کد خبر: ۲۲۸۵۰
تعداد نظرات: ۵ نظر
این دامپزشک حیات‌وحش افزود: از دید سازمان جهانی دامپزشکی، پروتکل معدوم‌سازی حیوان مبتلا به مشمشه تنها برای تک سمی‌ها قابل استناد است و قابل تعمیم به دیگر گونه‌ها نیست ...
sibri

حکیم مهر - به گزارش «تابناک»، بعد از طرح ابهاماتی درباره امکان ابتلای میهمان چندساله باغ وحش تهران به بیماری های خطرناک و استناد به این ابهامات برای ممناعت از ارسال ببر سیبری به جایگاه های احداث شده در مازندران، «دکتر ایمان معماریان»، دامپزشکی که 3 سال است نظارت بر سلامت این ببر را عهده دار است، با بیان اینکه ببر سیبری طی 5 سال گذشته هیچ یک از علائم بیماری مشمشه را نشان نداده، گفت: احتمال آلوده بودن ببر سیبری به مشمشه بسیار بعید است.

معماریان افزود: سال گذشته تصاویری از این ببر به همراه گزارشی از وضعیت بالینی آن برای اتحادیه بین المللی حفاظت از محیط زیست (IUCN) و همچنین اتحادیه باغ وحش های اروپا (EAZA) فرستاده شد که در آن کلیه شرایط ببر سیبری توضیح داده شده بود. رئیس این اتحادیه باغ وحش های اروپا طی نامه ای با اشاره به این موضوع که این حیوان از نظر ژنتیکی بسیار با اهمیت است و در اساد بوک (کتابچه ای که در آن مشخصات هر یک از افراد گونه های در معرض انقراض ثبت می‌شوند) ثبت شده درخواست کرد تا بار دیگر از ببر سیبری نمونه خون گرفته و به آلمان ارسال شود تا حیوان در صورت پاک بودن از این شرایط رهایی یابد و جایگاه استاندارد گربه سانان در باغ وحش تهران انتقال یابد و حتی جفت نر حیوان نیز توسط این اتحادیه تامین شود و در صورت مثبت بودن نتیجه آزمایش، آزمایش مجددی بعد از مدت زمانی مشخص انجام گیرد تا بتوان آلودگی حیوان به باکتری را تایید نمود.

این دامپزشک حیات وحش در پاسخ به این سوال که آیا تا کنون از ببر سیبری برای آزمایش مشمشه، خونگیری به عمل آمده یا نه؟، گفت: در سال 89 پس از بروز علائم مشمشه در ببر نر و یک شیر نر باغ وحش، بنا بر تصمیم سازمان دامپزشکی، از تمامی گوشتخواران باغ وحش تهران از جمله ببر ها و شیرها خونگیری بعمل آمده و نمونه ها برای آزمایش مشمشه به آلمان ارسال شد.

معماریان با اشاره به اینکه در آزمایش اول تمام 18 نمونه خون، تحت عنوان ببر به آلمان ارسال شده در حالی که در آن زمان تنها ۲ ببر در باغ وحش تهران وجود داشت، تاکید کرد: تعدادی از نتیجه ها مثبت اعلام شد. به همین دلیل تمامی شیرهای باغ وحش معدوم شدند و اعلام کردند ببر سیبری ماده هم آلوده است، ولی به دلیل ارزش ژنتیکی زیاد، این حیوان به جای معدوم سازی به قرنطینه منتقل شد.

معماریان درباره مثبت بودن نتیجه آزمایش مشمشه در گربه سانی چون ببر سیبری گفت: از دید سازمان جهانی دامپزشکی، پروتکلی که به معدوم سازی حیوان مبتلا به مشمشه منجر می‌شود، برای تک سمی ها (مثل اسب و الاغ و...) و در مناطقی که بیماری در آنجا بصورت اندمیک وجود ندارد، قابل استناد است و این پروتکل قابل تعمیم به دیگر گونه ها نیست و تا به امروز چنین گونه با ارزشی بدون بروز هیچ گونه علائمی از مشمشه معدوم نشده است. حتی در کشورهایی که بیماری را به صورت اندمیک دارا هستند هم اجازه درمان و نگهداری برای تک سمی‌های با ارزش مانند اسب های گران قیمت وجود دارد.

وی با اشاره به تمامی شرایط بد جسمی و نگهداری که ببر سیبری طی این 5 سال با آن دست به گریبان بوده تاکید کرد: ببر سیبری نه تنها علائمی از بیماری نشان نداده بلکه در حال حاضر از نظر بالینی کاملاً سالم و سرحال است.

دامپزشک ناظر ببر سیبری درباره امکان نهفته بودن بیماری مشمشه در ببر سیبری گفت: سازمان دامپزشکی جهانی اسب را به عنوان حیوانی که می تواند بدون بروز علائم ناقل این بیماری باشد می شناسد؛ تابحال هیچ گربه سانی در سراسر دنیا به عنوان ناقل و بدون کوچکترین علائم بالینی به مدت 5 سال برای باکتری "بورخولدریا مالئی" و بیماری مشمشه شناخته نشده است. بنابراین سازمان جهانی دامپزشکی در آخرین گزارش خود در ماه نوامبر سال 2013 اسب را بعنوان گونه جانوری که بیماری مشمشه می‌تواند در آن بصورت نهفته و بدون بروز هیچگونه علائمی وجود داشته باشد معرفی کرده است.

