کد خبر: ۲۲۷۰۰
تعداد نظرات: ۲۱ نظر

به گزارش دورنانیوز، مسئولین تنها باغ وحش اورمیه واقع در کیلومتر ۲۰ جاده شهید کلانتری بعد از گذشت چندین سال از بازگشایی آن، هنوز هم از رعایت استانداردهای لازم جهت نگهداری حیوانات خودداری کرده و این را می‌توان با بازدیدی از این مکان که بیش از باغ وحش به یک شکنجه‌گاه شباهت دارد، به وضوح مشاهده نمود.

وضعیت این به اصطلاح باغ وحش و اندک حیوانات موجود در آن به قدری وخیم و اسفناک است که بازدیدکنندگان را متاثر ساخته و موجبات ناراحتی و تاسف هر انسانی را فراهم می‌سازد.

متاسفانه در باغ وحش‌ اورمیه حیوانات با شرایط و ویژگی‌ای متفاوت در فضایی مشابه یکدیگر نگهداری می‌شوند که این شیوه نگهداری اثرات نامطلوب زیادی را بر گونه‌های مختلف حیوانی می‌گذارد و محل زندگی حیوانات به مکانی رقت‌انگیز و شکنجه‌آور برای آن‌ها تبدیل شده است.

با توجه به حقوق حیوانات، همه حیوانات باید در شرایطی آزاد زندگی کنند و هیچ انسانی اجازه بهره‌برداری از آن‌ها را به انواع و روش‌های گوناگون ندارد. همچنین مطابق با استانداردهای جهانی، تمامی شرایط زیستی حیوان از جمله تغذیه، شرایط نگهداری، پیشگیری از بیماری‌ها و شرایط روانی حیوانات میبایست در باغ وحش مورد توجه قرار گیرد.

در حالی که باغ وحش می‌بایست به دلیل سلب آزادی از حیوانات، حداقل محیطی مناسب و استاندارد را برای زیست آن‌ها فراهم سازد، اما متاسفانه آن چه در باغ وحش اورمیه مشاهده می‌شود این است که علاوه بر محبوس شدن حیوانات در آن، این مکان به هیچ وجه برای نگهداری از آن‌ها مناسب نیست و حیوانات در آن تنها ابزاری هستند برای درآمدزایی! آن‌هم به قیمت جان این مخلوقات مظلوم خداوند.

در این باغ‌ وحش حیواناتی نظیر سگ، گربه، شیر، روباه، عقاب و… را می‌بینیم که به شدت ضعیف و نحیف هستند و بسیاری به جای غذاهای اصلی و مورد نیاز خود از روی ناچاری و از شدت گرسنگی به خوردن علف روی آورده‌اند!

در این مکان حتی ابتدائی‌ترین اصول رفاه حیوانات نیز رعایت نمی‌شود و حیوانات بی‌زبان بر خلاف حقوق و رفاه حیوانات در این مکان اسیر هستند.

به راستی اگر مسئولین این شکنجه گاه دانش، تجربه و توان لازم برای اداره آن را ندارند پس چرا حیوانات بی‌گناه را زیر آفتاب داغ گرسنه و تشنه رها کرده و این‌چنین آنها را عذاب می‌دهند؟ آیا بهتر نیست که این مکان را تعطیل و به آزار و اذیت حیوانات پایان دهند؟

در این جا باید تلنگری نیز به اداره کل حفاظت محیط زیست استان زد. چرا که باغ وحش اورمیه بی‌شک تحت نظارت و کنترل این اداره فعالیت می‌کند و اگر چنانچه مسئولین و ناظران آن با احساس وظیفه در قبال حفظ گونه‌های جانوری، مطابق با قوانین و مقررات اقدام به برخورد جدی با متولیان این شکنجه‌گاه می‌کرده و از تداوم فعالیت آن جلوگیری میکردند مسلما امروز شاهد چنین وضعیت دردناکی نبودیم.

لازم و ضروری است تا نهادهای دولتی مسئول و سازمانهای مردم نهاد فعال در زمینه محیط زیست با ورود سریع به این موضوع، از نقض حقوق حیوانات محبوس در این باغ وحش جلوگیری به عمل آورده و زمینه آزادی و یا انتقال آنها با یک مکان مناسب و استاندارد را فراهم سازند.

12 11 10 9 8 3 4 5 6 7 1 2

تصاویر چند گربه قبل و بعد از تحویل به باغ وحش:

