انرژی به چی میگن، بعد بینید استقامت و زور به چی میگن، ببخشید عامیانه بگم، بعد ببنید بیماری کیلو چنده، من خیلی صحبت دارم که بگم ولی پیشنهاد میکنم خودتان وارد گود شوید و با مطالعه کتاب خام گیاه خواری مرحوم آوانسیان راه روشن را انتخاب کنید. به امید انروز که تمام بیمارستان ها به خاطر نبود بیمار تعطیل شوند.09188618242 پیرمرادی
معین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
0
0
طرفداران حیوانات از مرگ حیوانات تراژدی درست کردن و این بحث مصرف نکردن گوشت رو لوس کرد
ولی خوبه برای حفظ منابع اب و کره زمین مصرف گوشت در حداقل خودش نگه داریم
نظر شما
ادامه