کد خبر: ۲۲۵۲

حکیم مهر -  رییس هیات مدیره مرکز همکاری‌های امور دام، با بیان اینکه مصرف سرانه شیر در کشور ما حتی از کشور سنگال نیز پایین‌تر است، تصریح کرد: برای افزایش مصرف سرانه شیر در کشور ابتدا باید به بخش تولید اهمیت بیشتری داده و این بخش مورد حمایت‌های خاص قرار گیرد.

دکتر جواد وکیلی گیلانی مصرف سرانه شیر در کشورمان را 80 کیلوگرم ذکر کرد و گفت: با توجه به اینکه میانگین مصرف سرانه شیر در جهان 180 کیلوگرم است، مصرف سرانه شیر در کشورمان حدود 100 کیلوگرم پایین‌تر از مصرف جهانی است که باید برای بالا بردن این مصرف سرانه به تمام حلقه‌ها از تولید تا مصرف در کنار هم توجه شود.

وی با بیان اینکه در آستانه روز جهانی شیر، شیرخشک‌های وارداتی در کشورمان جایگزین شیرهای بهداشتی و تولید داخل شده است، ادامه داد: با توجه به افزایش جمعیت و برای افزایش مصرف سرانه شیر در کشور باید سرمایه‌گذاری‌هایی بیشتری در بخش تولید صورت گیرد و کارشناسان و مسئولان به یاری دامداری‌ها شتافته و به دنبال این باشند که چرا در کشورمان دامداران نسبت به تولید در این بخش بی تفاوت شده‌اند.

وکیلی گیلانی با اشاره به اینکه برای 114 میلیون نفر جمعیت پیش بینی شده در سال 1400 باید 40 درصد افزایش تولید داشته باشیم، بر حمایت ویژه از دامداران تاکید کرد و گفت: برای اینکه این میزان جمعیت از شیر باکیفیت و مصرف بالا برخوردار باشند باید در تولیدکنندگان ایجاد انگیزه کرد تا در جهت تولید کمی و کیفی تلاش کنند.

رییس مرکز همکاری‌های امور دام با اشاره به اینکه تولیدات بخش دامپروری با بهداشت و سلامت جامعه مرتبط است، افزود: با این حال تولید دامداران و دامداری‌های کشور فراموش شده و به حال خود رها شده‌اند.

وکیلی گیلانی به اهمیت تولید شیر به لحاظ ارزش غذایی و نقش آن در تامین سلامت مصرف‌کنندگان اشاره کرد و گفت: شیر تامین‌کننده بسیاری از نیازهای غذایی اولیه هر انسانی بوده و مورد تاکید پزشکان است ضمن اینکه با تولید و مصرف کافی و به اندازه شیر از بسیاری بیماری‌ها همچون پوکی استخوان که اکنون به خصوص در بین بانوان بسیار شایع است، جلوگیری می‌شود.

وی با اظهار تاسف از اینکه مصرف سرانه شیر در کشورمان طی دو سال اخیر روی 80 کیلوگرم ثابت مانده و تغییری نکرده است، تصریح کرد: عده‌ای معتقدند شیر در کشور ما گران است ولی می‌بینیم که برخی نوشیدنی‌ها همچون نوشابه‌ها که حتی برای سلامت افراد مضرند و از قیمت بالاتری نیز نسبت به شیر برخوردار هستند، در کشور بیشتر مصرف می‌شوند به طوری که ما چهارمین کشور مصرف‌کننده نوشابه در جهان هستیم به همین دلیل باید روی مصرف شیر تبلیغ بیشتری صورت گیرد.

وکیلی گیلانی با بیان اینکه تولید کشور با توجه به مصرف سرانه فعلی برای مردم کشورمان کافی است، ادامه داد:‌حتی اگر شش میلیون تن شیر در کشور تولید داشته باشیم، پاسخگوی مصرف سرانه کشور است ولی متاسفانه در حال حاضر به قدری شیر خشک وارداتی ارزان داخل بازاز داخل شده است که همچنان بازار ما از این واردات متاثر است.

وی با بیان اینکه 12.5 درصد تولیدات و 12.5 درصد اشتغال‌زایی کشور مرتبط با دامداری‌هاست، ادامه داد: در این صنعت سرمایه‌گذاری‌های بسیاری صورت گرفته است به طوری که در دامداری‌ها صنعتی بالای 30 تا 40 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است.

او با تاکید بر اینکه صنعت دامپروری یک صنعت زنده، پویا، اشتغال‌زا و ارزآور است، گفت: این صنعت بعد از انقلاب اسلامی حتی از صنعت خودرو، صنعت فولاد و بسیاری صنایع دیگر موفق‌تر بوده به طوری که طی 10 سال کشور را به خودکفایی رسانده است.

وکیلی گیلانی تاکید کرد: این صنعت تا جمعیت 70 میلیون نفر خودکفا بود ولی متاسفانه با حذف تعرفه واردات شیر خشک بازار اشباع شده و تولیدات کشورمان زیر سوال رفت به طوری که اکنون دامداران کشورمان هنوز باید هزینه‌های سه سال گذشته را پرداخت کنند و زیر فشار هستند.

سازمان فائو و 191 کشور عضو آن که بارها با امضای میثاق‌های انسان دوستانه متعهد شده‌اند که از دسترسی همه مردم به غذای کافی با کیفیت بالا برای زندگی سالم حمایت کنند در سال 2001 میلادی (1380) اول ماه جون را که برابر با 11 خرداد می شود به عنوان روز جهانی شیر جشن گرفتند.

این روز به این دلیل انتخاب شد که همه دولت‌ها در چنین روزی در مورد شیر این ماده غذایی حیات بخش بیاندیشند و وضعیت مطلوبی را در مورد مصرف شیر برای مردمشان فراهم کنند.

 

نظر شما
ادامه