17

15 16 14

عکس: علی اسکندری

برچسب ها: باغ وحش، ارومیه،
انتشار یافته: ۲۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
-
|
۰۷:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۱
0
1
متاسفانه و بدبختانه بعضی از این مشئولین مثلا مسئول شهر برای اسم و رسم دار شدن دست به هر کاری می زنن و بدون توجه به زیر ساخت ها و بسترهای موجود اقداماتی نا آگاهانه و در واقع جاهلانه رو انجام میدن که تقریبا در اکثر مواقع جز ضرر و نابسامانی چیزی رو در پی نداشته!!!! کاشک دولت تمرکز بیشتری رو این استان داشت!!!!!!!!!!
Vida
|
-
|
۰۸:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۹
0
2
از وقتی به این باغ وحش که نه گوانتاناموی حیوانات رفتم افسرده شدم و خیلی از راههای مختلف اطلاع رسانی کردم، ........................... چرا به اینجور آدمها که نه سواد و نه تخصص دارند اجازه میدن باغ وحش باز کنه؟؟چرا مسئولها چشمهاشو به این فاجعه زیستی بستن؟ حتی اگر به این باغ وحش سرمایه بدن،باز هم در نظر من اونجا هیچ ظرفیتی برای باغ وحش شدن ندارن،عوض اینکه مثل باغ وحش های اروپا حیوانات آزاد و مردم داخل قفس باشن،اینجا برعکس حیوانات تو قفس اونم نیم وجب جا هستن،من به عنوان یه ارومیه ای میگم مسئولها باید از اینکاره شون شرم کنن
مریم درسا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۸
0
1
بابا ادم اصلا از ادم بودن خودش ناراحت میشه یعنی کسی نیست رسیدگی کنه .اخر به چه گناهی اینها باید این همه شکنجه بشن .با چه کسی باید حرف زد چون اینطور که معلوم کسی به داد اینها نمیرسه.
ناشناس مهمان به ارومیه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۴
0
1
من امروز چند کیلو گوشت مرغ خریدم بردم اونجا بیچاره حیوونا میخواستن فنس ها ی فلزی روهم با گوشتا بخورن راستی چرا سایه بان ندارن این قفسها ویا اینکه چرا زیرشون همش سیمانیه یعنی یه کامیون کاه اینقدر گرونه. .ویا کشیدن ایرانیت. ویا ساختن یه لونه برای عقابها وشاهین ها اینقدر گرون از اب در میاد؟سالهاست اونجا همینطوریه... در ضمن چون همه جا یخ زده بود این حیوونا اصلا اب خوردن هم نداشتن وداشتن له له میزدن و مخصوصا ومخصوصا ومخصوصا علت شکستگی پر وبال وپاهای عقابها وشاهینها وقرقی ها چیست؟ مگه اونجا نباید یه دامپزشک داشته باشه؟عقابها وقرقی ها وشاهین های پا وپرشکسته یه تصویر تکراری در این باغ شکنجه هست که یارای پرواز در قفس ها را هم ندارندو روی کف پوشهای سیمانی یا جزغاله میشوند ویایخ میزنند و تلف میشوند؟پس مسعولین محیط زیست این استان چه کار میکنند؟؟؟ این حیوانات باید ازاد سازی بشن اگه محیط زیستیا لیاقت سر کشی مستمر به اونجا رو ندارن..... واقعا حالم .............. بهم خورد خجالت نمیکشن با فلش وتابلو هم از مسافرین هم میخوان از عقابها وقرقی های پا شکسته دیدن هم بکنند..واقعا باعث سر افکندگی شهرتان واستانتان شده این باغ وحش .........تان... گیرم مسعولین بیخیال هستن.. ایا این ارومیه ای ها دانشگاهی روزنامه ای چیزی ویا جوان سرزنده ومنتقدی ندارند؟ جلو استانداری اعتراض بکنند.. بادیدن این باغ وحش که حداقل در 5 سال گذشته در نزدیکی ارومیه به همین منوال مانده انسان اطلاعات زیادی از جامعه ........ بدست میاورد.. دیگه چی بگم که تلنگری واسه نجات ویا جمع اوری این باغ وحش بشه. دیگه چی بگم؟؟؟؟اگه فرماندار ارومیه غیرت داشته باشه با خوندن این کامنت باید این شکنجه گاه و جمع اوری کنه..خدا جزای کارهای هرکس وبهش بده انشالله.. امیدوارم کسایی که تو این 5 سالی که من این حیوونا رو دیدم زجر کشیدند. و شغل حاکمیتی هم داشتن وبی خیال قضیه شدن خدا بهشون یه دردی بده که 5 سال همه فقط براشون لالایی و وای وای بگن وواقعا کسی براشون کاری نکنه ..جمع کنید اقا خجالت بکشید ..نگهداری از حیوانات عرضه میخواد 11 تومن ورودیه هم ................. که دل مردم و ریش ریش میکنین
مهمان ناشناس به ارومیه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۶
1
2
چرا کامنت منو سانسور کردید مردم و جامعه ارومیه واذربایجان غربی مقصرند در ادامه یافتن پنج شش ساله این شکنجه گاه .....مردمی اینقدر بیخیال وبی رحم?
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۴
1
2
نظر من این است که اگر باغ وحش به یک گاو داری تبدیل شود بهتر است چون غزای حیوانات نان روغنی است نه چیز دیگر حتی خرسها هم نان میخورند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۴
0
0
نظر من این است که اگر باغ وحش به یک گاو داری تبدیل شود بهتر است چون غزای حیوانات نان روغنی است نه چیز دیگر حتی خرسها هم نان میخورند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۰