وی افزود: بر اساس این شواهد علمی و همچنین استعلام نظر از ارگانهای بین‌المللی مانند اتحادیه باغ وحش های اروپا، وزارت دامپزشکی استرالیا و انگلستان که با توجه به نوع گونه هیچ‌کدام نظر بر معدوم سازی ببر سیبری نداده‌اند. طی آخرین جلسه ای که برای تعیین تکلیف ببر سیبری با حضور مسئولین وزارت بهداشت، سازمان دامپزشکی، سازمان حفاظت محیط زیست، دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران و موسسه رازی برگزار شد، گزینه معدوم سازی ببر سیبری حذف شد.

معماریان در پایان پیشنهاد کرد: حتی اگر با وجود تمامی شواهد علمی و اظهار نظرهای مجامع بین المللی، مسئولین همچنان به ناقل بود ببر سیبری مشکوک هستند، با توجه به اینکه باکتری بورخولدریا مالئی عامل بیماری مشمشه، Airborne نمی‌باشد (از طریق هوا منتقل نمی‌شود) و تنها از طریق تماس مستقیم انتقال می‌یابد، طبق پیشنهاد سازمان دامپزشکی استرالیا می‌توان این حیوان را با اطمینان به جایگاهی استاندارد در باغ وحش با حفاظ های شیشه‌ای و شرایط مخصوص انتقال داد.

 

خبر مرتبط:

انتقاد یک فعال حقوق حیوانات از عملکرد سازمان حفاظت محیط زیست در رابطه با ببر سیبری

مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست مازندران: نگهداری ببر سیبری کار بیهوده‌ای است!

نایب رئیس جامعه دامپزشکان ایران: ببر سیبری باید معدوم شود/ وقتی سازمان بهداشت جهانی حکم می‌دهد، حق نداریم معطل کنیم

تخصیص سالانه 100 میلیون تومان برای نگهداری از ببر سیبری

تایید مکان قرنطینه ببر سیبری/ هزینه تغذیه این گربه‌سان ماهانه چهار میلیون تومان

دکتر جهان‌پیما از تایید «سمسکنده ساری» به عنوان اقامتگاه دائمی ببر سیبری توسط سازمان دامپزشکی خبر داد

کارشناسان سازمان دامپزشکی به زودی از محل جدید قرنطینه ببر سیبری بازدید می‌کنند

سازمان محیط زیست «باشگل قزوین» را به عنوان اقامتگاه دائمی ببر سیبری تایید نمی‌کند

سازمان دامپزشکی «باشگل قزوین» را به عنوان اقامتگاه دائمی ببر سیبری تایید کرد

مکان جدید قرنطینه ببر سیبری هفته آینده آماده بازدید است

بازدید مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی از دهکده حیات طبیعت قزوین

استان قزوین به عنوان اقامتگاه دائمی ببر سیبری معرفی شد

توضیحات «دکتر داریوش جهان‌پیما» درخصوص درمان ببر سیبری مبتلا به مشمشه

برای نخستین بار در جهان: اقدام برای درمان ببر سیبری مبتلا به مشمشه

انتقاد دکتر جهان‌پیما از سازمان حفاظت محیط زیست به دلیل به فراموشی سپردن ببر سیبری

اصرار وزارت بهداشت برای معدوم‌سازی ببر سیبری

اعلام دو راه حل نهایی سازمان دامپزشکی برای رهایی ببر سیبری از قرنطینه: معدوم‌سازی و انتقال به منطقه‌ای بدون بازدید عمومی

انتقاد مدیرکل دفتر تنوع‌زیستی و حیات‌وحش سازمان محیط زیست از عملکرد سازمان دامپزشکی درخصوص ببر سیبری

ببر بنگال با حکم قضائی از قرنطینه خارج شد/ وضعیت نامعلوم ببر سیبری

رئیس سازمان دامپزشکی: تصمیم‌گیری درباره ببر سیبری باغ‌وحش ارم در هفته آینده

مخالفت وزارت بهداشت با خونگیری مجدد از ببر سیبری باغ وحش ارم

درخواست از سازمان دامپزشکی برای تکرار آزمایش خون ببر سیبری باغ وحش ارم

سازمان دامپزشکی موافق معدوم‌سازی ببر سیبری قرنطینه‌شده در ایران است

ببر بنگال با سلامت کامل وارد کشور شد/ ببر سیبریایی در برزخ مرگ و زندگی

ببر ماده سیبری در برزخ بودن یا نبودن

انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۸:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
0
0
درود بر شرافت تو دکتر معماریان عزیز. خوشحالم شما مثل برخی از همکاران حکم اعدام این مهمان عزیز را صادر نکردید!
ناشناس
|
-
|
۲۲:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
0
0
آقا اگر میشه این زبون بسته رو بفرستید همون سیبری . تو ایران جماعتی از کارشناسان رو سرکار گذاشته . چه جلسات پرباری که برگزار نمیکنند حضرات کارشناسان محترم . متاسفانه باعث اختلاف بین علمای رشته های مختلف شده و به نظر نمیرسه به تصمیم واحدی ختم بشه .
ناشناس
|
-
|
۲۳:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
0
0
واقعا باعث تاسفه که این حیوون زبون بسته رو چند ساله محبوسش کردند و هنوز نمیتونن یه تصمیم قطعی در موردش بگیرند.
ناشناس
|
-
|
۰۵:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۹
0
0
شما با کدوم پروتکل میکید درمان شده؟
ناشناس
|
-
|
۰۰:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۵
0
0
این حیوون لاغر شده .....سو تغذیه عمدی برای کاهش هزینه ها رو شاخش است .....این کاهش هزینه از جنس همون انگیزه ...... گرفتن و فروختن جنگل های شمال است .....یکمی از حقوق اون مدیران .... محیط زیست کم کنن پول اینم جور میشه(بخصوص خواهر ماری ابتکار)
نظر شما
ادامه