0
2
واقعاً جای تاسف داره. بیچاره حیوونا .از جاشون بگیم ، از غذاشون بگیم ، یعنی مسئولین باغ وحش انقدر بی کفایت هستن؟ حد اقل برید از کشتارگاه واسشون لاشه بیارید . ارومیه دوتا کشتارگاه صنعتی طیور داره. کشتارگاه دام داره، با مرغدارا قرارداد ببندید بجای اینکه لاشه مرغ ها رو توی دشت و بیابون خالی کنن به باغ وحش بدن.مگه شیر و گرگ و خرس علف خوارن؟؟ خیلی بی کفایت هستین بخدا
ایلداذ
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۸
0
2
فقط متاسفم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴
0
3
باغ وحش بی شعور گونه ترین حرکت انسانی. چه معنی داره حیوانی رو برای لذت آدمی در قفس کرد. نه اخلاق و نه انسانیت و نه کیش و آیینی این حرکت رو ستایش نکرده و بسا نکوهش کرده. شرم بر انسانیت بر باد رفته.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۵
0
1
پس خدا به دادشون رسیده و واسشون یه تندباد فرستاده تا از اونجا فرار کنن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
0
0
منم افسوس خوردم و پشیمون شدم از رفتنم به باغ وحش ،دل انسان با وجدان به درد میاد از دیدن این حیوانات زبان بسته ،،الانم که دوم اردیبهشت و برف داریم فکرم پیش حیواناته ،،سرما، برف، گشنگی، خدایا خودت یه رحمی بکن به حالشون ..تا بلکه خلاص شن از شر انسان های سنگ دل
جعفر اکبرزاده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۶
1
1
با سلا خدمت مردم با فرهنگ و خون گرم ارومیه ی عزیز.
در توصیف حال و هوای باغ وحش و شرایط نگه داری و تغذیه حیوانات زبان بسته باد بگم سگ و گربه ولگرد حالو روزشون تغذیشون به مراتب بهتر از شکنجه گاه(باغ وحش ارومیه) اگر حالشو ندارین شرایتشو ندارین خلاصه عرضشو ندارین جمعش کنین کناه این حیوونا چیه که باید به این وضع شکنجه بشن.محل زندگیشون هزار بار بدتر زندان گوانتانامو هست.
یعنی هیچ مسئولی نیست که این همه بی مسئولیتی جواب بده!!!!!
پاشایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
0
1
من که کلا از باغ وحش بدم میاد با خوندن مطالب سایت و نظرات مردم دیگه منصرف شدم برم دیدن کنم، انشالا به خودشون بیان هم مسئولان باغ وحش هم مسئولان ارومیه
آزاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۴
0
1
با درود به دوستان
متاسفانه من طی بازدیدی که در تاریخ ۲۲ شهریور ۱۳۹۸ از این به اصطلاح باغ وحش داشتم متاسفانه شاهد صحنه های بسیار دردناک و تاسف باری بودم.
فضای بسیار کوچک قفس ها و محیط کثیف داخل قفس ها و برخورد بسیار زشت خانم مسئول اونجا خیلی ناراحتم کرد.
من معترض به وضعیت نگهداری حیوانات بودم اما با لحنی بسیار بد به من جواب دادن و در آخر گفت اگه بده چرا تا اینجا اومدی ببینی؟
من شخصا به مسئولین مرتبط و بی لیاقت هیچ امیدی ندارم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۷
0
1
سلام از مسئولین عزیز خواهش میکنم هر چه سریعتر به وضعیت اسفناک این شکنجه گاه حیوانات رسیدگی کنند
Hadis
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
2
0
من که کاملا مخالف هستم چون همه حیوان
هاکه به این شکل نگهداری نمیکنند مثلاصدی ده درصد
اینجوری هست و واقعا مهمان پذیر هستند
یک شهروند
|
Switzerland
|
۲۲:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۲
0
1
دراین موارد مردم باید دست به کارشوند و چوب دراستین مسئولین مربوطه کنند حیف که من خیلی دورم
آرزو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
0
1
خیلی ناراحت شدم دلم واسشون کبابه...تو رو خدا مردم ارومیه که اونجان یه سری حیوانهایی که خطر ندارندو آزاد کنید مخفیانه....سگ گربه عقاب قرقی روباها هم میشه برد جنگل...............
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۷
0
0
من همین عید رفتم باز و سعی میکنم بیشتر هم برم.اونجا توسط بخش خصوصی اداره میشه شاید شخصی که ارزوی یه باغ زیبا و پر رونق داشته و مطمعنا قولهایی هم بهش داده شده بوده که در حد حرف مونده.ما مردم باید حمایت کنیم سر بزنیم غذا ببریم همون مبلغ ورودی ناچیز میتونه دوباره برگرده به مجموعه و حیوانات کوچولو و بی گناه اونجا.یادمه قبلا یه بوفه داشتن که اونم جمع کردن.چون گویا اماکن گیر میداده !نمیفهمم چرا به گرداننده اونجا گیر نمیدن که چطور داره با بدبختی اونجا رو سر پا نگه میداره.واقعا باید کمک کنیم همه مسعولیم جز مسولان واقعیمون که در خوابند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۰
0
0
واقعا اوضاع خیلی تاسف باره همه‌ی حیوانات در شرایط تا مساعد به سر می برند
نظر شما
ادامه